نظارت بر مذاکرات هسته­ای حق مجلس است

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۷ کد : ۴۳۲۷ اخبار اصلی
مکانیسم نظارت مجلس بر مذاکرات آتی هسته‌ای باید مشخص شود، طبعا برای اجرای این نظارت، کمیسیون تخصصی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و... گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
نظارت بر مذاکرات هسته­ای حق مجلس است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران در آغاز جلسه روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه گفت که: "مجلس با دقت بر مذاکرت آتی هسته­ای آن کشور نظارت خواهد کرد و تنها مذاکراتی را مجاز می داند که در چارچوب مصوبات مجلس صورت گیرد." وی همچنین اظهار کرد که: "رژیم های شدیدتر نظارتی که این روزها در اظهارات برخی از طرف های گروه ۱+۵ مطرح شده است، جایگاه حقوقی و قانونی ندارد."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

-          به طور مشخص مجلس چگونه در مذاکرات آتی هسته ای ایران و 1+5 نظارت خواهد داشت؟
به هر حال حق نظارت متعلق به مجلس است و این قوه در تمام امور کشور حق نظارت دارد، مسئله هسته ای کشور نیز خارج از حوزه های نظارتی مجلس نیست. سیاست های کلی نظام از سوی مقام معظم رهبری تعین می شود، اجرای این سیاست های در چهارچوب وظایف دولت است و نظارت بر اجرا نیز حق قانونی مجلس شورای اسلامی است.

مکانیسم نظارت مجلس بر مذاکرات آتی هسته ای باید مشخص شود، طبعا برای اجرای این نظارت، کمیسیون تخصصی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و از طریق کمیسیون تخصصی کار تعقیب خواهد شد و ریاست مجلس و نمایندگان در جریان امور قرار خواهند گرفت.

شاید مکانیسم کار چنین باشد که چند وقت یک بار، کمیسیون تخصصی سیاست خارجی، روند کار را به ریاست مجلس گزارش کنند.

-          منظور ریاست مجلس شورای اسلامی از"رژیم های شدیدتر نظارتی" از سوی برخی طرف­های 1+5 چیست؟
نظارت بر روند فعالیت­های هسته­ای ایران در حیطه کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی است، طرف های دیگری که در این حیطه مداخله می کنند، فاقد جایگاه قانونی هستند اما متاسفانه کار این طرف ها از نظارت گذشته و در حال ورود هستند.

-          موضع قوه مقننه در برابر اعلام حضور مستقیم امریکا در مذاکرات آتی هسته­ای با ایران چیست؟
امریکا پیشتر نیز به نحوی از انحا در این چهارچوب مشارکت داشته است، اما این بار مسئله حضور امریکا در مذاکرات پر رنگ شده است، در واقع به دلیل موفقیت ایران در تکمیل چرخه سوخت و دیگر دست آوردهای هسته ای، اکنون موضع امریکا در برابر ایران ضعیف شده و ادعاهای گذشته در مورد ایران جایگاهی ندارد چراکه ما از مسئله تعلیق و توقف گذر کرده ایم و دقیقا در فاز کشورهای دارای فن آوری هسته­ای قرار گرفته ایم و هیچ نوع تفاوتی میان ایران و سایر کشورهای دارای توانمندی هسته ای وجود ندارد.

ایران پیشتر نیز در مورد حضور مستقیم امریکا در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران مشکلی نداشت، از نظر ایران مشکلی وجود ندارد که گروه 1+5 به گروه 2+5 تبدیل شود.

-          ارزیابی مجلس شورای اسلامی از بررسی پذیرش غنی سازی اورانیوم ایران توسط امریکاییان چیست؟
امریکا و دیگر کشورهای غربی چه این موضوع را بپذیرند و چه از پذیرش آن سر باز زنند، اکنون غنی سازی اورانیوم در ایران انجام گرفته است و برای ایران راه بازگشت وجود ندارد.

دیپلماسی ایرانی:  گروه 1+5 متشکل از نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان است که هماهنگی واکنش های بین المللی در برابر برنامه های هسته ای ایران را بر عهده گرفته اند و ترکیب اعضای این گروه از ابتدا به همین ترتیب بوده و با حضور مستقیم امریکا در مذاکرات آتی با ایران، تغییر در این ترکیب ایجاد نمی شود.


نظر شما :