سفر به جمهورى سرگردان-۵

شايعه هاى زياد درباره خريد راى

۳۱ تیر ۱۳۸۶ | ۱۸:۲۸ کد : ۳۸۶ اخبار اصلی
شمارش معکوس انتخابات پارلمانى ترکيه آغاز شده است. در شهرها هر روز میتینگهای تبلیغانی احزاب برگزار می شود. درکنار این تبلیغات شایعات انتخابانی نیز جایگاه خود را از دست نمی دهند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر روز شنبه در یک میتیتگ تبلیغاتی در آنکارا شرکت کرده بود، روز سه شنبه عازم قونیه خواهد شد.

در گوشه کنار شهر شنیده می شود که بعضی از حزبها با پخش نیم سکه در میان مردم اعلام کرده اند که در صورتی که حزب آنها در آن محله بتواند اکثریت آرا را به دست بیاورد نیم سکه بعدی نیز به آنها هدیه خواهد شد و یا بعضی از احزاب در مقابل رای مردم به انها مبلغ 100 لیره جدید ترک معادل 70 هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

 

این شایعات که زبان به زبان در میان مردم می گردد منبع مشخصی ندارد. اما بعید به نظر می رسد که بتواند نظر مردم را در مورد دیدگاه آنها به احزاب تغییر دهد.

 

در اطراف آنکارا پر است از خانه هایی که بدون مجوز شهرداری و بدون نظارت دقیق ساخته شده اند. خانه هایی هیچ استانداردی برای ساخته شدن آنها به کار نرفته است.

 

دولت اسلامگرای ترکیه در طی این چند سال با ساختن آپارتمانهای مجهز تر ساکنان این خانه ها را در این آپارتمانها جای داده است. تغییرات را نمی توان پنهان کرد. وضع اقتصادی ترکیه رو به بهبود است. جاده ها بازسازی شده است.

 

دلار در مقایسه با لیر ترکیه به شدت زانو خم کرده است. شاید این تغییرات در چشم قشر خاصی از جامعه به چشم نیاید اما ترکیه در این چند سال به سرعت پیشرفت کرده است. کسی نمی تواند منکر ایجاد رابطه خوب دولت رجب اردوغان با انحادیه اروپا شود.

 

در این میان در میان ویترین کتاب فروشی ها کتاب جدیدی به چشم می خورد که رابعه اوزدن کاران با نام فرشته های تهران به چشم می خورد.

 

وی که یک روزنامه نگار محجبه ترک است خاطرات سفر بیست و دو روزه خود را در تهران در این کتاب نوشته است و هر چند تهرانی که وی از آن نام می برد به تهرانی که من در آن زندگی می کنم به جز نام چند خیابان و هتل هیچ شباهتی ندارد.

 

 در تهرانی که رابعه کاران به آن سفر کرده است کرایه یک تاکسی از فرودگاه امام خمینی تا فرودگاه مهر آباد 80 دلار یعنی معادل 76 هزار تومان است. در این شهر گارسونهای هتلهای 2 و 3 ستاره به راحتی انگلیسی حرف می زنند.

 

وی در شرایطی از حقوق زنان ایرانی حرف می زند که در ترکیه آمار زورگویی مردان به زنان بسیار بالا است و زنان محجبه نمی توانند با حجاب وارد مراکز دولتی شوند. در دانشگاه درس بخوانند و یا به عنوان معلم در مدارس تدریس کنند.

 

ترکیه کشور توریستى است. تعطیلات تابستانی از تقویم خانواده های ترک نیز حذف نمی شود. سفر با اتوبوس های لوکس یکی از بهترین گزینه های گردشگری است و از آنجا که شرکتهای اتوبوسرانی توسط بخش خصوصی اداره می شود، رقابت سرسختی در میان انها وجود دارد.

 

استفاده از اتوبوسهایی با آخرین استاندارهای بین المللی در میان جاده هایی که روز به روز بر کیفیت آنها افزوده می شود از مزایای سفر با اتوبوس است.

 

اینجا ترکیه است، جمهوری سرگردان، جایی که اسلامگرایان و سکولارها در کنار یکدیگر زندگی می کنند و به نظر می رسد که سالها به این زندگی مصالمت آمیز ادامه خواهند داد.


نظر شما :