تزریق امید و غرور ملی با قول پرتاب ماهواره بزرگتر

۲۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۲:۵۱ کد : ۴۳۶۶ اخبار اصلی
همان‌گونه که انتظار می رفت، حضور رئیس جمهور در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور با ایراد سخنانی همراه شد که بخش اعظم آن به تشریح آرمان‌ها، ترسیم آمال بین‌المللی دولت و هراساندن غرب در آستانه مذاکرات احتمالی رویارو برای به کرسی نشاندن خواسته های سیاسی اختصاص داشت.
تزریق امید و غرور ملی با قول پرتاب ماهواره بزرگتر

سخنان ریاست جمهوری در افتتاحیه همایش ایرانیان خارج از کشور، گویای فضای حاکم بر این همایش و کارکردهای دولتی و سیاسی آن بود. همان گونه که پیشتر نیز در یادداشتی آورده بودیم، اغلب مدعوین این همایش با هماهنگی سفارتخانه ها و دفاتر سرکنسولگری ایران معرفی شده بودند و بنابراین می توان گفت که از نزدیکان فکری و منسوبین به نظام به شمار می آمدند.

شورای عالی ایرانیان خارج از کشور که در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی با هدف یافتن راهکارهایی جهت استیفای حقوق ایرانیان مقیم و نگاه به آنان به مثابه سرمایه های انسانی تشکیل شده بود، در همایشی که با هزنیه ها و تبلیغات فراوانی پا گرفت، محل اعلام موضع گیری هایی شد که شاید در میان جمعی دیگر و ذیل عنوان همایشی سیاسی و بین المللی پذیرفتنی تر نشان می داد.

صحبت های محمود احمدی نژاد را در این همایش می توان به دو بخش تفکیک کرد. او در بخش اول به انتقاد از نظام جهانی و فشارهای غرب بر ایران و همچنین تزریق غرور ملی به ایرانیان پرداخت. تمایل غرب به تجدیدنظر در روابط با ایران برای کمک به حل مشکلات منطقه و یا پیشنهاد مذاکره پیرامون مسئله هسته ای از جمله مواردی بود که لحن گفتار احمدی نژاد را حین تشریح این مطلب تغییر داد و حسی از غرور و قدرت در خود داشت.

وی با نکوهش عملکرد غرب و گفتمان بالادستانه آن در قبال ایران، چرخش غرب را برای مذاکره با ایران تحقیر کرد و گفت: کسانى که در گذشته براى فناورى هسته‌اى ما شرط مى‌گذاشتند امروز از ما مى‌خواهند که به اتفاق هم مسائل جهان را حل و فصل کنيم.

اشاره رئیس جمهور به برخی تحلیل هایی بود که هنوز جنبه عینی و تحققی نیافته است اما از احتمال برداشته شدن پیش شرط های مذاکره گروه 1+5 با ایران خبر می دهد.

محمود احمدى‌نژاد که این احتمال را تمام شده و نزدیک به یقین می داند، ادامه داد: همه آنها (غرب و قدرت‌هاى فاسد) بسيج شده‌اند تا جلوى پيشرفت علمى ملت ايران را بگيرند. در اين ميان موضوع هسته‌اى يک بهانه بود و مى‌خواستند اراده سياسى خود را تحميل کنند و اگر ايران زير بار مى‌رفت تمام فناورى‌هاى ما تعطيل مى‌شد.

او که از تغییر لحن غرب به شوق و وجد آمده بود، اضافه کرد: ديديم که در سعدآباد با پررويى به بهانه مبارزه با سلاح هسته‌اى از ما مى‌خواستند که آزمايشگاه‌ها و رشته‌هاى علمى منجر به دانش هسته‌اى را تعطيل کنيم که معناى آن لگدمال شدن استقلال ملت ايران بود و طبيعى است که ملت ايران آن را نپذيرفت و نمى‌پذيرد. در مورد تحقيقات نيز مى‌گفتند که براى داشتن 20 سانتريفيوژ بايد 10 سال مذاکره کنيم در حالى که امروز هفت هزار سانتريفيوژ در نطنز کار مى‌کند.

