رهبران مذهبی جهان در سایه جی 8

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۵۱۰۰ اروپا
رهبران مذهبی جهان در کنار نشست جی 8 در شهر رم در ایتالیا گرد هم آمدند تا شاید بتوانند برای بهبود اوضاع جهان در کنار سیاست مداران چاره‌ای بیاندیشند. در پایان نشست این رهبران، بیانیه‌ای صادر شد.
رهبران مذهبی جهان در سایه جی 8

چهارمین اجلاس رهبران دینی در کنار اجلاس جی 8 برگزار شد. بیانیه این اجلاس به شرح زیر است:

ما رهبران دینی و معنوی در شامگاه آغاز اجلاس جی 8 در سال 2009 در شهر رم پایتخت ایتالیا گرد هم آمدیم و درباره عدالت و حمایت از زندگی انسان‌ها با یکدیگر هم عقیده هستیم.

ما از اعماق قلب خانواده بزرگ بشریت که هر یک عضوی از یک دین و معنویت هستند سخن می‌گوییم. در دوران بحران اقتصادی، زمانی که امنیت تکه تکه شده است، ما متوجه نیاز بیشترمان به سرچشمه روحمان می‌شویم.

ما پیش از این نیز نشست‌هایی پیش از اجلاس‌های جی 8 در مسکو در سال 2006، در کلن در سال 2007، در ساپورو در سال 2008 و در رم در سال 2009 برگزار کرده بودیم. ما با حمایت وزارت امور خارجه ایتالیا توانستیم این نشست را در رم برگزار کنیم.

ما با رهبران کشورهایی که در شهر لاکویلا گرد هم آمده بودند ملاقات کردیم و برای آنها که مسوولیت سنگینی برعهده دارند دعا کردیم تا بتوانند در مقابل چالش‌هایی که امروز خانواده بشری با آن روبه‌رو است مقابله کنند.

ما نشست خود را با اعلام همبستگی با کسانی که از زلزله شهر لاکویلا آسیب دیدند آغاز کردیم، همچنین با اعلام همبستگی با تمام انسان‌هایی که در سراسر جهان رنج می‌برند.

ما همچنین بر این باوریم که سیاست‌های جهان نیازمند مثال‌هایی با پایه ارزش‌های روحی است تا بتواند چالش‌های امروز را پاسخ دهد. با توجه به این مسئله ما پیشنهادهای خود را با استفاده از چراغ درک روشن از امنیت مشترک ارائه می‌دهیم. ما از واژه امنیت استفاده می‌کنیم اما در راه دید. ما واژه "مشترک" استفاده می‌کنیم تا توجه را به پایه‌های محکومیت روحی جلب کنیم: سعادت و خوشبختی هرکدام از ما در گرو خوشبختی دیگران و محیط زیستمان است. امنیت مشترک بر روی بنیان‌های روابط  تمام انسان‌ها و محیط زیست استوار است. این مسئله شامل احترام قابل درک برای تمام روابط و بزرگی تمام زندگی و آشنایی با این واقعیت است که ما همه در یک کره زمین زندگی می‌کنیم. به طور کلی ما همه بر این باوریم که باید با درک متقابل و بخشش بر خشم و خشونت غلبه کنیم.

بحران مالی و اقتصادی اخیر بیش از همه بر روی فقرا تاثیر گذار است. در ادامه این نشست ما به دنبال اهداف توسعه هزاره هستیم. آنها قول تکمیل این پروسه را تا سال 2015 داده اند اما توسعه این پروژه با تاخیر مواجه شده است. بحران اخیر شرایط را برای کسانی که می‌خواهند به این اهداف برسند سخت‌تر کرده است.

آفریقا در حال حاضر از بحران اقتصادی رنج می‌برد و احتمال این وجود دارد که اوضاع در این قاره به طور کلی وخیم شود. اما ما امیدواریم که جامعه جهانی آفریقا را با یافتن منابع جدید مالی و همکاری‌های بیشتر با کشورهای این قاره، آنها را در مرکز توجهات سیاسی خود قرار دهند.

ما از اجلاس جی 8 می‌خواهیم که روند کاهش سلاح‌های هسته‌ای را ادامه دهند و این مسئله را با هدف خلع سلاح هسته‌ای انجام دهند. ما از 5 کشور هسته‌ای جهان می‌خواهیم که با یکدیگر همکاری کنند تا گام به گام به این هدف نزدیک شوند.

ما توجه همه را به مسئله مهاجرت غیر قانونی جلب می‌کنیم و می‌خواهیم که همه با یک استاندار مشخص از آنها حمایت کنند.

ما به عنوان نمایندگان مذاهب مختلف در جهان امروز اینجا در رم گرد هم آمده‌ایم در حالی که جهان در مقابل تهدیدهای و چالش‌های مختلفی قرار دارد و می‌خواهیم با تمام مردم که نیت خیر دارند همکاری کنیم. در این بیانیه ما خواهان ایجاد یک مکانیزم جدید برای گفت‌وگو میان جوامع مختلف با مذاهب مختلف هستیم، میان رهبران سیاسی، سازمان‌های بین‌المللی و ساختارهای جامعه مدنی.

این روش، روشی برای دیروز، امروز و فرداست که از طریق قلب‌های ما گسترده خواهد شد.

گفت‌وگو هنری است که همه باید آن را تمرین کنند. گفت‌وگو نیازمند رشادت و شجاعت است و به انسان‌ها این امکان را می‌دهد تا یکدیگر را با وضوح بیشتری ببینند و امید زندگی بهتری را به نسل جدید می‌دهد.

این بیانیه جدید ماست که برای تمام مردم جهان نوشته شده است. ما خودمان را آماده می‌کنیم تا در ژوئن سال 2010 بار دیگر در کانادا گرد هم آییم.


( ۱ )

نظر شما :