سارکوزی: از ایران نگرانیم

۰۱ تیر ۱۳۸۸ | ۰۰:۱۰ کد : ۴۹۶۶ اروپا
سارکوزى گفت: در منطقه تنها يک دولت نگران برنامه هسته‌اى ايران نيست، بلکه کشورهاى زيادى در منطقه‌ نگران اين موضوع هستند. از اين روست که شاهد قطعنامه‌هاى شوراى امنيت و آژانس بين المللى انرژى اتمى در خصوص ايران هستيم...
سارکوزی: از ایران نگرانیم

نیکولا سارکوزی رئيس جمهوری فرانسه بر تعهد اين کشور و کشورهاى اروپايى در خصوص روند صلح اسرائيل – فلسطين تاکيد کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزارى قطر، ابراز اطمينان کرد، فرانسه مى‌تواند در راستاى برقرارى صلح ميان اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها مفيد واقع شود؛ چرا که مى‌داند چطور اعتماد دو طرف را جلب کند و با هر دو طرف بر اساس زبان خودشان صحبت ‌کند يعنى با زبان حقيقت.

نيکولا سارکوزى تاکيد کرد، مساله فلسطين و حل آن بر اصل تشکيل کشور مستقل فلسطين استوار است.

نيکولا سارکوزى عنوان کرد، با جلب اعتماد دو طرف و صحبت کردن با آنها به شيوه‌اى که مناسب باشد، مى‌توانيم آنها را براى دستيابى به راه حل يارى کنيم. هيچ کس نمى‌تواند امروز تصور کند که امکان برقرارى صلح در منطقه بدون تشکيل کشور فلسطين امکان‌پذير است، چون فلسطينى‌ها حق دارند کشور داشته باشند. من در عين حال هرگز درباره حق اسرائيل در دستيابى به امنيت با هيچ کس سازش نخواهم کرد، اما به دوستان اسرائيليم مى‌گويم که تشکيل کشور مستقل و دموکرات فلسطين بهترين تضمين براى حفظ امنيت اسرائيل است.

نيکولا سارکوزى به سخنرانى اخير بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائیل اشاره کرد و گفت: «اين سخنرانى پيشرفتى مهم بود اما دستيابى به صلح نيازمند برداشتن گام‌هايى جدى‌تر از اين است. گام‌هايى که بدون شروط قبلى در مذاکرات بايد اتخاذ شود و هر دو طرف بايد نحوه‌ تشکيل کشور فلسطين را مشخص کنند و تمامى مسائل مربوط به وضعيت نهايى را بررسى کنند به ويژه مساله‌ بيت‌المقدس، مساله مرزها و آوارگان.»

رئيس جمهوری فرانسه بر آمادگى کشورش و اروپا در صورتى که هر دو طرف در زمينه ارائه تضمين‌هاى مربوط به وضعيت نهايى تمايل داشته باشند، تاکيد کرد. از اين رو فرانسه از شرکاى اروپاييش و امريکا و جامعه جهانى مى‌خواهد در راستاى توقف فورى شهرک سازى‌ها و گشودن گذرگاه‌هاى نوار غزه وارد عمل شوند.

وى نسبت به امکان تحقق صلح ميان فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها ابراز اطمينان کرد و نيز از تصميمات امريکا در زمينه‌ تلاش مجدد در روند صلح ابراز خرسندى کرد و گفت: «ایالات متحده شيوه‌اى متوازن و سازنده را اتخاذ کرده و امريکا و اروپا هيچ وقت اين گونه موضع‌گيرى مشابهى نداشته‌اند و اين عامل قدرت است، چرا که اتحاديه‌ اروپا و امريکا توانمندى برقرارى صلح را دارند؛ اما صلح نيز تا زمانى که همه‌ کشورها تلاش جدى صورت ندهند برقرار نخواهد شد. برای صلح راه حل دائمى موجود است.»

نيکولا سارکوزى درباره‌ برنامه هسته‌اى ايران گفت: «فرانسه با شرکاى اروپاييش هدف تمامى کشورهاى منطقه را در ايجاد منطقه‌اى عارى از سلاح‌هاى کشتار جمعى تاييد مى‌کند؛ اما مى‌داند که اين هدف يک هدف طولانى مدت است.»

وی مدعی شد، موضوع هسته‌اى ايران نيز تهديدى مستقيم براى ثبات منطقه و جهان و يکى از بزرگترين تهديدهاى کنونى بر امنيت بين‌المللى است! بايد يادآورى کنم که ايران تهديد به محو يکى از "کشورها" از نقشه‌ جهان کرده و نه عکس آن.»

وى با تکرار ادعاهاى ديگر مقامات غربى گفت: «به هر حال در منطقه تنها يک دولت نگران برنامه هسته‌اى ايران نيست، بلکه کشورهاى زيادى در منطقه‌ نگران اين موضوع هستند. از اين روست که شاهد قطعنامه‌هاى شوراى امنيت و آژانس بين المللى انرژى اتمى در خصوص ايران هستيم چرا که امکان دستيابى ايران به سلاح هسته‌اى کاملا غير قابل قبول است!»

اين ادعاها در حالى تکرار مى‌شود که مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه‌هاى هسته‌اى ايران تاکيد کرده‌اند.

رئيس جمهوری فرانسه همچنین ابراز عقیده کرد، فرانسه به همراه شرکاى اروپاييش تلاش گسترده‌اى را براى حل مسالمت‌آميز اين بحران آغاز کرده است. ما از سال 2003 ليستى از پيشنهادها ارائه کرديم و مذاکرات را مطرح کرديم و پيشنهاد همکارى با ايران را در زمينه‌ انرژى هسته‌اى صلح آميز به شرط احترام ايران به تعهدات بين‌الملليش مطرح کرديم اما ايران هيچ پاسخى به اين پيشنهادات نداد!!

رئيس جمهوری فرانسه همچنين در اظهاراتى نسبت به تحولات پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران ابراز نگرانى کرد.

نيکولا سارکوزى بار ديگر بر تعهد استراتژيک کشورش بر امنيت منطقه‌ خليج فارس تاکيد کرد و گفت: «توافق‌نامه‌هاى دفاعى که با کويت، امارات و قطر امضا کرده‌ايم در اين راستاست. ما با گشودن نخستين پايگاه نظامى خود در ابوظبى، به تعهدات استراتژيکمان در منطقه عمل کرديم. ما آماده همکارى با هم‌پيمانانمان در منطقه هستيم و مى‌خواهيم در ثبات اين منطقه که عامل توازن جهان است نقش داشته باشيم. گشودن اين پايگاه بعد منطقه‌اى دارد و طرح همکارى‌هاى استراتژيکمان را با تمامى هم‌پيمانانمان در منطقه تحکيم خواهد کرد. در منطقه‌اى نظير منطقه‌ خليج (فارس) که شاهد اين همه ناامنى است و اين همه تهديدات در آنجا وجود دارد، تامين برنامه‌هاى دفاعى و امنيتى مشترک ميان کشورها ضرورى است.»

رئيس جمهوری فرانسه همچنين از نقش قطر در برقرارى صلح داخلى در لبنان و نيز برگزارى نشستى با گروه‌هاى دارفور قدردانى کرد و گفت: «قطر يکى از شرکاى واقعى ما در راستاى صلح است و نقش ميانجى‌گرى مثبتى را در قبال لبنان و دارفور ايفا کرد.»


نظر شما :