چتری که امریکا برای ایران باز می‌کند

۰۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۲:۳۳ کد : ۵۲۲۰ اخبار اصلی
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ امریکا گفت که اگر جمهوری اسلامی عقب ننشیند، ایالت متحده متحدان خود در خلیج فارس را زیر یک چتر دفاعی خواهد برد.
چتری که امریکا برای ایران باز می‌کند

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ امریکا گفت که اگر جمهوری اسلامی عقب ننشیند، ایالت متحده متحدان خود در خلیج فارس را زیر یک چتر دفاعی خواهد برد.

او که برای شرکت در کنفرانسی امنیتی در تایلند حضور دارد روز چهارشنبه ۳۱ تیر در یک مصاحبه تلویزیونی به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و از احتمال قرار دادن متحدان عربی کشورش زیر یک چتر دفاعی که هدف آن ایران خواهد بود خبر داد. وی در همین مصاحبه تلویزیونی بار دیگر  به تهران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش اخطار داد اما همچنان تاکید کرد که امریکا آماده‌ گفت‌و‌گو است.

کلینتون که برنامه هسته ای ایران را یکی از موضوعات مورد بحث با همتایان آسیایی خود در نظر گرفته است تلاش دارد طی مدت حضورش در آسیا تصمیمات جدید دولت امریکا را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گوش مقامات این کشور برساند.

به نظر می‌رسد که گفته‌های جدید خانم کلینتون در راستای پیگیری همزمان برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب منطقه‌ای و باز کردن باب گفت و گو با تهران بیان شده است اما طرح موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب منطقه‌ای هدفی است که بسیاری از تحلیل‌گران نتیجه آن را وارد آمدن فشار اثرگذار بر ایران ارزیابی می‌کنند.

در این راستا پیشتر نیز شاهد تلاش تل آویو برای تسری نگرانی خود از برنامه هسته‌ای ایران به دیگر کشورهای خاورمیانه و اولویت دادن به این موضوع در برابر دیگر موضوعات منطقه ای بوده ایم، در انجام این تلاش‌ها نکته قابل توجه همراهی امریکا با اسرائیل بود که تا این زمان مورد تردید بود اما شاید با اظهارات اخیر وزیر امور خارجه امریکا بتوان شکل گیری حاشیه امنی برای ثمردهی تلاش‌های اسرائیل در منطقه علیه ایران و باز شدن چتری امنیتی و دفاعی بر سر کلیه کشورهای عربی متحد امریکا در خاورمیانه و در برابر ایران را متصور شد.

در عین حال نباید از نظر دور داشت که واشنگتن مدتهاست طرح منطقه‌ای کردن مسئله‌ی هسته‌ای ایران را در دست بررسی دارد که اظهارات اخیر خانم کلینتون احتمالا شمایی از این بررسی هاست.

تشدید تحریم‌ها، تقویت نیروی دفاعی منطقه

از سوی دیگر در حالی که تعدادی از اعضای کنگره ایالات متحده روز دوشنبه از باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا خواستند برنامه تشديد تحريم‌های اقتصادی عليه ايران را آماده کند، هیلاری کلینتون در مصاحبه‌ تلویزیونی‌ خود در تایلند مجددا گفت که کشورش برای گفت‌وگو با تهران آمادگی دارد و درها را باز نگه داشته است اما در عین حال به اقدام عملی نیز فکر می‌کند.

وزیر خارجه امریکا گفت: "ما تصریح کرده‌ایم که دست به عمل خواهیم زد، همان‌گونه که بارها گفته‌ام، عمل فلج‌کننده، و تلاش می‌کنیم که نیروی دفاعی متحدان‌مان در منطقه را بهبود بخشیم."

 اقدام‌های پيشنهادی، از جمله تحريم بانک مرکزی ايران، به صورت الحاقيه به بودجه سالانه دفاعی کشور ارائه شده و در آن آمده است که در صورت عدم تشديد تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل، شدت اين تحريم‌ها از جانب ايالات متحده افزايش خواهد يافت.

به این ترتیب تشدید تحریم و راهکارهای دفاعی امروز بیش از هر زمان به عنوان اقدامی موثر و تحدید کننده فعالیت های ایران ذهن مقامات و تصمیم گیران امریکایی را به خود مشغول ساخته و در این مسیر گذشت زمان اهمیت تسریع اقدامات را برای آنها برجسته تر می‌سازد.

همان‌گونه که باراک اوباما دو هفته پیش در پایان اجلاس گروه هشت در ایتالیا اعلام کرد: "که جامعه بین‌الملل قرار نیست تا ابد صبر کند تا شاید ایران ثابت کند که به تسلیحات هسته‌ای علاقه‌ای ندارد" اکنون نیز وزیر خارجه امریکا مدعی است که کشورش در منطقه بی‌عمل نمی‌ماند و نمی‌گذارد که تهران بر این خیال بماند که زمانی سلاح اتمی خواهد داشت و بر منطقه مسلط خواهد شد.

همچنین جوزف ليبرمن از سناتورهای جمهوری خواه در مجلس امریکا اظهار داشته است که وی با پيشنهاد مذاکره مستقيم با ايران از جانب رئيس جمهوری امريکا موافق است، اما به گفته وی لازم است مقام‌های ايرانی بدانند که اين پيشنهاد محدوديت زمانی دارد.
به تلاش‌های امریکا برای ایجاد محدویت‌های زمانی در گفت و گو با تهران و فشارهایی که به گفته مقامات امریکایی می‌تواند برای ایران فلج کننده باشد باید تصمیمات جدیدی را که اتحادیه اروپا در مورد اوضاع پس از انتخابات ایران در دست بررسی دارد را افزود، در همین رابطه  کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا معتقد است که "اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نيفتد، راه حل تحريم‌های بيشتر و تشديد تحريم‌های گذشته بار ديگر در اتحاديه اروپا مطرح خواهد شد."

حال این ایران است که باید مسیر آینده تعامل خود با جهان را روشن سازد چراکه اروپا، امریکا، متحدین عربی امریکا در منطقه واسرائیل هم اکنون از عمده مخالفان مسیر پیش گرفته تهران هستند و در صورت عدم پیش بینی راهکارهای موثر برای رفع سوء برداشت‌ها و بهبود تعاملات، امکان گسترش دامنه مخالفت‌ها با ایران در دیگر مناطق و کشورها نیز وجود دارد.


نظر شما :