امريکا در چه جايگاهى قرار دارد؟‌

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۵ کد : ۴۰۷۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: توماس فریدمن
این روزها سفر به آسیا می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که امروز امریکا در چه جایگاهی قرار دارد. در حال حاضر تمامی نگاه‌ها به سوی امریکا است. کسی به توکیو، پکن، بروکسل و یا مسکو نگاهی نمی‌اندازد. بلکه انگشت اشاره به سمت واشنگتن است تا بتواند جهان را از این بحران اقتصادی نجات دهد. يادداشتى از توماس فريدمن
امريکا در چه جايگاهى قرار دارد؟‌

 این روزها سفر به آسیا می تواند به شما کمک کند تا بدانید که امروز امریکا در چه جایگاهی قرار دارد. در حال حاضر تمامی نگاه ها به سوی امریکا است. کسی به توکیو، پکن، بروکسل و یا مسکو نگاهی نمی اندازد. بلکه انگشت اشاره به سمت واشنگتن اشاره رفته است تا بتواند جهان را از این بحران اقتصادی نجات دهد. در 50 سال گذشته هیچ وقت امریکا به اندازه امروز خودش را ضعیف احساس نکرده بود و در 50 سال گذشته امریکا برای جهان به این اندازه مهم نبوده است.

از زمان پایان جنگ سرد رهبران و روشنفکران جهان قدرت بیش از حد امریکا را مورد انتقاد قرار داده اند، این درحالی است که امروز دیگر کسی از این مسئله شکایت نمی کند چرا که بیشتر مردم متوجه این مسئله شده اند که تنها امریکا است که قدرت این را دارد تا اقتصاد جهان را از رکود بیشتر نجات دهد. انتقاد از جهانی که قدرت امریکا در آن بسیار زیاد است تنها تا زمانی آسان است که آنها در جهانی که امریکا قدرت کمی دارد زندگی نکنند. و اکنون این به یک خطر تبدیل شده است: جهانی با قدرت اندک امریکا.

جایی در پس ذهن آنها، بسیاری به این نتیجه رسیده اند که جایگزینی برای قدرت امریکایی وجود ندارد و آن جهانی بدون رهبری خواهد بود. حتی روسیه و چین در این جایگاه قرار ندارند. اتحادیه اروپا نیز در حال حاضر چنان از هم گسسته است که نمی تواند تاثیری بر روی این بحران داشته باشد.

جای هیچ تعجبی نیست که با وجود آنکه این بحران اقتصادی در امریکا آغاز شده است و دلیل اصلی آن اشتباه ها در وام دهی بوده، مردم هنوز بر دلار امریکا تکیه می کنند. دلیل آن مشخص است: واحد پول کره جنوبی طی 6 هفته گذشته 40 درصد نسبت به دلار کاهش داشته است.

یکی از مقامات ارشد کره ای در گفت و گو با من گفت که هیچ کشوری نمی تواند جایگزین امریکا شود. امریکا همچنان درمورد مسائل نظامی و اقتصادی در جایگاه اول قرار دارد. تنها امریکا است که می تواند جهان را رهبری کند و هیچ کشور دیگری نمی تواند. چین نمی تواندف اتحادیه اروپا بیش از حد از هم پاشیده شده است...

بسیاری از آسیایی ها از این واقعیت که امریکا در خصوص بحران بانکی این کشورها در دهه 1990 آنها را مورد سرزنش قرار داده بود و خود اکنون همان اشتباه ها را تکرار می کند خشمگین هستند. اما این شرایط دیری نپایید. به طور متوسط اینجا در شهر سئول، کره ای ها، روزنامه نگاران و تجار واقعا نگرانند و این سوال را مطرح می کنند که آیا امریکایی ها نمی دانند که چه می کنند و یا اینکه بحران به حدی جدی است که نمی توان جان سالم به در برد.

این یک بحث اقتصادی است. اولین گام بزرگ باراک اوباما، رییس جمهور امریکا می تواند به زودی همین مسئله باشد. کره شمالی روز به روز خطرناک تر می شود و مردم این کشور با وجود بحران اقتصادی و توقف کمک های دولتی کره جنوبی روز به روز فقیرتر می شوند. اکنون کره شمالی به آزمایش یکی دیگر از سلاح های خود که توانایی برخورد با هاوایی و آلاسکا را دارد.

کره شمالی چنین آزمایشی را آخرین بار در سال 2006 انجام داده بود اما این راکت 40 ثانیه پس از ارسال منفجر شد. امریکا هرگز اجازه نخواهد داد که کره شمالی بتواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

این شرایط امریکا است. امریکا در چنین موقعیتی قرار دارد.  مایکل مندلبوم، تحلیلگر سیاست خارجی در دانشگاه جان هاپکینز در کتاب خود می نویسد که هر اتفاقی که بی افتد امریکا دو راه قابل پیش بینی را اتخاذ می کند: امریکا هزینه ای بابت آن نمی دهد و همچنان آن را نقد می کند.

توماس فریدمن

نویسنده خبر

توماس لورن فریدمن مشهور به توماس فریدمن (به انگلیسی: Thomas Friedman) ژورنالیست، ستون‌نویس و نویسندهٔ آمریکایی است. فریدمن متخصص مباحث سیاست خارجی، خاورمیانه و مسائل زیست محیطی است و ...

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :