مبارک: محال است با آویگدور ليبرمن که دشمن ماست، دیدار کنم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۰۰:۲۹ کد : ۴۶۳۶ سرخط اخبار
حسنی مبارک رئيس ‌جمهوری مصر گفت: «مصر هرگز از آويگدور ليبرمن در کشور استقبال نخواهد کرد و وى را نخواهد پذيرفت.»
مبارک: محال است با آویگدور ليبرمن که دشمن ماست، دیدار کنم

حسنی مبارک رئيس ‌جمهوری مصر گفت: «مصر هرگز از آويگدور ليبرمن در کشور استقبال نخواهد کرد و وى را نخواهد پذيرفت.»

حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر در گفت‌وگو با شبکه تلويزيونى اسرائیل کرد، مصر تنها با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل تعامل خواهد داشت.

وی همچنین گفت: «دستيابى به هر گونه پيشرفتى در خصوص حل مساله فلسطين در بهبود وجهه امريکا در منطقه سهم به سزايى خواهد داشت.»

راديو سوا گزارش داد مبارک در اين گفت‌وگو تاکيد کرد، بايد راه‌حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل محقق شود تا فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها در صلح و امنيت در کنار يکديگر زندگى کنند.

وى نسبت به تداوم شهرک‌سازى‌ها در اراضى فلسطينى هشدار داد و گفت: «اين مساله تنها به گسترش موج خشونت‌ها و نابودى تلاش‌هاى صلح منجر مى‌شود.»

رييس جمهور مصر بر ادامه تلاش مصر در جهت برقرارى آتش بس ،آزادى گلعاد شليط سرباز اسرائيلى اسير شده و تحقق آشتى فلسطينى‌ها تاکيد کرد.

مبارک خاطر نشان کرد، مصر تلاش مى‌کند تا وحدت فلسطينى را حفظ کند و هيچ کشور عربى تشکيل دو دولت را در نوار غزه و کرانه باخترى نمى‌پذيرد.

رييس جمهوری مصر عنوان داشت، بنيامين نتانياهو به من گفت که دولتش در جهت تحقق صلح تلاش خواهد کرد.

مبارک درباره‌ گسترش روابط ميان مصر و اسرائیل خاطر نشان کرد، گسترش روابط همچنان ادامه دارد و هر چقدر که ما در حل مساله‌ فلسطين بيشتر تلاش کنيم روابط نيز نزديک‌تر خواهد شد. اين تصميم شوراى اتحاديه عرب در بيروت است اگر ما به راه ‌حل صلح دست يابيم کشور هاى عربى ‌آماده بازنگرى در روابطشان با اسرائيل هستند.

رئيس جمهوری مصر درباره‌ دولت جديد امريکا نیز عنوان داشت، بدون شک باراک اوباما رئيس جمهوری جديد امريکا با جورج بوش رئيس جمهوری سابق امريکا تفاوت دارد. اوباما در تمام امورش دقيق است و با منطق و درايت عمل مى‌کند و بعد از مشورت و رايزنى‌هايش با مشاورانش به طور مثبت عمل مى‌کند و به نظرات تمام کشورهايى که با آن‌ها تعامل دارد گوش مى‌کند. دولت سابق امريکا هشت سال حضور داشت اما يک سانتيمتر هم برای حل مساله فلسطين گام بر نداشت.

رئيس جمهوری مصر درباره احتمال تغيير طرح صلح عربى گفت: «چنين احتمالى وجود ندارد و کشورهاى عربى موافق تغيير آن نيستند.»

رئيس جمهوری مصر درباره‌ بحران ميان حزب‌الله لبنان و مصر تاکيد کرد، نه حزب‌الله و نه هيچ گروه ديگر براى من مهم نيست براى من تنها چيزى مهم است که امنيت ملى مصر را تهديد مى‌کند ما هرگز تهديد‌ها عليه امنيت ملى مصر را نمى‌پذيريم. کل اين مساله مربوط به دستگاه قضايى است ما بر هيچ کس خارج از دستگاه قضايى حکمى نمى‌دهيم.

وى درباره سفر آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائیل به مصر گفت: «من تنها با نتانياهو همکارى مى‌کنم نه با ليبرمن مردم مصر هم وى را نمى‌پذيرند و اين همان مشکل است. مردم مصر وى را نمى‌پذيرد چون وى گفت که به سينا حمله خواهم کرد و عليه ما وارد جنگ خواهد شد. من تصور نمى‌کنم يک شخصيت سياسى که در راستاى آينده دو کشور تلاش مى‌کند چنين حرفى را بزند. اين اظهارات در ذهن مردم ثبت شده و مردم آن را فراموش نمى‌کنند وى در اظهاراتى ديگر گفته است که شما تنها چيزى که به فلسطينى‌ها خواهيد داد جنگ است! اين صحبت‌هايى است که ما از وى مى‌شنويم در حالى که اگر آنها بخواهند صلح براى ملت‌شان و ملت‌هاى ديگر باشد بايد منطقى باشند ما در برابر اظهارات و عملکردمان مسئوليم. اظهارات بايد حساب شده باشد هرگونه اظهار نادرستى در ذهن مردم مى‌ماند.»

حسنى مبارک درباره ديدگاه مصر در قبال موضوع ايران در منطقه مدعى شد، من مى‌خواهم چيزى را به شما(اسرائيليها) بگويم. تصور شما در قبال ايران با ما تفاوت دارد. ما ايران را به عنوان کشورى نگاه مى‌کنيم که درصدد تسلط بر منطقه است (!) و شما به عنوان کشورى که مى‌خواهد به بمب‌هاى هسته‌اى دست يابد. ما اگر درباره‌ برنامه هسته‌اى صحبت کنيم هم از شما هم از آن‌ها صحبت خواهيم کرد. ما خواهان عارى ساختن منطقه از تمام سلاح‌هاى کشتار جمعى هستيم.

مبارک درباره‌ در اولويت قرار دادن روند صلح سوريه بر روند صلح فلسطين تصريح کرد، تمام مشکل اکنون در مساله فلسطين است اگر مساله فلسطين حل شود مساله سوريه نيز حل خواهد شد در ياد دارم که زمان اسحاق رابين درباره حل مساله‌ سوريه توافق داشتيم و تقريبا به توافق رسيديم اما بى‌نتيجه ماند.

رييس جمهور مصر درباره‌ اين‌که آيا شما از نتانياهو مى‌خواهيد که مذاکرات با سوريه را از سر بگيرد گفت: «من مى‌دانم که از طريق ميانجى‌گر ترکيه با شما مذاکره مى‌کند اما نمى‌دانم اين مذاکرات به کجا رسيده اما نتانياهو در آخرين اظهاراتش گفت ما هرگز بلندى­هاى جولان را به سوريه نمى‌دهيم و اين سوريه را خشمگين مى‌سازد احتمالا آنها مواضعشان را در مذاکرات تغيير خواهند داد.»


نظر شما :