واکنش جهانيان به انتخاب مجدد محمود احمدى نژاد

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۱ کد : ۴۹۳۲ سرخط اخبار
نگاه مطبوعات امريکايى و مقام‌هاى مختلف جهان به انتخاب مجدد محمود احمدى نژاد
واکنش جهانيان به انتخاب مجدد محمود احمدى نژاد

روزنامه لس آنجلس تایمز، پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ایران را به مثابه شکست سنگین سیاست‌های دولت امریکا برای برقراری روابط بهتر با جمهوری اسلامی ایران دانست.

به نوشته این روزنامه انتخاب احمدی نژاد برای دور دوم ریاست جمهوری در ایران امید امریکا را نقش بر آب کرد. به اعتقاد کارشناسان و خبرگان سیاسی نتایج انتخابات ایران تلاش های ایالات متحده برای همکاری با ایران با مشکل مواجه کرده است.

بروس ریدل یکی از مسئولان سازمان امنیت امریکا در این باره گفت: «من گمان نمی‌کنم ایران از این به بعد بتواند یک حرکت دیپلماسی تازه‌ای را آغاز کند چرا که جامعه ایران در پی این انتخابات دچار چند دستگی شده است.»

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز اعلام کرد، ما اوضاع ایران را زیر نظر داریم. ما به همراه بقیه جهان منتظر می مانیم تا ببینیم مردم ایران چه تصمیمی می گیرند. ما امیدواریم که نتیجه انتخابات نمایانگر خواست واقعی مردم ایران باشد.

پیش از این باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا گفته بود، ما به رای مردم ایران احترام می‌گذاریم و هر چه اکثریت شرکت کننده در انتخابات تشخیص دهد آن را می‌پذیریم.

نیوزویک نیز نسبت به نتایج انتخابات ایران به دیده منفی نگریست و آن را مغایر با آنچه مردم پیش‌بینی می‌کردند، دانست.

دنی آیالون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل نیز درباره نتایج انتخابات ایران اظهار کرد، جامعه جهانی باید ایران هسته‌ای را بلافاصله متوقف کند. اگر سایه‌ای از امید برای تغییر در ایران وجود داشت، انتخاب مجدد احمدی نژاد بیش از پیش خطر رو به فزون تهدید ایران را نشان می دهد.

همچنین گفته می‌شود پارلمان اروپا با اعلام نگرانی نسبت به اعتراضات مردم نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات از سوی دولت آن را تقلب اعلام کرده و هر نوع تصمیم و موضع گیری قطعی در باره رویدادهای انتخاباتی ایران را به آینده موکول کرده است.

علی دباغ سخنگوی دولت عراق نیز گفت: «عراق با هر گزینه که مردم ایران انتخاب کنند، کار خواهد کرد. عراق در تنظیم روابط خود با سایر کشورها آزاد است و زیر سایه هیچ کشوری در منطقه نیستیم. عراق امیدوار است که به روابط دوستانه خود با ایران بر پایه اصول دولت عراق و بدون دخالت ایران در مسائل عراق ادامه دهد.»

رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان هم از نتایج انتخابات ایران استقبال کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران یک کشور همسایه و دوست ما است و ما به یک زبان صحبت می کنیم. روابط عمیقی میان دو کشور وجود دارد که بیشتر به علت مردم و تاریخ دو ملت است تا دولت های این دو کشور و چشم انداز این روابط همچنان باقی می ماند.»

در این میان جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق امریکا تاکید کرد، فکر نمی کنم این انتخابات تاثیر واقعی در سیاست‌های ایران داشته باشد چون رئیس جمهوری که قبلا بر سر کار بوده دوباره در این منصب خواهد بود. برای همین تغییری وجود نخواهد داشت. فکر می کنم این انتخابات، مخالفت‌های زیادی برای سیاست‌های او در ایران به همراه آورده و من مطمئن هستم او به مخالفان گوش خواهد داد و شاید برخی مواضع خود را تغییر دهد.

عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب نیز انتخاب محمود احمدی نژاد را به وی تیریک گفت و اظهار کرد، انتخاب مجدد رئیس جمهوری احمدی نژاد را تبریک می گویم. ما امیدواریم که دور آتی ریاست جمهوری وی شاهد رشد روابط میان ایران و جهان عرب باشیم.

جنبش حماس در مناطق فلسطینی نیز ابراز امیدواری کرد که ایران به حمایت های خود از حقوق فلسطینی‌ها و مردم آن ادامه دهد و کماکان به گزینه دموکراتیک فلسطینیان احترام بگذارد و به ما کمک کند تا تحریم ها به پایان برسد.

فوزی سلوخ، وزیر امور خارجه لبنان نیز ابراز امیدواری کرد، موفقیت رئیس جمهوری احمدی نژاد در ایران در خدمت صلح و آرامش در خاورمیانه باشد. ما امیدواریم که پیروزی وی عاملی برای کمک به حل مسائل سیاسی میان ایران، امریکا و اتحادیه اروپا شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی نیز به مردم ایران برای این انتخاب با حضور گسترده که در آرامش و با نظم انجام شد تبریک گفت و تاکید کرد، ما به نتیجه انتخابات احترام می گذاریم.

 


نظر شما :