کمک ۵ ميليارد دلارى براى غزه نتيجه نشست شرم‌الشيخ

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۹ کد : ۴۰۸۹ اخبار اصلی
کنفرانس بین المللی شرم الشیخ برای بازسازی غزه روز دوشنبه دوم مارس با حضور جمعی از رهبران و نمایندگان سیاسی 70 کشور دنیا از جمله رهبران کمیته شش جانبه صلح و مقام های ارشد کشورهای عربی برگزار شد.
کمک ۵ ميليارد دلارى براى غزه نتيجه نشست شرم‌الشيخ

کنفرانس بین المللی شرم الشیخ برای بازسازی غزه روز دوشنبه دوم مارس با حضور جمعی از رهبران و نمایندگان سیاسی 70 کشور دنیا از جمله رهبران کمیته شش جانبه صلح و مقام های ارشد کشورهای عربی برگزار شد.

شرکت کنندگان در این بازگشايى کامل، فورى و غير مشروط گذرگاه‌هاى نوار غزه را خواستار شدند. آنها همچنين مبلغ چهار ميليارد و 481 ميليون دلار را براى بازسازى غزه ارائه دادند و از اسرائیل نيز درخواست کردند به قوانين بين‌المللى احترام بگذارد.

در بيانيه پايانى این نشست که توسط احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر قرائت شد، حاضران از اسرائیل خواستند هر چه سريعتر و بدون هيچ قيد و شرطى تمام گذرگاه‌هاى نوار غزه را بازگشايى کند

در اين بيانيه تاکيد شده که تحقق آشتى ملى فلسطين و تثبيت آتش بس بين اسرائیل و گروه‌هاى فلسطينى از ملزومات موفقيت تلاش‌ها برای بازسازى نوار غزه است.

در بيانيه پايانى اين نشست از اسرائیل خواسته شده تا به قوانين بين‌المللى به ويژه قوانين حقوق بشر احترام کامل گذاشته و هر گونه حمله به ساختارهاى زيربنايى غزه يا تدابيرى که بر روند زندگى غير نظاميان اين منطقه تاثير بگذارد را متوقف کند.

شرکت کنندگان در کنفرانس بين‌المللى شرم‌الشيخ همچنين بر ضرورت تشکيل کشور مستقل فلسطين که از حمايت دائمى جامعه بين‌المللى برخوردار باشد تاکيد کردند.

در اين همچنین بيانيه از تلاش‌هاى گسترده جامعه بين‌المللى برای رفع نيازهاى انسانى غير نظاميان غزه که طى حمله 23 روزه اسرائیل به اين منطقه متضرر شده‌اند استقبال شده و از کشورهاى اهدا کننده خواسته شد تا حمايت‌هايشان را برای ارسال کمک‌هاى بشر دوستانه و رفع نيازهاى مردم غزه افزايش دهند.

احمد ابوالغيط در پايان اين نشست اظهار داشت، 70 کشور شرکت کننده در کنفرانس شرم‌الشيخ مبلغ چهار ميليارد و 481 ميليون دلار ارائه دادند که با توجه به تعهدات قبلى جامعه بين‌المللى مبلغ کلى کمک‌ها به حدود پنج ميليارد و 200 ميليون دلار مى‌رسد.

وى همچنين گفت: «انتظار مى‌رود دولتى که در پى مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى به عنوان دولت آينده فلسطين تشکيل مى‌شود، از حمايت‌ و تاييد جامعه بين‌المللى برخوردار شود. در اين مساله که دولت آتى فلسطين با نام دولت وفاق، وحدت، دولت موقت، تکنوکرات يا حتى مستقل باشد تفاوتى وجود ندارد. مهم آن است که جامعه بين‌المللى بين اين دولت و گروه‌هاى فلسطينى موجود تفاوت قائل شود. جامعه بين‌المللى يا هيچ يک از طرف‌هاى بين‌المللى نبايد در تلاش‌هاى فلسطينيان برای تشکيل دولت توافقى دخالت کنند.»

ازسوى ديگر، سلام فياض نخست وزير دولت موقت فلسطين، در يک کنفرانس خبرى در شرم‌الشيخ اظهار داشت، موضوع اصلى اشغالگرى‌هاست که بايد پايان يابد و تا زمانى که اين اشغالگرى پايان نيابد بحران‌هاى اقتصادى اراضى فلسطينى نيز پايان نخواهد يافت. صحبت از بازسازى بدون لغو محاصره و بازگشايى گذرگاه‌ها امکان پذير نيست.

سمير عبدالله وزير برنامه‌ريزى دولت موقت فلسطين نيز در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه گفت: «اجراى بازسازى بدون بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه برای ورود مواد مورد نياز براى بازسازى ممکن نيست. قدرت اجرايى شرکت‌هاى موجود در غزه به دليل عدم امکانات مالى و نيروى انسانى براى بازسازى مناسب نيست و اگر ما بخواهيم در طرح بازسازى به اين توانمندى‌ها تکيه کنيم به شش سال وقت براى بازسازى غزه نياز داريم. براى جذب شرکت‌هاى خارجى برای بازسازى غزه نيز نياز به آرامش سياسى و امنيتى در غزه است و تا زمانى که اين امر ميسر نشود سرمايه‌گذاران تمايلى به اين کار نخواهند داشت.»

وزير امور خارجه نروژ نيز که کشورش يکى از هماهنگ کننده‌هاى برگزارى کنفرانس شرم‌الشيخ بود تاکيد کرد، اوضاع غزه همچنان با گذشت بيش از يک ماه از حمله اسرائيل به اين منطقه بحرانى است.

وى بر ضرورت تحقق آشتى ملى فلسطين تاکيد کرده و گفت: «ما از دولتى که نماينده تمام ملت فلسطين باشد استقبال مى‌کنيم.»

حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر نیز در مراسم افتتاحيه‌ کنفرانس بين‌المللى بازسازى غره بر ضرورت تسريع در روند بازسازى غزه همگام با پيشبرد روند سياسى تاکيد کرد.

رييس جمهور مصر با تقدير از حضور گسترده جامعه جهانى در کنفرانسى که براى حمايت از بازسازى غزه و کمک به رشد و شکوفايى اقتصاد فلسطين برگزار شده، گفت: «بر کسى پوشيده نيست که بازسازى غزه با توجه به اين موضوع که اين منطقه بخش لاينفک اراضى فلسطينى است، امرى ضرورى است و تاثير بسزايى در آينده وضعيت ملت فلسطين و تحقق طرح تشکيل کشور مستقل فلسطين دارد. جنگ غزه خسارت‌هاى مالى و انسانى هنگفتى را به غزه وارد کرد و اين خسارت‌ها بر هيچ کس پوشيده نيست اما ما به عنوان جامعه بين‌المللى مى‌توانيم اقدامات زيادى را در جهت بازگرداندن وضعيت عادى به اين منطقه از جمله بازسازى آن و ساخت مجدد ساختارهاى زيربنايى آن انجام دهيم.»

مبارک با اشاره به طرح پيشنهادى مصر براى حل بحران غزه گفت: «بازسازى يکى از عناصر اصلى اين طرح محسوب مى‌شود که تحقق آن مستلزم اقدامات ديگرى است.»

حسنى مبارک همچنین اظهار داشت، ما از ابتدا در راستاى توقف حملات اسرائيل به غزه تلاش کرديم و پس از تحقق اين امر مشارکت گسترده جامعه بين‌المللى در اين کنفرانس را خواستار شده‌ايم که اين حضور گسترده نشانگر حمايت از طرح پيشنهادى مصر است. اولويت اصلى ما تحقق آتش بس بود و تمام تلاشمان را براى تثبيت آتش بس و احترام طرفين ذيربط به اين آتش بس به کار بستيم و هم­زمان با اين اقدامات چه طى جنگ و چه پس از پايان آن از هيچ گونه کمک‌ بشر دوستانه به مردم غزه دريغ نکرده‌ايم و اين تلاشهاى مصر تا همين امروز نيز ادامه يافته است.»

رئيس جمهوری مصر همچنين حمايت کشورهاى جهان را از تلاش­هاى مصر برای تثبيت آتش بس و تکميل ديگر مفاد طرح پيشنهادى مصر از جمله لغو محاصره غزه، کمک‌رسانى به مردم اين منطقه و همگام با آن تحقق طرح وفاق ملى در فلسطين به عنوان تضمينى براى اجراى طرح بازسازى غزه خواستار شد.

