تهران و شرم‌الشیخ میزبان دو نگاه متمایز به فلسطین

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۷:۵۷ کد : ۴۰۸۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
به فاصله دو روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه در شرم‌الشیخ که با حضور و تعهدات روسای جمهور و وزرای کشورهای اروپایی و خاورمیانه‌ای همراه بود، کنفرانسی در حمایت از مقاومت فلسطین در تهران برگزار می‌شود که سمت و سویی متفاوت و هدفی متمایز از شرم‌الشیخ‌نشینان را پی می‌گیرد.
تهران و شرم‌الشیخ میزبان دو نگاه متمایز به فلسطین

زمانی که مصر و عربستان ابتکار عمل را در میانجی گری میان طرف های فلسطینی و اسرائیلی ذیل عنوان وفاق گروه های فلسطینی و بازسازی غزه در دست گرفتند، کشورهای نزدیک به اسرائیل با هدف تقویت جناح محمود عباس و تشکیلات خودگردان، تشکیل دولت وحدت ملی و اتخاذ سیاست های میانه روانه توسط فلسطینی ها به حمایت از ابتکارات مصر پرداختند.

نگاهی به حاضران در کنفرانس شرم الشیخ و تعهدات اجرایی و عملیاتی آنها نشان می دهد که دیدگاه میانه روانه و موافق با طرح صلح عربی قصد دارد با سرعت بخشیدن به کمک ها و برقراری نشست های دو و چندچانبه میان گروه های فلسطینی و نیز طرف اسرائیلی، از بازگشت به وضعیت سابق جلوگیری کرده و تشکیل دولت وحدت ملی را در اولویت قرار دهد.

نیکلا سارکوزی، بان کی مون، عمرو موسی، سیلویو برلوسکونی، فرانک والتر اشتاین، حسنی مبارک و وزیران خارجه کویت و عربستان و کشورهای دیگر جملگی با حضور در این کنفرانس ضمن تاکید بر محورهای مشترک متعهد شدند بيش از سه ميليارد دلار را براى کمک به اقتصاد فلسطين و بازسازى غزه اختصاص دهند.

تثبیت آتش بس در غزه، پیشرفت سریع تر طرح صلح عربی، توافق میان گروه های فلسطینی، به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی حماس و تشکیل دولت دموکراتیک فلسطین از جمله موضوعاتی بود که در سخنان نامبردگان مورد تاکید قرار گرفت.

بدون شک کمک های مالی اروپا و آمریکا برای بازسازی غزه متوجه تحقق صلح پایدار در منطقه بر اساس نگره کشورهای عربی است. رئیس جمهور فرانسه در جریان این کنفرانس، پایان سال 2009 را موعد برقراری صلح دانسته و اعلام کرده است که همه حاضران در اجلاس باید براى تحقق اين هدف تلاش کنند.

اظهارنظر سارکوزی ناظر بر موضوع تشکیل دولت های مستقل فلسطین و اسرائیل و رسمیت یافتن این دو کشور در منطقه است. این همان نکته ای است که حماس را در جبهه مقابل و ایده مقاومت را در معرض خطر قرار می دهد.

دیدگاه آرمانی حماس متمایز از آرای رييس جمهور فرانسه است که مذاکرات داخلى فلسطين را برای تشکيل دولت وحدت ملى تحت نظارت محمود عباس ضروری می داند و در خصوص حضور حماس در اين دولت می گوید: "حماس با حضور در دولت وحدت ملى بايد به ادامه روند صلح معتقد باشد. ما به مسئولان فلسطينى به ويژه به رهبران حماس اعلام می کنیم که اگر مى‌خواهند طرف رسمى مذاکره با جامعه بين‌الملل باشند بايد راهکارهاى سياسى و مذاکرات صلح با اسرائيل را بپذیرند."

از منظر سارکوزی و کشورهایی که شرم الشیخ را به عنوان محل بررسی و اتخاذ راهبردهای صلح پذیرفته اند، راهکارى جز تشکيل کشور دموکراتيک فلسطين و تعدیل و تخفیف موضع حماس در قبال اسرائیل در به رسمیت شناختن دولت آن وجود ندارد.

اما در سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در روزهای 14 و 15 اسفند میزبان و مبتکر کنفرانسی با نام فلسطین شده است که بنا بر اخبار واصله قرار است 20 رئیس مجلس – عمدتا از کشورهای اسلامی – را به تهران بیاورد.

این کنفرانس در جهتی معکوس با کنفرانس شرم الشیخ و با محوریت "مقاومت" برگزار می شود. علی اکبر محتشمی پور دبیرکل کنفرانس، این اجلاس را "کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین مظهر مقاومت، غزه قربانی جنایت" نامیده است.

نشست خبری این کنفرانس مطابق انتظارات قبلی با تاکید بر محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و تداوم مقاومت فلسطین همراه بود. همراهی و همنوایی دولت های غربی با اسرائیل بخش دیگری از اعتراضات بانیان این کنفرانس را تشکیل می داد که جملگی از تفاوت نگاه ایران به فلسطین با نگاه حاضران در شرم الشیخ حکایت دارد.

در این کنفرانس قرار است با تکیه بر مسائل حقوق بشری و ارائه واقعیاتی از جنگ 22 روزه و کشتار مردم بی دفاع، سران رژیم صهیونیستی محکوم و متهم به نقض قوانین بین المللی شوند تا زمینه اعتراضات مردمی و مخالفت با سیاست های سران اسرائیل برجسته و فراگیرتر شود.

دبیرکل کنفرانس حمایت از مردم فلسطین ابراز امیدواری کرده است که کنفرانس تهران به تصمیمات قاطع، کارساز و موثری برای مقابله با رژیم صهیونیستی منجر شود و تصمیماتی که در جریان اجلاس گرفته می شود جنبه بازدارندگی داشته باشد.

این اجلاس سه کمیسیون مقاومت محور را با عناوین "مقاومت و مسائل حقوقی و قضایی"، "مقاومت و شریعت" و "مقاومت و مسائل سیاسی" در دستور کار دارد تا نگاه متمایز ایران را به قضیه فلسطین، طرح صلح عربی و حمایت های غربی از روند تشکیل دولت وحدت ملی به ظهور برساند.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :