ترور ناکام برهان‌الدين ربانى

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۳۳ کد : ۵۳۸۶ اخبار اصلی
در پى حمله مهاجمان طالبان به برهان‌الدين ربانى و همراهانش سه نفر از شبه نظاميان طالبان کشته شدند.
ترور ناکام برهان‌الدين ربانى

برهان‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان و رئیس جمهوری پیشین این کشور روز پنجشنبه ۲۲ مرداد از سوءقصد طالبان جان سالم به در برد. این حادثه در استان قندوز که زیر نظر ارتش آلمان قرار دارد، روی داد. 

حبیب‌الله محتشم، فرماندار منطقه‌ علی آباد استان قندوز در این مورد اعلام کرد، برهان الدین ربانی و چند اتوموبیل همراه وی با سلاح‌های ضدتانک و مسلسل مورد حمله قرار گرفتند. برهان‌الدین ربانی و همراهانش از این حادثه جان سالم به‌در بردند؛ اما محافظان ربانی و ماموران پلیس که خود را به محل رسانده بودند با مهاجمان درگیر شدند که طی آن سه نفر از ستیزه‌جویان طالبان کشته شدند. طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

برهان‌الدین ربانی که در افغانستان به استاد ربانی یا پرفسور ربانی مشهور است، نماینده مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت بدخشان است. او در انتخابات آتی ریاست جمهوری در روز پنجشنبه ۲۹ مرداد از عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه‌ پیشین افغانستان پشتیبانی می‌کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عبدالله عبدالله رقیب اصلی حامد کرزی رئیس جمهوری کنونی افغانستان محسوب می‌شود.

ربانی که تحصیلات خود را در دانشکده الهیات کابل به پایان رسانده در سال ۱۹۶۸ در دانشگاه الازهر به ادامه تحصیل پرداخت و از اندیشه‌های اخوان المسلمین تاثیر گرفته است. ربانی قصد داشت روز پنجشنبه در ارتباط با انتخابات آتی در مزار شریف برای هواداران خود سخنرانی کند که این حادثه رخ داد.

مزار شریف پایگاه اصلی نیروهای ارتش آلمان است. شمال افغانستان که مدت‌ها آرام بود، اکنون چندی‌ است که امنیتش به خطر افتاده و در آنجا درگیری‌های خشونت‌آمیزی آغاز شده و توسعه می یابد.

طالبان که مخالف برگزاری انتخابات‌ است تلاش می‌کند در آستانه انتخابات افغانستان موج خشونت‌ها را در کشور افزایش دهد و درگیری‌ها را از جنوب و شرق کشور به مناطق آرام شمالی نیز بکشاند.

این در حالی است که برخی منابع افغانی به نقل از وزارت کشور افغانستان این ترور را تکذیب کرده‌اند.


نظر شما :