وى در ادامه با اشاره به مشارکت گسترده کشورهاى اهدا کننده و سازمان‌هاى سرمايه‌گذارى منطقه‌اى و بين‌المللى، اين مشارکت را نشانه‌ احساس مسئوليت اخلاقى و انسانى آنها دانسته و کمک‌هاى مالى آنها را به بازسازى در غزه خواستار شد. مردم فلسطين و جهان عرب و اسلام بيش از اين نمى‌توانند در انتظار صلح باشند و وضعيت حاکم بر منطقه وضعيتى خطرناک و نزديک به انفجار است و شرايط موجود فرصت بيشترى را براى گروه‌هاى افراطى و برخى قدرت‌هاى منطقه‌اى که سعى دارند منطقه را به بحران و تنش بکشانند بوجود آورده است. دوره اشغالگرى رو به پايان است و با توجه به تحولات بين‌المللى و روى کار آمدن دولت جديد امريکا که خواهان پيشبرد روند صلح در منطقه است فرصت‌هاى جديدى براى تحقق اين امر فراهم شده است.

وى از دولت جديد اسرائیل خواست با طرح صلح کشورهاى عربى تعامل داشته باشد و براى پيشبرد روند صلح تلاش کند.

نيکولا سارکوزى رييس جمهور فرانسه نيز در سخنانى در کنفرانس بين‌المللى بازسازى نوار غزه در شرم‌الشيخ، بر ضرورت تحقق صلح در خاورميانه طى سال 2009 تاکيد کرد.

سارکوزى با تقدير از موضع‌گيرى مثبت دولت مصر و رئیس جمهوری آن در قبال روند صلح، مشارکت در اين کنفرانس را نشان دهنده تمايل جامعه جهانى نسبت به تحقق ثبات و امنيت در منطقه دانست.

وى در ادامه افزود: «ما خواهان تحقق صلح دائمى و فراگير در منطقه هستيم و در اين راستا تلاش مى‌کنيم.»

سارکوزى با اعلام همبستگى کامل کشورش با ملت فلسطين اظهار داشت، مردم فلسطين به ويژه ساکنان نوار غزه در جنگ اخير متحمل رنج و مشکلات زيادى شده‌اند و ما با اعلام حمايت از آنها به ويژه قربانيان اين جنگ اعلام مى‌کنيم که تلاش خود را براى پايان دادن به وضعيت بحرانى غزه به کار بسته‌ايم.

وى از اعزام 9 هواپيماى حامل کمک‌هاى بشردوستانه به غزه از سوى دولت فرانسه و همچنين حمايت‌هاى مالى اين کشور براى ساخت بيمارستان در غزه خبر داد.

سارکوزى همچنين بر ضرورت بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه براى اجراى عمليات‌ بازسازى تاکيد کرد و گفت: «بدون تحقق اين امر تحت نظارت‌هاى صحيح امکان بازسازى غزه وجود ندارد.»

رييس جمهور فرانسه در ادامه مذاکرات داخلى فلسطين را جهت تشکيل دولت متحد ملى تحت نظارت محمود عباس شرطى اساسى دانست و در خصوص حضور جنبش حماس در اين دولت گفت: «حماس با حضور در دولت وحدت ملى فلسطين بايد به ادامه روند صلح معترف باشد و ما به تمام مسئولان فلسطينى به ويژه رهبران حماس مى‌گوييم چنانچه مى‌خواهند طرف رسمى مذاکرات با جامعه بين‌المللى باشند بايد به راهکارهاى سياسى و مذاکرات صلح با اسراييل معترف شوند.»

سارکوزى همچنين با تاکيد بر ضرورت آزادى گلعاد شليط اسير اسرائيلى گفت: «آزادى شليط براى فرانسه در اولويت امور قرار دارد و فرانسه به تلاش‌هايش برای آزادى هر چه سريعتر شليط ادامه خواهد داد.»

وى در ادامه تاکيد کرد، نبايد بگذاريم که غزه با گذشت بيش از دو سال از محاصره‌ اين منطقه به زندانى رو باز تبديل شود.

سارکوزى مصالحه‌ ملى فلسطين را يکى از کليدهاى صلح و شرط اساسى براى بحران فلسطين دانست و در ادامه افزود: «فلسطينى‌ها بايد از طريق آشتى ملى به خودشان کمک کنند و ما نيز از تلاش‌هاى مصر براى تشکيل دولت وحدت ملى در فلسطين حمايت مى‌کنيم.»