رئیس جمهور خطاب به حاضرانی که ذیل عناوینی چون سرمایه دار، کارشناس و کارآور اقتصادی، نخبه فرهنگی و علمی دعوت شده بودند، اعلام کرد که طبق برنامه ها، توليد سوخت هسته‌اى به پيش مى‌رود و کسى نمى‌تواند جلوى پيشرفت ايران را بگيرد.

به گفته احمدی نژاد، هم ‌اکنون در ذهن ملت‌ها و سياستمداران دنيا ايران در بالاترين طراز اثرگذارى قرار دارد که اين مسئله به خاطر همت، شجاعت و همبستگى ملت ايران است.

اما رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود، با استفاده از مصادیق ملی گرایی و پیشینه تمدنی به القای روحیه امید و تصدیق سطح خواسته های نظام در جهان امروز پرداخت. وى در حقیقت به همان اهداف و آرمان های سیاسی اشاره می کرد که پیش از این ذکر آن رفت. احمدی نژاد تاکید کرد که "مطمئنيم با روحيه‌ اى که امروز در ايرانيان وجود دارد هدف متعالى رساندن ايران به قله‌هاى پيشرفت و کمال بشرى محقق مى‌شود. ملت ايران، ملتى تمدن‌ساز و الهام‌بخش است و در طول تاريخ، ايرانيان به هر نقطه دنيا که سفر کرده‌اند با خود خدمت و پيشرفت به ارمغان برده‌اند. هر ايرانى به هر نقطه‌ دنيا که رفته سفير فرهنگ و تمدن ايران بوده است."

احمدی نژاد بحران مالی غرب را نشات گرفته از اندیشه های حاکم و منحرف غرب دانست و اعلام کرد که: "در اين راستا بايد ايران را به سرعت بسازيم و بعد از ساختن ايران مى‌توانيم الهام‌بخش براى همه‌ بشريت باشيم و تک تک ما مسئول ساختن تاريخ و آينده بشريت هستيم."

او در بخشی از سخنانش به دوران قدرتمندی و امپراتوری ایران در جهان اشاره کرد و با بیان اینکه "در تمام دنيا ملتى شجاع‌تر از ملت ايران پيدا نمى‌شود" خاطرنشان کرد: هم غربى‌ها و هم شرقى‌ها مى‌دانستند که براى تسلط بر ايران بايد بنيان‌هاى ايران را از بين ببرند که اين مسئله آرزوى تاريخى قدرت‌هاى فاسد بوده است. اين مسئله امروز نيز وجود دارد و با توجه به آرايشى که در برابر ما گرفته‌اند دنبال همان اهداف هستند اما امروز ايران کجاست و آنها کجا هستند.

وى دوره کنونی ایران را دوران قدرت و تولید دوباره نامید و گفت: ‌در گذشته‌هاى دور فاصله تمدنى ملت ايران با دشمنانش هزاران هزار کيلومتر بوده است. امروز به فضل الهى و با عنايات ويژه امام عصر(عج) يک خيزش و يک تولد دوباره در حيات ملت ايران اتفاق افتاده است؛ آنها ادعا داشتند که ملت ايران را به عنوان ملتى دسته چندم و خارج از تحولات جهانى نگاه دارند اما ملتى با اين سابقه و ويژگى فرهنگى اين مسئله را برنخواهد تابيد و بر اراده دشمنان غلبه خواهد کرد.

رئیس جمهور در این همایش بار دیگر از روش "القای قدرت از راه کلام" استفاده کرد و این فرصت را برای زیر فشار گذاشتن غرب برای تسلیم شدن در برابر خواسته ها و نیز برداشتن پیش شرط های مذاکره، مغتنم شمرد و از طراحى موشک‌هايى با برد بيشتر براى حمل ماهواره‌هاى بزرگ به فضا خبر داد.

درواقع جمهوری اسلامی ایران و محمود احمدی نژاد دریافته اند که زمان کنونی، زمان عقب نشینی و سازش و نرم خویی در برابر غرب نیست و چنین ادبیات و عملکردی، فرصت پدید آمده را هدر خواهد داد. در شرایطی که اوضاع خاورمیانه و چالش های هسته ای، غرب را مجاب به مذاکره مستقیم با ایران کرده است، ایران قصد دارد با تداوم گفتمان تهاجمی خود احتمال امتیازگیری و به کرسی نشاندن خواسته هایش را افزایش دهد.


نظر شما :