ارتباط برنامه هسته‌اى و انتخابات در ايران

۱۸ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۹ کد : ۵۲۹۲ اخبار اصلی
انتخابات ایران در کنار پرونده هسته‌ای همچنان موضوعی است که ...
ارتباط برنامه هسته‌اى و انتخابات در ايران

مساله برنامه هسته‌ای ایران همچنان جزو پرونده‌هایی است که موضوع تمام سفرهای سران کشورهای غربی را به خود اختصاص می دهد. از سوی دیگر انتخابات ایران نیز در کنار پرونده هسته‌ای همچنان موضوعی است که هیچ کس نمی‌تواند تحلیل درستی از آن ارائه دهد. نشریه تایمز در شماره اخیر خود ارتباط پروده هسته‌ای ایران، با انتخابات را در مقاله‌ای شرح داده است.

زمانی‌که دنیس راس و ویلیام برنز، در مورد جزئیات برنامه اوباما و دیپلمات‌های اروپایی دررابطه با برنامه هسته‌ای ایران مذاکره می‌کردند، انتخابات ایران مسئله‌ای نبود که آن را مد نظر نداشته باشند. البته انتخاب مجدد احمدی‌نژاد برای آنها قابل پیش بینی نبود، بلکه آنچه آنها را نگران می‌کرد روی کارآمدن یک گروه میانه‌رو به میدان سیاسی ایران بود.  

یک دیپلمات اروپایی که در ماه مارس با دنیس راس و دیلیام برنز ملاقات کرده بود معتقد بود که پیروزی میانه‌روها در ایران تنها یک کابوس است، چرا که اگر مذاکرات با ایران در چنین شرایطی به نتیجه نرسد، آن زمان اروپا و امریکا چگونه می‌توانند مانع از هسته‌ای شدن ایران شوند؟ این در حالی است که در شرایط فعلی با توجه به فشارهای زیادی که از خارج از ایران وارد می‌شود، این کشور همجچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

این دیپلمات اروپایی همچنان گفته بود که تصور این امر امکان ندارد که با حضور یک میانه‌رو، ایران دست از برنامه هسته‌ای خود بردارد و یا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

انتخابات ایران در واقع برای تندروها در اسرائیل و نئومحافظه‌کاران در امریکا بهانه‌ای شد تا خوشحالی خود را ابراز کنند چرا که آنها می‌دانند که با انتخاب مجدد احمدی‌نژاد آنها می‌توانند با خیال راحت‌تری، سیاست‌های تندتری را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اجرا کنند.

چرا که حضور یک میانه‌رو در ایران می‌توانست به عنوان یک فرصت مناسب برای ایران قلمداد شود. رئیس‌جمهور جدید مسلما درخواست زمان بیشتری برای اغاز مذاکرات طلب می‌کرد چرا که می‌خواست تیم جدیدی را برای مذاکره معرفی کند.

در شرایط فعلی امریکا هم برای تحریم‌های بیشتر با مشکلاتی مواجه است. در واقع قانع کردن کشورهایی که به صنعت نفتی ایران احتیاج دارند، برای همراهی کمی دشوار است. ایران سومین صادر کننده نفت در دنیا است، اما سالیانه 500 هزار بشکه از نفت خود را از دست می دهد چرا که توانایی کمی در تبدیل انها به فرآورده‌های مورد نیاز دارد. به طور مثال ایران 50 درصد از بنزین خود را وارد می‌کند.

از سوی دیگر روسیه اعلام کرده است که از تحریم‌های بیشتر حمایت نمی‌کند مگر این تحریم‌ها ارتباط مستقیمی با تجهیزات هسته‌ای ایران داشته باشد.

در چنین شرایطی زمانی که از جو بایدن، معاون اوباما سوال شد که آیا اوباما آن رئیس‌جمهوری است که به ایران اجازه خواهد داد تا هسته‌ای شود، گفت که به امید خدا، اوباما آن رئیس‌جمهوری است که در مقابل این مسئله ایستادگی خواهد کرد و ما به ایران اجازه نخواهیم داد تا هسته‌ای شود حتی اگر تمام جهان ایران هسته‌ای را بپذیرد.

در این چند ماه گذشته تنها یک مسئله روشن شده است و آن این است که هیچ چیز جلودار ایران برای هسته‌ای شدن نیست. این دیپلمات اروپایی می‌گوید ایران تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند زمان کسب کند چراکه کسب زمان به آنها فرصت می‌دهد که برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرند.


نظر شما :