پاکستان هم‌زمان با جنگ با طالبان به توسعه هسته‌اى پرداخته است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۲ کد : ۴۶۷۰ آسیا و آفریقا
پاکستان در حال تهيه مقدار نامشخصى اورانيوم در سطح توليد بمب هسته‌اى پس از تکميل ساخت يک سرى رآکتور و همچنين تهيه پلوتونيوم لازم براى ايجاد بمب براى نسل جديد تسليحات است.
پاکستان هم‌زمان با جنگ با طالبان به توسعه هسته‌اى پرداخته است

ارتش پاکستان اعلام کرد نيروهاى امنيتى پاکستان در حومه شهر اصلى دره سوات به طالبان حمله کردند و به دو شهر ديگر تحت اختيار طالبان نيز وارد شدند و در آستانه ورود به سومين شهر هستند. ورود ارتش پاکستان به داخل اين دو شهر احتمال آغاز درگيرى‌هاى درون شهرى را افزايش داده است.

يک مقام ارشد دولت پاکستان اظهار کرد، در عمليات ارتش در نزديکى مرز افغانستان تاکنون بيش از یک­هزار شبه نظامى طالبان کشته شده‌اند و واشنگتن براى حمله به مواضع القاعده و طالبان در مناطق مرزى پاکستان - افغانستان به اسلام‌آباد فشار فراوانى آورده و اعلام کرده است، حضور شبه نظاميان در اين مناطق نه تنها سربازان امريکایی و ناتو را در افغانستان تهديد مى‌کند بلکه براى آينده پاکستان مجهز به تسليحات هسته‌اى نيز خطرناک است.

بسيارى در پاکستان معتقدند رشد شبه نظامى‌گرى در پاکستان به خاطر دخالت امريکا در افغانستان است. ارتش پاکستان با صدور بيانيه‌اى اعلام کرد، در تازه‌ترين درگيرى‌ها 25 شبه نظامى و يک سرباز در 24 ساعت گذشته کشته شدند. نيروهاى امنيتى در حومه شهر مينگورا در دره سوات به تبادل آتش شديد با شبه نظاميان پرداختند. تخمين زده مى‌شود نزديک به چهار هزار مبارز طالبان در اين شهر سنگر گرفته‌اند. نيروهاى امنيتى دو شهر ماتا و کنجو را محاصره و به داخل آنها راه يافتند تا کنترل اين شهرها از دست طالبان خارج کنند.

ارتش پاکستان از غير نظاميانى که هنوز در اين دو شهر حضور دارند خواست، از نزديک شدن به مواضع محل استقرار طالبان دورى کنند.

رحمان مالک، وزير کشور پاکستان در يک کنفرانس تلويزيونى در مردان، اردوگاه امدادرسانى آوارگان گفت: «عمليات‌هاى ارتش همانطور که برنامه‌ريزى کرده بوديم در مسير صحيح خود در حال ادامه است. من نمى‌توانم تاريخ دقيقى براى اتمام زمان عمليات ارائه دهم، اما تلاش خواهيم کرد تا در کوتاه‌ترين زمان ممکن اين عمليات پايان يابد.»

اين در حالى است که طالبان پاکستان قول داده است تا آخرين نفس در برابر ارتش پاکستان مقاومت کند.

مسلم خان، سخنگوى طالبان در گفت‌وگوى تلفنى با خبرگزارى آسوشيتدپرس اظهار کرد، ما تا آخرين نفس براى اجراى قوانين اسلام مى‌جنگيم. ما در مسير درستى حرکت مى‌کنيم.

در همین رابطه رئيس حزب مسلم ليگ شاخه نواز اظهار کرد، جنگى که ارتش در شمال کشور به راه انداخته سياست تسلط دولت بر امور است تا هيچ گروه معارضى نتواند در راستاى احياى خواسته‌هاى غيرمشروعش به دولت فشار وارد کند.

نواز شريف در گفت‌وگو با روزنامه عربستانى عکاظ اظهار کرد، ملت پاکستان بايد در رويارويى با گروه طالبان متحد شود چرا که طالبان دشمن مشترک ملت است. ما نمى‌خواهيم هيچ کس کشته شود؛ نه نيروى ارتش و نه غير نظاميان. دولت بايد يک استراتژى بر اساس آراى مشترک ايجاد کند.

وى دست داشتن برخى دست‌هاى پنهان را در بحران دره سوات بعيد ندانست و گفت: «پاکستان يک کشور مسلمان است که نيازى به طالبانى شدن ندارد. اصطلاح طالبانى کردن پاکستان براى ما غريب است.»

نواز شريف در خصوص گام بعدى‌اش براى بازگرداندن قضات به پست‌هايشان گفت: «ملت پاکستان وحدت دموکراتيک بى‌سابقه‌اى را نشان داد و ما توانستيم جايگاه دستگاه قضايى را احيا کنيم. ملت در برابر کسانى که سعى در تسلط بر خواسته‌هايشان داشتند ايستاد و موفقيت تظاهراتى که ما برگزار کرديم به حمايت مردم بازمى‌گشت. حزب حاکم به توافقنامه منشور دموکراسى که ميان حزب من و بى‌نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان امضا شد، متعهد نيست. در اين راستا حزب مردم قول لغو تغيير بند 17 قانون اساسى را داد که به رئيس جمهوری اختيارات گسترده‌اى در منحل کردن پارلمان و تشکيل دولت مى‌داد. البته حزب‌ ما با دولت همکارى و از آن حمايت مى‌کند.»

