قول مدودف به پرز براى نفروختن S-300 به ايران

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۸ کد : ۵۴۴۸ اخبار اصلی
رئيس جمهورى اسرائيل گفت: «مدودف به من قول داد که روسيه به ايران سامانه S-300 را نفروشد.»
قول مدودف به پرز براى نفروختن S-300 به ايران

دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه پس از دیدار با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل در بندر سوچی، به تلاویو قول داد که در فروش سیستم پیشرفته ضد هوایی S-300 به ایران تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیمون پرز به خبرنگاران گفت: «پس از آن که من به رئیس جمهور مدودف توضیح دادم که فروش S-300 می‌تواند توازن قوا در منطقه را بر هم زند، وی به من قول داد که در فروش این سیستم پیشرفته به ایران تجدید نظر کند.»

روسیه در سال 2005 قرارداد فروش نوع قدیمی‌تری از این سیستم را با ایران امضا کرده بود اما ایران اکنون خواستار دریافت نوع پیشرفته این تجهیزات است.

ایالات متحده نیز دائما از فروش این سامانه به ایران ناخرسند است و تلاش می‌کند تهران را به هر ترتیبی که شده بر سر توسعه تجهیزات نظامیش تحت فشار بگذارد.

ایران قصد دارد از این سامانه برای دفاع از حریم هواییش در برابر حملات احتمالی غرب و اسرائیل استفاده کند. غرب بارها نسبت به اهداف هسته‌ای ایران شک و شبهه وارد کرده و مدعی است که هدف ایران از رسیدن به انرژی هسته‌ای دستیابی به تسلیحات نظامی است. ادعایی که بارها از سوی ایران رد شده است. تهران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ایش تاکید کرده است.

دولت روسیه ماه پیش گفته بود که تا کنون هیچ کدام از تجهیزات مرتبط با S-300 را به ایران تحویل نداده است.

کرملين تاکنون نسبت به اين سخنان پرز واکنشى نداشته است. پیش از این روسیه در برابر خواسته اسرائیل مبنی بر توقف فروش سامانه S-300 به ایران خطاب به تلاویو گفته بود، شما این سامانه را از ما بخرید تا ما آن را به ایران نفروشیم.

پرز همچنين در جمع خبرنگاران مدعى شد، اسرائیل ایران را تهدید نمی‌کند، بلکه این ایران است که تهدیدی برای منطقه به‌ شمار می‌رود.

پرز در ادامه ادعاهاى خود همچنین گفت: «همیشه راه‌هایی برای کاهش خطر ایران و برقراری صلح وجود دارد.»

اسرائیل در کنار کشورهای غربی از مسکو که روابط نزدیکی با تهران دارد، مى‌خواهد تا فشار بیشتری را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به تهران وارد کند.

رئیس‌جمهورى روسیه نيز در این دیدار، پرز را یکی از باتجریه‌ترین سیاستمداران جهان خواند و گفت که در دیدارهای خود با وى، روابط دو جانبه و چالش‌های منطقه‌ای را به بحث و بررسی گذاشته است.

مدودف روز جمعه 23 مرداد نیز در آلمان مورد شماتت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر سر عدم همکاری روسیه برای افزایش فشارها به تهران بر سر برنامه‌های هسته‌ای تهران قرار گرفته بود.   ‌     


نظر شما :