سيلويو برلوسکنى نخست وزير ايتاليا و رئيس دوره‌اى گروه هشت نيز در اين کنفرانس با حمايت از اظهارات سارکوزى تاکيد کرد، همانطور که گفته شد مشکل خاورميانه مشکلى براى کل جامعه بين‌المللى است. عمليات بازسازى نوار غزه بايد با تلاش فورى جهت تحقق و تثبيت آتش بس صورت گيرد.

وى با اشاره به اينکه موضع‌گيرى‌هاى غير منتظره اسرائيل مانع از تحقق آتش بس شده، ابراز اميدوارى کرد که با ادامه تلاش‌ها تحت نظارت مصر، اين توافق­نامه‌ هر چه سريعتر به امضا برسد.

برلوسکنى همچنين پيشنهاد ميزبانى کنفرانس‌ها جهت پايان دادن به بحران فلسطين و اسرائيل را مطرح ساخته و آمادگى کشورش را براى حمايت‌هاى لجستيکى از طرفين ذيربط براى حل اين بحران اعلام کرد.

وى از مذاکرات کشورش با هتل داران و مراکز جذب گردشگرى در سراسر جهان برای ايجاد مراکز گردشگرى در فلسطين و حمايت از صنعت گردشگرى در اراضى فلسطينى خبر داد و گفت: «پيش بينى مى‌شود تعداد زيادى از جهانگردان براى بازديد از مراکز مقدس مسيحى در فلسطين به اين منطقه بيايند.»

بان کى مون دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در سخنانى در کنفرانس بين‌المللى بازسازى غزه در شرم‌الشيخ، بر ضرورت بازگشايى گذرگاه‌هاى غزه جهت ورود مواد لازم براى بازسازى اين منطقه تاکيد کرد.

دبيرکل سازمان ملل متحد، در اين کنفرانس با تقدير از حضور گسترده رهبران جهان و شخصيت‌هاى بين‌المللى اظهار داشت، ما با حضورمان در اين کنفرانس با مردم فلسطين به ويژه ساکنان غزه اعلام همبستگى مى‌کنيم.

وى با تقدير از حسنى مبارک رئيس جمهوری مصر و نقش مهم و اساسى اين کشور در تلاش‌هاى در حال جريان جهت تثبيت آتش بس در غزه و مصالحه‌ ملى فلسطين اظهار داشت، ما تمام تلاش خود را براى بهبود اوضاع انسانى در نوار غزه به کار بسته‌ايم و همان طور که بارها گفته‌ام، غير نظاميان فلسطينى بيشترين تاوان را طى جنگ اخير پرداختند. مردم فلسطين که سال‌ها رنج و مشقت را متحمل شده‌اند، اکنون نيز با بحرانى جديد و ياس و نااميدى نسبت به آينده سرنوشتشان روبرو هستند و اين امر تلاش سازمان ملل متحد و کل جامعه بين‌المللى را براى يارى رساندن به آنها ضرورى ساخته است.

بان کى مون تاکيد کرد، حضور ما در اين کنفرانس با هدف بررسى يک راهکار مناسب و فراگير جهت بازسازى غزه و حل بحران اين منطقه صورت گرفته است و عمليات بازسازى مستلزم اقداماتى ديگر از جمله تثبيت آتش بس است. سازمان ملل متحد از کمک‌هاى بشر دوستانه به غزه دريغ نخواهد کرد و ما برنامه‌هاى اقتصادى و اجتماعى مختلفى را برای بازسازى غزه در نظر گرفته‌ايم که اين امر بايد در چارچوب بازگشايى گذرگا‌ه‌هاى غزه صورت گيرد و بازگشايى اين گذرگاه‌ها اقدامى ضرورى است که بدون تحقق آن امکان ورود مواد لازم براى بازسازى غزه وجود ندارد. ما از تلاش‌هاى تشکيلات خودگردان فلسطين به رياست محمود عباس براى بازسازى غزه حمايت مى‌کنيم. تحقق بازسازى تنها با پيشرفت سياسى امور ممکن است که اين امر بايد با تثبيت آتش بس، بازگشايى گذرگاه‌ها و توافق ملى فلسطين همراه باشد.

