دنیس راس به کجا سفر می‌کند؟

۲۸ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۰ کد : ۳۹۱۹ سرخط اخبار
جایگاه دنیس راس در سیاست‌خارجی کجاست؟
دنیس راس به کجا سفر می‌کند؟

وقتی در مورد مسائل آنسوی آب ها صحبت می شود، سیاست خارجی کمی عجیب به نظر می رسد: جایگاه دنیس راس در سیاست خارجی کجاست؟ دنیس راس که در مبحث سیاست خارجی بسیار قابل احترام است، مدام در وزارت امور خارجه حضور دارد، اما تا به امروز کسی در مورد سمتی که او آن را عهده دار خواهد شد سخنی به میان نیاورده است.

پیش از این گمان برده می شد که دنیس راس که در دولت های بوش و کلینتون یک بازیگر اصلی بود به عنوان فرستاده مخصوص امریکا در امور خاورمیانه منصوب خواهد شد ،اما جورج میچل، رهبر اکثریت سنا به این سمت منصوب شد. با از بین رفتن این گزینه، احتمال این وجود داشت که وی به عراق و یا افغانستان فرستاده شود. اما ریچارد هلبروک، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل به افغانستان و پاکستان فرستاده شد و دوست هلبروک، مشاور وزیر امور خارجه به کره شمالی و آسیای شرقی فرستاده شد و کریستوفر هیل به عنوان سفیر امریکا راهی عراق شد.

زمزمه های مختلفی در خصوص وضعیت دنیس راس وجود دارد و احتمال دارد که دستگاه سیاست خارجی او را به عنوان فرستاده امریکا در ایران انتخاب کند اما باید در مورد اینکه آیا چنین جایگاهی وجود خواهد داشت یا نه دوباره اندیشید.

اگر چنین جایگاهی به وجود آید، این طور به نظر خواهد رسید که واشنگتن بیش از حد به ایرانی ها اهمیت می دهد، ایرانی هایی که حتی از دادن ویزا به تیم بدمینتون دختران امریکایی خودداری کردند. و از همه اینها گذشته، دنیس راس چند ماه پیش در یادداشتی نوشته بود که اقدامات دیپلماتیک با ایران باید به طور کامل به طور محرمانه برگزار شود.

از طرف دیگرهلبروک و میچل جایگاه های خود را دارند، یکی در کابل است و دیگری در قاهره، اما دنیس راس نمی تواند سوار هواپیما شود و به تهران سفر کند و خودش را معرفی کند و مسلما نمی خواهد عکس هایش درحالی که حیرت زده در فرودگاه فرانکفورت سرگردان ایستاده به چاپ برسد.

بنابراین این احتمال وجود دارد که او به عنوان مشاور به حیات سیاسی خود ادامه دهد. این درحالی است که اخبار حاکی از آن است که ریچارد چینی قرار است که جایگاه او را در واشنگتن در موسسه سیاست های خاور نزدیک بگیرد اما هنوز دنیس راس صندلی خود را ترک نکرده است.


نظر شما :