پرس تی‌وی: مگافون می‌آید / ایرنا: مگافون نمی‌آید

۲۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۷ کد : ۵۳۶۵ اخبار اصلی
بنا بر گزارش شبکه ایرانی پرس تی وی، شرکت مخابراتی مگافون موفق به دریافت مجوز افتتاح شعبه در تهران شده است. در همین حال خبرگزاری دولت به نقل از روابط عمومی این شرکت، ضمن تکذیب افتتاح دفتر مگافون در تهران آورده است که اساسا این شرکت از حضور در مناقصه مربوطه صرف نظر کرده است.
پرس تی‌وی: مگافون می‌آید / ایرنا: مگافون نمی‌آید

بعد از انتشار اخبار غیر رسمی درباره حضور شرکت روسی مگافون در ایران به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه، شبکه بین المللی پرس تی وی روز یکشنبه در خبری نوشت: مگافون سومین اپراتور بزرگ تلفن همراه روسیه مجوز ساخت شبکه GSM در ایران را دریافت می کند.

این خبر در حالی به سرعت توسط رسانه های حوزه ارتباطات منتشر شد که تا پیش از آن هیچ رسانه ای به طور قطعی آن را اعلام نکرده بود.

پرس تی وی گزارش داد که به دنبال مذاکره با مقامات رسمی ایران، این کمپانی روسیه ای که با رکود اقتصادی دنیا دست و پنجه نرم می کند، موفق به دریافت مجوز افتتاح شعبه در تهران شده است.

معلوم نبود این خبر برداشتی از گمانه زنی های مندرج در دیپلماسی ایرانی و سایر سایت ها بود یا اینکه خبری مستقل و مستدل به شمار می آمد. این خبر بدون ذکر هیچ منبعی یادآور شده بود: این کمپانی که پیش از این نیز برای حضور در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه به ایران آمده بود، گفته بود که حاضر است ۴٫۶۵ میلیارد دلار برای ساخت شبکه در ایران هزینه کند.

پرس تی وی همچنین آورده بود: ایران قرار است علاوه بر واگذاری پروانه اپراتور سوم تلفن همراه ایران، بلوک ۵۰ درصد به اضافه یک سهم مخابرات ایران را واگذار کند که احتمال حضور این شرکت روسیه ای در هر دو این پروژه ها وجود دارد.

ماجرا به همین جا ختم نشد چرا که فردای آن روز، خبرگزاری ایرنا تیتر زد: "مگافون خبر افتتاح دفتر در ایران را تکذیب کرد"

این خبرگزاری به نقل از "مارينا بلاشوا" معاون روابط عمومى شرکت تلفن همراه مگافون اعلام کرد: جمهورى اسلامى ايران از رشد اقتصادى بالايى برخوردار است و بازار خدمات تلفن همراه اين کشور براى سرمايه‌گذاران جذاب است.

بلاشوا بعد از تعریف و تمجید از بازار مستعد ایران گفته بود: ما سال گذشته اعلام کرديم قصد سرمايه‌گذارى ‪سه ميليارد يورويى در ايران را داريم. مگافون براى رقابت با بازيگران حاضر در بازار خدمات مخابراتى تلفن همراه ايران، آماده بود تا خدمات با کيفيت بهتر و طيف گسترده اى از خدمات و تعرفه‌هاى مقرون به صرفه را ارائه دهد اما پس از آشنايى با شرايط مناقصه و تجزيه و تحليل مفاد آن از شرکت در مناقصه صرف نظر کرديم.

این مقام مسئول در شرکت روسی مگافون، خبر برخى رسانه‌هاى روسيه را مبنى بر افتتاح دفتر مگافون در ايران تکذيب کرد.

در عین حال این نیز گفتنی است که پایگاه اطلاع رسانی ایتنا (اخبار فناوری اطلاعات) مدتی پیش در خبری نوشت: بالاخره پس از گذشت حدود سه ماه معلوم شد که مديريت مگافون، پس از مذاکره با مقامات رسمى جمهورى اسلامى ايران توانسته است مجوز گشايش شعبه‌اى از شرکت خود در تهران را اخذ کند با نام ZAO MegaFon International

ایتنا افزود: طبق قوانين جمهورى اسلامى ايران، شرکت‌هاى خارجى تنها مى‌توانند 49 درصد سهام اپراتور سوم را از آن خود کنند و 51 درصد باقى‌مانده متعلق به شرکت يا شرکت‌هاى ايرانى خواهد بود. البته هنوز معلوم نيست چه شرکت‌هايى با مگافون ZAO وارد مذاکره مى‌شوند و مناقصه اپراتور سوم ايران بالاخره به کدام يک از متقاضيان مى‌رسد.

توضيح اينکه مگافون نام تجارى چند شرکت سهامى روسى - فنلاندى - سوئدى است که بزرگ‌ترين آنها عبارت است از: تله‌کام اينوست، سى تى موبايل، «تليا- سونرا» شرکت فنلاندى سوئدى

دو شرکت اول، هر يک مجموعه‌اى از شرکت‌هاى سهامى مختلفى هستند که با شرکت تليا- سونرا در مجموع ده شرکت هستند که تحت نام مگافون در سراسر روسيه فعاليت مى‌کنند. فعاليت مگافون در عرصه جى‌اس‌ام در گستره فرکانس‌هاى 900 و 1800 مگاهرتز در سال هاى 2002 در روسيه شروع شد. پروانه کسب‌وکار اين شرکت در روسيه 86 منطقه را در فدراسيون روسيه پوشش مى‌دهد که در مجموع 143 ميليون نفر را دربرمى‌گيرد اما به گزارش رويترز، شمار مشترکان اين شرکت تا ابتداى سال 2008 بالغ بر 35 ميليون اشتراک بوده است.

درحال حاضر دو اپراتور تلفن همراه در ایران فعالیت می کنند که یکی متعلق به شرکت دولتی مخابرات ایران و دومی متعلق به MTN ایرانسل است.

حساسیت های مربوط به حضور مگافون در ایران بعد از آن ایجاد شد که معترضان انتخابات ریاست جمهوری دهم، روسیه را به همنوایی و همدستی با دولت در مهندسی آرا و اعمال خشونت متهم کردند و متعاقب آن هر گونه مبادله اقتصادی ایران و روسیه را زیر ذره بین بردند. چندی است نامه های الکترونیکی و مطالب وبلاگی مبنی بر تحریم شرکت مگافون توسط متقاضیان تلفن همراه در ایران مشاهده می شود.


نظر شما :