عمرو موسى دبيرکل اتحاديه‌ عرب نيز دراين نشست تاکيد کرد، حضور مقام‌هاى بيش از 70 کشور جهان در کنفرانس بازسازى نوار غزه بيانگر يک پيام مهم است؛ اين که جهان هميشه در کنار ملت فلسطين است.

وى به مساله‌ تغيير وضعيت جمعيتى بيت‌المقدس از سوى اشغالگران اشاره کرد و گفت: «تمام اقدامات اسرائيل در اين زمينه غيرقانونى و مغاير با قوانين بين‌المللى است. اقدامات اسرائيل در نوار غزه در بيت المقدس که تحت اشغال است، بايد بر اساس احترام به قوانين بين‌المللى باشد. اين اقدامات اسرائيل و جنایت هایش مردم تحت اشغال را از ادامه‌ حيات عادى باز داشته است. در حالى که جهان در برابر اقدامات تروريستى اسرائيل سکوت کرده است، همين سکوت موجب فاجعه‌ کنونى شده است. من اينجا مطرح مى‌کنم که بازسازى نوار غزه و حل اين مساله تنها مشکل فلسطينى‌ها را حل نمى‌کند، چرا که اسرائيل به هيچ يک از قوانين بين‌المللى و توافق­نامه‌ چهارم ژنو پايبند نيست. نابودى منازل، بيمارستان‌ها، مدارس، مقرهاى وزارتى، سازمان‌هاى غير نظامى و سازمان‌هاى جامعه‌ مدنى تحت عنوان جنگ عليه تروريسم قابل قبول نيست. در حالى که اسرائيل به سياست‌هاى گرسنه نگه داشتن ملت فلسطين، تحريم و شهرک سازى ادامه مى‌دهد، فلسطينى‌ها به خاطر مقاومت در برابر اقدامات اسرائيل سرزنش مى‌شوند. مساله بازسازى نوار غزه بيش از هر کسى برعهده‌ گروه‌هاى عربى است. در اين زمينه اتحاديه‌ عرب طرح‌هاى گسترده‌اى را براى توسعه‌ اقتصاد نوار غزه و فلسطين ارائه کرده است.

عمروموسى به نتايج بررسى‌هاى کميته‌ حقيقت ياب اتحاديه‌ عرب به نوار غزه و آگاهى اين کميته از ميزان خسارت‌ها و نابودى و نيز راهکارهاى لازم براى احياى زندگى ساکنان اين منطقه اشاره کرد و گفت: «کشورهاى عربى به تشکيلات خودگردان فلسطين از سال 2000 تا کنون 5 ميليارد دلار کمک کرده است.

ما امروز نيازمند سياست بى‌طرفانه جهانى و ميانجى‌گرى شفاف براى پايان درگيرى‌هاى فلسطين و اسرائيل هستيم. بايد بررسى تحريم، شهرک‌سازى‌ها و تلاش جدى براى مساله‌ فلسطين در سال 2009 جديت بيشترى به خود بگيرد.

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز در کنفرانس بين‌المللى شرم‌ الشيخ تاکيد کرد، حضور کشورهاى جهان در اين کنفرانس و ميزبانى مصر براى حمايت از ساکنان نوار غزه و اقتصاد فلسطين بعد از حمله‌ نظامى اسرائيل به نوار غزه، حامل پيام مهمى است که نشان مى‌دهد جهان امروز به مساله‌ فلسطين توجه زيادى دارد.

