پچپچه ها/ تبريک و کنایه نخست‌وزير ژاپن به احمدى‌نژاد / متهمان خارجی خوش اقبال‌ترند

۲۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۶ کد : ۵۴۱۲ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: متهمان خارجی خوش اقبال ترند، حماس نگران تداوم ناآرامی ها در ایران است، تبريک و کنایه نخست‌وزير ژاپن به احمدى‌نژاد، مرحله راه اندازى یعنی کدام مرحله؟، تاثیر بحران ایران بر همکاری اتمی آلمان و روسیه.
پچپچه ها/ تبريک و کنایه نخست‌وزير ژاپن به احمدى‌نژاد / متهمان خارجی خوش اقبال‌ترند

متهمان خارجی خوش اقبال ترند

بعد از هشدارها و تهدیدهای کشورهای اروپایی درمورد بازداشت اتباع اروپایی و کارکنان سفارتخانه ها، سرانجام کلوتیلد ریس تبعه فرانسوی نیز آزاد شد.

پیش از این نازک افشار کارمند بخش فرهنگی سفارت فرانسه - که او نیز از متهمان حاضر در دادگاه اغتشاشات اخیر بود - آزاد شده بود.

خبر آزادی ریس را خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام آگاه منتشر کرد تا ثابت شود که متهمان خارجی با وجود بر دوش داشتن بار سنگین حضور در تجمعات و ارائه اطلاعات به خارج از کشور و... از اقبال بالاتر و روابط موثرتری نسبت به متهمان ایرانی برخوردارند.

با وجودی که اتحادیه اروپا و به خصوص فرانسه و انگلیس در مورد اقدام ایران علیه کارکنان سفارتخانه‌ها و شهروندان کشورهای عضو این اتحادیه هشدارهای جدی داده بودند، ایران نیز درصدد بهره مندی سیاسی از بازداشت های اتباع آنان بود. باید دید آیا دولت های متبوع تشکری از ایران خواهند داشت یا تضمین های دیگری را در قبال آزادی اتباعشان می دهند.

حماس نگران تداوم ناآرامی ها در ایران است

گفته می شود گروه های حماس و حزب الله نیز از تاثیر حوادث ایران بی نصیب نمانده و همگام با دولت ایران تضعیف شده و نگران اوضاع آینده هستند.

این دو گروه از ابزارهای اصلی اعمال قدرت ایران در منطقه هستند که همواره با قدرت یابی ایران صاحب قدرت شده و با تضعیف آن رو به ضعف گذارده اند.

خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در اولین اظهارنظر رسمی خود درباره وضع فعلی ایران گفته است: شکی نیست که اوضاع ایران ما را نگران کرده است، اما ما وقایع ایران را امور داخلی این کشور می دانیم.

به گزارش عصر ایران، خالد مشعل به الوطن گفته است: ما بدون هیچ شکی مطمئن به تداوم حمایت دولت ایران از حماس هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ریشه نا آرامی های ایران در مسائل داخل این کشور است، کشورهای غربی را متهم کرد که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و سعی دارند تا ابعاد و دامنه ناآرامی های ایران را گسترش دهند.

بدون شک گسترش ناامنی های ایران و تضعیف این کشور از سوی غرب و متحدان منطقه ای، راهی برای زیر فشار گذاشتن قدرت منطقه ای ایران و در نتیجه سرکوب سیاسی و معنوی حزب الله و حماس خواهد بود.

تبريک و کنایه نخست‌وزير ژاپن به احمدى‌نژاد

موضوع پیام های تبریک مقام های خارجی به محمود احمدی نژاد به یک چالش رسانه ای تبدیل شده است. از یکسو دفتر ریاست جمهوری اعلام می کند که رییس جمهور مصر و دبیر کل سازمان ملل اقدام به ارسال پیام تبریک به وی کرده اند و از سوی دیگر هر دو این مقام ها گفته اند که پیام هایشان ربطی به تبریک نداشته است.

در حالی که در فردای روز برگزاری مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ایران اعلام شد که نخست وزیر ژاپن به احمدی نژاد تبریک گفته است، در کمال تعجب دو روز پیش نیز بار دیگر اعلام شد که نخست وزیر ژاپن به رییس جمهور ایران پیام تبریک فرستاده است.

فارغ از اینکه کدام یک از اینها پیام تبریک بوده و تبریک بابت چه مسئله ای بوده، نکته برجسته در پیام دوم این است که نخست وزیر ژاپن از لحنی حاکی از کنایه و انتقاد استفاده کرده و با زبانی دوپهلو، مواردی را درباب رعایت حقوق مردم و حرکت در راستای صلح جهانی به رییس جمهور ایران یادآور شده است.

