خانه‌تکانى رائول کاسترو در کابينه وفادار به فيدل کاسترو

۱۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۲:۴۳ کد : ۴۰۹۰ اخبار اصلی
رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا به طور ناگهانى برخى از قدرتمندترين مقام‌های کوبا را عزل و بزرگ‌ترين ترميم دولت را از زمان در دست گرفتن قدرت از فيدل کاسترو در سال گذشته انجام داد.
خانه‌تکانى رائول کاسترو در کابينه وفادار به فيدل کاسترو

رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا به طور ناگهانى برخى از قدرتمندترين مقام­های کوبا را عزل و بزرگترين ترميم دولت را از زمان در دست گرفتن قدرت از فيدل کاسترو در سال گذشته انجام داد.

بدين ترتيب برخى از وفاداران فيدل کاسترو رهبر مريض احوال سابق کوبا از جمله وزير امور خارجه‌ کهنه کار اين کشور جاى خود را به افراد نزديک‌تر به رائول کاسترو، رئيس جمهوری کوبا دادند.  

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، اما تحليلگران مى‌گويند به رغم اين که هر دو کشور کوبا و امريکا اکنون روساى جمهوری جديدى دارند، ولى در اين تغيير و تحول‌ها اميد چندانى به بهبود مناسبات بين واشنگتن - هاوانا ديده نمى‌شود.

در واکنش به درخواست رائول کاسترو براى ساختار فشرده‌تر و کارآمدتر بروکراسى کمونيستى گسترده که بر تمام فعاليت­هاى عمومى در کوبا نظارت دارد، چند وزارتخانه با هم ادغام شدند.  

خبر اين ترميم کابينه که گسترده‌ترين مورد در سالهاى اخير است، به طور ناگهانى و در انتهاى بخش خبرى ميان روزى و پس از اخبار ورزشى و اعلام شرايط جوى به طور ناگهانى از تلويزيون کوبا پخش شد.

از بين برجسته‌ترين مقام­های عزل شده مى‌توان به فيليپ پرز روکه، وزير امور خارجه اشاره کرد که جوانترين فرد در بين رهبران بلند پايه کوبا است و از وى به عنوان گزينه‌ احتمالى رياست جمهورى در آينده ياد شده است.  

پرز روکه 43 ساله، قبل از رفتن به وزارت امور خارجه تقريبا در يک دهه قبل، منشى شخصى فيدل کاسترو بود.

فيل پيترز، متخصص امور کوبا در موسسه لکسينگتون در واشنگتن در این باره می گوید: «او فردى بود که به فيدل کاسترو بسيار نزديک بود و از طريق خدمت مستقيم براى فيدل کاسترو رشد کرد.»  

بر اساس تغيير کابينه در دولت کوبا، پرز روکه جاى خود را به برونو رودريگز، معاون خود که زمانى سفير کوبا در آمريکا بود، داد. مقام­های کوبایی هيچ سمت جديدى را براى پرز روکه اعلام نکرده‌اند.

فيل پيترز اظهار داشت، هنوز خيلى زود است که بگوييم اين تغييرات روى روابط کوبا با دولت جديد امريکا تاثير مى‌گذارد.  

پيشنهادهای دولت اوباما براى کاهش تحريم‌هاى امريکا عليه کوبا اميدها را براى احياى مذاکرات بين دو کشور زنده کرده است.

اما کارلوس لاگه 57 ساله، معاون رئيس جمهوری، سمت خود به عنوان نايب رئيس شوراى دولت را که يک هيات حاکم قوى‌تر از کابينه است، حفظ کرد ولى ژنرال خوزه آمادو ريکاردو گوئرا، جانشين وى به عنوان دبير کابينه شد. ژنرال گوئرا يکى از مقام­های ارشد در ارتش تحت فرماندهى رائول کاسترو در چند دهه‌ گذشته بود.  

اما بر اساس اين تغييرات، اتو ريورو تورس، نايب رئيس کابينه نيز از سمت خود عزل و جاى خود را به راميرو والدز منندز که جزو انقلابيون هم دوره‌ فيدل کاسترو، رائول کاسترو و ارنستو چه‌گوارا است، داد.

همچنين خوزه لوئيز رودريگز، وزير کهنه کار اقتصاد جاى خود را به مارينو موريلو جورج، وزير تجارت داخلى داد. جورجينا باريرو فاجاردو، وزير دارايى با لينا پدرازا رودريگز از دبيرخانه حزب کمونيست عوض شد و آلفردو مورالس کارتايا، وزير کار جاى خود را به مارگاريتا گونزالس فرناندز، معاون خود داد.  

خوزه ميگل ميار بوروئه‌کاس، دبير شوراى دولت و فرد متعهد فيدل کاسترو از اين سمت برکنار و جاى خود را به هومرو آکوستا آلوارز، همکار نزديک رائول کاسترو در زمان تصدى وزيرى دفاع داد.

ويکى هادلستون، ديپلمات برجسته آمريکايى در کوبا در سالهاى 1999 تا 2001 نیز در این باره گفت: «اين تغييرات اين پرسش را در ذهن ايجاد مى‌کند که فيدل کاسترو هم اکنون چقدر نفوذ دارد.»  

فيدل کاسترو 82 ساله هنوز رهبر حزب کمونيست است و اغلب مقالاتى را در زمينه‌ امور خارجى در روزنامه‌ها به چاپ مى‌رساند.


نظر شما :