محمود عباس در ادامه افزود: «ما اخيرا تحت نظارت مصر مذاکرات ملى فلسطينى‌ها را آغاز کرديم و ظرف چند روز آينده نيز باز مذاکرات داخلى آغاز خواهد شد. مذاکرات اخير نتايج مثبتى به همراه داشت که موجب پايان اختلافات داخلى و زمينه سازى براى تشکيل دولت متحد ملى شد. در طول جنگ تشکيلات خودگردان تمام کمک‌ها و اقدامات لازم را در بخش بهداشت به نوار غزه اختصاص داد و بعد از جنگ نيز فورا به اصلاح شبکه‌هاى آبرسانى و برق پرداخت و تا کنون نيز 50 ميليون دلار را به خانواده‌هاى ساکن نوار غزه براى تامين نيازهايشان ارائه داده است. تشکيلات خودگردان فلسطين بر اساس توجهى که به احياى وحدت ملى دارد تمام طرح‌هاى خود را چه در زمينه‌هاى اقتصادى و چه در زمينه‌هاى سياسى و اجتماعى در اين راستا به اجرا درآورده است. به رغم کارشکنى‌هاى اسرائيل، اراده‌ ما بيشتر از گذشته شده است. تمام کسانى که در کنفرانس پاريس در سال 2007 شرکت کرده‌اند شاهد موفقيت‌هاى ما در توسعه‌ بخش اقتصادى و اجتماعى بوده‌اند. ما هنوز هم به تلاش‌هايمان ادامه مى‌دهيم. ملت فلسطين امروز اطمينان دارد که کشورهايى که دوست و هم پيمان فلسطين هستند از آن حمايت مى‌کند و آنها را تنها نمى‌گذارد، اما بايد متذکر شوم که بازسازى نوار غزه در صورت عدم وجود يک راه حل سياسى چندان کارى از پيش نخواهد برد. اصرار اسرائيل بر ادامه شهرک‌سازى‌ها، ساخت ديوار حائل، تحريم و ناديده گرفتن تعهداتش بر اساس قوانين بين‌المللى ما را به بن‌بست رسانده است. به اعتقاد من طرح نقشه‌ راه و گزارش جورج ميچل از وضعيت فلسطين مى‌تواند بر آينده مساله‌ فلسطين تاثير گذار باشد.

سعود الفيصل وزير امور خارجه‌ عربستان نيز در کنفرانس شرم الشيخ، بازسازى غزه را بدون تحقق امنيت و ثبات در اين منطقه بى‌فايده دانست.

وزير امور خارجه‌ عربستان از تلاش گروه‌هاى فلسطينى به ويژه فتح و حماس جهت انجام مذاکرات ملى و بازگشت وحدت به اراضى فلسطينى تقدير کرد.

وى با اعلام حمايت عربستان از اين تلاش‌ها اظهار داشت، ما از تمام گروه­هاى فلسطينى مى‌خواهيم اختلافات را کنار بگذارند و از وفاق ملى فلسطين حمايت کنند. زيرا اين امر به حمايت از حاکميت فلسطين به عنوان راهکارى اساسى جهت تحقق آمال، اهداف و ‌آرمانهاى ملت فلسطين منجر خواهد شد.

فيصل در ادامه افزود: «حمله وحشيانه‌ اخير اسرائيل به غزه نه تنها به ايجاد بحران انسانى در اين منطقه منجر شد، بلکه زيان‌هاى اقتصادى هنگفتى نيز بر جاى گذاشت. علاوه بر آن ملت فلسطين سالهاست که به دليل سياست‌هاى اسرائيل از جمله شهرک‌سازى‌ها، مصادره‌ اراضى فلسطينى و اخيرا محاصره ظالمانه عليه غزه و بستن گذرگاه‌هاى آن متحمل رنج و مشقت شده است. در گزارش اخير بانک جهانى آمده است که اکثريت مردم فلسطين زير خط فقر زندگى مى‌کنند و اين گزارش‌ها از فروپاشى کامل اقتصاد فلسطين حکايت دارد. در چنين شرايطى کمک به مردم فلسطين برای پشت سر گذاشتن اين بحران و تحقق اهداف و آرمان‌هايشان ضرورى است. کشورهاى عربى موضع متحدى را در قبال روند صلح با اعلام طرح صلح پيشنهادى اعراب در نشست بيروت ارائه دادند، اما اين طرح با گذشت مدتها از زمان ارائه‌ آن از سوى اسرائل بى‌پاسخ مانده است و هيچ گونه همکارى با اين طرح نداشته است. همان طور که ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در نشست اقتصادى کويت اعلام کرد، اسرائيل بايد بين گزينه‌ جنگ و صلح يک گزينه را انتخاب کند و طرح صلح کشورهاى عربى نمى‌تواند تا ابد در ميز مذاکره باقى بماند.

وى همچنين عنوان داشت، تا زمانى که امنيت و ثبات بر اراضى فلسطينى حاکم نشود بازسازى غزه بى‌فايده خواهد بود و عمليات بازسازى در سايه‌ ادامه سياست‌هاى اسرائيل نتيجه‌اى در بر نخواهد داشت.


نظر شما :