چتر دفاعى بسته مى‌ماند

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۳۳ کد : ۵۲۷۱ اخبار اصلی
سفر هيلارى کلينتون، به آسيا از ابعاد مختلف قابل بررسى است اما از آنجا که اين روزها هيچ يک از مقامات ايرانى بدون پرونده‌اى از ايران چمدان خود را نمى‌بندد، هيلارى کلينتون نيز بدون سخنرانى در ارتباط با مذاکره با ايران و پرونده هسته‌اى ايران سفر خود را تمام نکرد.
چتر دفاعى بسته مى‌ماند

سفر هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا به آسيا از ابعاد مختلف قابل بررسى است اما از آنجا که اين روزها هيچ يک از مقامات ايرانى بدون پرونده‌اى از ايران چمدان خود را نمى‌بندد، هيلارى کلينتون نيز بدون سخنرانى در ارتباط با مذاکره با ايران و پرونده هسته‌اى ايران سفر خود را تمام نکرد. سخنان او درباره چتر دفاعى هسته‌اى که در صورت دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى قرار است در کشورهاى حاشيه خليج فارس باز شود موضوعى بود که در هفته گذشته بسيارى از رسانه‌هاى آمريکايى به آن پرداختند. کريستين ساينس مونيتور در مقاله‌اى با عنوان "هيلارى کلينتون گزينه مذاکره با ايران را از دست داد"‌ نوشت: ديپلمات‌هاى ارشد آمريکايى مى‌توانند به سادگى کشورها را در جنگ‌هاى گوناگون غرق کنند. در اوايل سال 1950،‌ امريکا اعلام کرد که نمى‌تواند کره جنوبى را از حملات کمونيست‌ها نجات دهد،‌چند ماه بعد،‌ کره شمالى وارد جنگ شد و پايان اين جنگ پس از سه سال با 40 هزار کشته همراه بود.

هفته گذشته هيلارى کلينتون اعلام کرد که اين احتمال وجود دارد که آمريکا بخواهد براى کمک دفاعى به کشورهاى دوست خود در خاورميانه براى مقابله با ايران هسته‌اى چتر دفاعى در اين منطقه بگستراند. اين سخنان او عکس العمل‌هايى نيز دربر داشت به طورى که مشاوران او به سرعت اعلام کردند که او چنين منظورى نداشته است. اما تحليلگران به سرعت اين مسئله را بيان کردند که اين سخنان هيلارى کلينتون به معناى آن است که اوباما آماده است تا ايران هسته‌اى را بپذيرد،‌ و البته از آن مهم‌تر اين احتمال هم وجود دارد که او با استقرار يک سيستم دفاع موشکى در خاورميانه مخالفت کند.

اگر آمريکا ديگر به آغاز مذاکرات با ايران اميدى ندارد و مى‌تواند پذيراى ايران هسته‌اى باشد،‌ اسرائيل چنين ديدگاهى ندارد. چنين عملکردى موجب بروز جنگ جديدى در خاورميانه با حضور دوستان حاشيه خليج فارس خواهد شد. اسرائيل آماده نيست تا ايران هسته‌اى را بپذيرد.

پروژه چتر دفاعى آمريکا ممکن است که روى کاغذ ايده‌اى خوب به نظر بيايد. دست‌يابى ايران به سلاح هسته‌اى ممکن است که به رقابت تسليحاتى در خاورميانه تبديل شود. اوباما چنين مسئله‌اى را فاجعه‌اى بزرگ خوانده بود. چتر دفاعى آمريکا ممکن است کشورهاى عربى را از گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى خود بازدارد. اما اگر اوباما درصدد گسترش چتر دفاعى در اين منطقه‌ باشد، بايد اين اقدام را پيش از اينکه ايران بتواند به سلاح هسته‌اى دست پيدا کند انجام دهد. انجام چنين پروژه گسترده‌اى نيازمند حمايت کنگره دو حزبى آمريکا دارد،‌که به نظر چندان ساده و آسان نخواهد بود.


نظر شما :