در بخشى از پيام تارو آسو آمده است: انتظار مى‌رود به رهبرى جنابعالى ملت ايران از رفاه هر چه بيشتر و نيز کليه حقوق مشروع خود برخوردار بوده و توسعه کشور ايران نقش به‌سزايى در صلح و امنيت جهان و منطقه ايفا کند.

آنچه در این پیام جالب توجه و تا حدی کنایه آمیز به نظر می رسد، یکی توجه دادن رییس جمهور به فراهم آوردن رفاه و حقوق مشروع مردم ایران و دیگر، حرکت کردن در مسیر توسعه در جهت صلح و امنیت منطقه و جهان است.

مرحله راه اندازى یعنی کدام مرحله؟

سفير روسيه در تهران از جمله سفیران حاضر در ایران است که هر از چند گاه با خبرگزاری رسمی دولت گفتگو می کند و توجیهاتی درباره تاخیر و وعده های روس ها در قبال نیروگاه بوشهر ارائه می دهد.

وی در تازه ترین گفتگوی خود با ایرنا درباره آغاز به کار نیروگاه بوشهر از همان ادبیات روسی سابق استفاده کرده و گفته است: در حال حاضر نيروگاه بوشهر در مرحله عمليات راه‌اندازى قرار دارد و اين مرحله، فاز نهايى اجراى طرح اين نيروگاه محسوب مى شود.

الکساندر سادونيکف با بيان اينکه روسيه در راه اندازى نيروگاه بوشهر بسيار جدى است، افزوده است: ساخت نيروگاه اتمى بوشهر بزرگ ترين طرح تجارى - اقتصادى بين روسيه و ايران است و حتى با اطمينان بگويم که پس از انقلاب اسلامى ايران، اين بزرگ ترين طرح بين‌المللى است که در ايران اجرا مى‌شود.

وی در گزارشی مختصر پیرامون شرایط کنونی این شراکت اقتصادی – تجاری گفته است: کمبودى در مورد اعزام متخصص از روسيه احساس نمى‌شود. عمليات با هماهنگى شريکان و همکاران ايرانى انجام مى‌شود و همه چيز در چارچوب يک جدول زمانى مشخص با طرف ايرانى هماهنگ شده است ضمن اينکه مشکلات فنى جدى مشاهده نمى‌شود.

درواقع هم روسیه در راه اندازی نیروگاه بوشهر جدی است و هم مشکلات جدی در این راه وجود ندارد، اما سفیر روسیه از یک مشکل به ظاهر جدی هم سخن گفته و آورده است: روسيه بايد نيروگاه را به‌صورتى بسازد که با مقررات سخت آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در مورد امنيت مطابقت داشته باشد، بنابراین به اين مساله در مدت عمليات راه‌اندازى توجه ويژه و دقيق خواهد شد.

تاثیر بحران ایران بر همکاری اتمی آلمان و روسیه

دویچه وله گزارش داد، پس از جنجال فروش نرم افزارهای کنترل تلفن‌های همراه به تهران، اکنون شرکت زیمنس به خاطر مشارکت با "روس‌ اتم" مورد انتقاد است.

بخش اتمی کنسرن‌های زیمنس آلمان و روس‌اتم روسیه در ماه مارس سال‌ جاری تصمیم به مشارکتی گرفتند که هدف آن گسترش فعالیت‌های اقتصادی مشترک در سطح جهان بود. اما بر گزارش روزنامه "هندلزبلات" (۲۲ ژوئیه) اکنون پافشاری طرف روسی برای ادامه همکاری در فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی با اعتراض محافل آلمانی روبرو شده و این امر ممکن است مشارکت دو کنسرن را به خطر بیندازد.

بنابر این گزارش، مسئولان زیمنس آلمان در ماه مارس ضمن اعلام تصمیم ادغام بخش اتمی کنسرن خود با روس‌اتم، اعلام کردند که پیمان مربوطه تا ماه می به امضای دو طرف خواهد رسید. اما ناآرامی‌های اخیر ایران سبب شد که مذاکرات به کندی پیش برود. اکنون مسئولان دو کنسرن وعده می‌دهند که تا پایان سال‌ جاری تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

دولت آلمان هنوز درباره مشارکت زیمنس و روس ‌اتم اعلام موضع نکرده اما سرگئی شماتگو وزیر انرژی روسیه ابراز اطمینان کرده است که قرارداد در ماه‌های آینده به امضا خواهد رسید.


نظر شما :