وى به مساله‌ تغيير قانون اساسى اشاره کرد و گفت: «ما مى‌خواهيم گروه‌ معارضى باشيم که مسئولانه عمل مى‌کند. ما نمى‌خواهيم مشکلاتى را براى دولت ايجاد کنيم، تمايل داريم که از تمامی تغييرات جديد در قانون اساسى رهايى يابيم. لغو تغييرات به نفع تحکيم دموکراسى و گسترش امنيت و ثبات در کشور است.»

نواز شريف از دولت خواست به توسعه اقتصادى و فراهم کردن فرصت‌هاى شغلى بپردازد.

وى درباره‌ امکان موفقيت کنفرانس احزاب سياسى تصريح کرد، من به يوسف رضا گيلانى، نخست وزير پاکستان پيشنهاد برگزارى اين کنفرانس را مطرح کردم و قرار است اين کنفرانس ماه جارى برگزار شود. حزب ما به بررسى حل و فصل بحران خواهد پرداخت. احزاب سياسى و اسلامى بايد به نگرش مشترک در تعامل با پيامد‌هاى جنگ بويژه در جنبه‌هاى انسانى‌اش برسند. دخالت ارتش در امور غير نظامى، کشور را با آشوب روبه‌رو مى‌سازد؛ ارتش بايد به دفاع از کشور در جنگ عليه کسانى بپردازد که خواهان نابودى پاکستان هستند. من هيچ تمايلى به هيچ پستى و طمعى نسبت به قدرت ندارم. اولويت من خارج ساختن کشور از بحران‌ها و مشکلاتى است که اکنون با آن روبه‌رو است.

از سوی دیگر در جلسات توجيهى محرمانه‌ اعضاى کنگره‌ امريکا عنوان شد که پاکستان در بحبوحه درگيرى با طالبان به سرعت در حال افزودن به زرادخانه‌ هسته‌اى خود است.

دريادار مايک مولن، رئيس ستاد ارتش آمريکا در يک پاسخ يک کلمه‌اى اين ارزيابى را تاييد کرد.

وى که در کنار رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا در جلسه استماع سناى امريکا نشسته بود در پاسخ به اين سئوال که آيا نشانه‌اى از افزايش حجم زرادخانه‌ى هسته‌اى پاکستان مشاهده کرده، گفت: آري.

بعضى از مقام‌هاى دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا اعلام کرده‌اند که اشتياق پاکستان براى هزينه کردن زياد در تسليحات جديد هسته‌اى جای نگرانى است زيرا اين کشور در زمانى در حال تهيه‌ مواد بيشتر هسته‌اى است که واشنگتن به طور فزاينده‌اى تمرکز خود را بر روى تلاش براى تضمين امنيت زرادخانه‌اى با 80 تا 100 تسليحات گذاشته تا هيچ گاه به دست شورشيان نيفتد.

روزنامه نيويورک تايمز گزارش داده است، پاکستان در حال تهيه مقدار نامشخصى اورانيوم در سطح توليد بمب هسته‌اى پس از تکميل ساخت يک سرى رآکتور و همچنين تهيه پلوتونيوم لازم براى ايجاد بمب براى نسل جديد تسليحات است.

اوباما خواستار تصويب پيمانى شده است که تمام کشورهاى دنيا را از توليد مواد بيشتر شکاف‌پذير که سخت‌ترين قسمت توليد سلاح هسته‌اى است، منع مى‌کند.

بروس ريدل، از اعضاى موسسه بروکينگز و يکى از تهيه‌کنندگان استراتژى جديد اوباما براى افغانستان و پاکستان در گفت‌وگويى اين نگرانى دولت را منعکس کرد و گفت: «پاکستان در هر مايل مربع نسبت به هر جاى ديگر در کره‌ زمين تروريست‌هاى بيشترى دارد و داراى يک برنامه‌ تسليحات هسته‌اى است که سريع‌تر از هر منطقه‌ ديگرى در کل زمين در حال پيشرفت است.»

مقام‌هاى دولت اوباما اعلام کردند، به کنگره گفته‌اند که هدف آنها اطمينان يافتن از اين مطلب است که کمک نظامى واشنگتن به پاکستان برای مبارزه با تروريسم استفاده خواهد شد.

ديويد آلبرايت، رئيس موسسه‌ علوم و امنيت بين‌المللى که فعاليت‌هاى پاکستان را در خريد مواد هسته‌اى از بازار سياه دنبال کرده در تحليل تصاوير ماهواره‌اى دو رآکتور جديد گفت: «جنبه‌هاى اين کار کاملا معلوم نيست، فقط شاهديم که که آنها تاسيسات سانتريفوژ خود را افزايش مى‌دهند. دولت بوش چشم خود را بر روى افزايش زرادخانه‌ها بست.»


نظر شما :