سفر به جمهورى سرگردان-۴

فضای انتخاباتی در استانبول چگونه است

۳۱ تیر ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۷ کد : ۳۸۳ اخبار اصلی
استانبول شهری است شلوغ که زندگی حتی لحظه ای در آن توقف ندارد. این روزها این تنها توریست ها هستند که از کنار تبلیغ های انتخاباتی رد می شوند و برایشان فرقی نمی کند که برندة انتخابات چه کسی خواهد بود.

آنکارا پایتخت ترکیه شهری آرام که این روزها با نزدیک شدن انتخابات، تبلیغات انتخاباتی حزبها به این شهر رنگ و بوی دیگری بخشیده است .

 

 هرچند با شروع تابستان و تعطیلی دانشگاهها از جمعیت شهر کاسته شده است و کسانی که درشهر باقی مانده اند زندگی روزمرة خود را با آرامش کامل ادامه می دهند.

 

شهر آنکارا که در واقع مرکز سیاسی کشور است قابلیت جذب توریست را همچون شهرهای استانبول و ازمیر ودیگر شهرهای تاریخی و ساحلی ترکیه ندارد.

 

اما استانبول شهری است شلوغ که زندگی حتی لحظه ای در آن توقف نمی کند. این روزها این تنها توریست ها هستند که از کنار تبلیغ های انتخاباتی رد می شوند و برایشان فرقی نمی کند که برندة انتخابات هفته آینده چه کسی خواهد بود. استانبول آرامش ندارد. همه جا شلوغ است. ترافیک درهر نقطه شما را غافلگیر می کند.

 

مردم که پیاده روها نشسته اند ، کباب می خورند، تخته بازی می کنند و از انتخابات صحبت می کنند. توریست ها از هرکجای دنیا به این شهر می آیند تا دراین کوچه های قدیمی قدم بزنند کباب ترکی بخورند، از ایاصوفیا دیدن کنند و چند عکس یادگاری بگیرند.

 

 اما تمام این دیدنیها و شنیدنیها و خوردنیها برای ساکنان این شهر آسیایی- اروپایی به حالت عادی در آمده است. آنها نگران انتخابات هستند، نگران وضعیت توریست، نگران وضعیت اقتصادی و سیاسی و به طور کلی نگران ترکیه.

 

ابراهیم تاتلی سس ، خوانندة معروف ترک نیز از این شهر در انتخابات هفته آینده شرکت خواهد کرد . وی که یکی از اعضای حزب جوانان ترکیه است می تواند آرای این حزب را تغییر دهد چرا که حزب جوانان ترکیه محبوبیت خوبی در میان مردم ندارد.

استانبول شهر بسیار زیبایی است که امکانات یک زندگی کاملاً مرفه را در خود جای داده است. این شهر چنان تو را محو  زیبایی های خود می کند که فراموش می کنی تنها یک هفته به برگزاری انتخابات باقی مانده است گمان می بری که این تبلیغات تنها برای زیبایی شهر است اما خوب که می بینی می فهمی که تنها چهرة شهر را زشت کرده است.

 

 نوران خانم خانه دار 60 ساله است که فرزندان و نوه هایش در آمریکا زندگی می کنند وی به شدت نگران انتخابات پارلمانی است و برای حمایت از سکولاریسم درتمام راه پیمایی ها شرکت کرده است.

 نوران می گوید که فرزندانش قصد بازگشت به ترکیه را دارند و او دلش می خواهد که در چنین شرایطی اوضاع ترکیه روز به روز بهتر شود تا زندگی برای فرزندانش راحت تر باشد و آنان قصد بازگشت دوباره به آمریکا را نداشته باشند .

 

 وی ازحضور و فعالیت های زنان ترک در امور سیاسی بسیار هیجان زده است و می گوید که تا چند سال پیش زنان حضور پررنگی در سیاست نداشتند هرچند هنوز هم وجود زنان اندک است اما از گذشته خیلی بهتر است.

 

شاید حضور زنان در امورسیاسی واقتصادی و به طور کلی درمحیطهای خارج از خانه ها نسبت به چند سال پیش پررنگ تر شده باشد اما این را نیز نباید فراموش کرد که هنوز از جایگاه واقعی خود برخوردار نیستند و با وجود اینکه خواهان پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا هستند هنوز مانند یک زن اروپایی نمی توانند حق خود را طلب کنند.

 

استانبول از آنجا که از هر قشر و تفکری انسانهایی را درخود جای داده است ، هر حزب طرفداران خاص خود را نیز دارد.

 

 عده ای حزب عدالت وتوسعه را انتخاب کرده اند و اکثر آنها معتقدند که عملکرد دولت طیب رجب اردوغان ، نخست وزیر ، دراین چهارسال ونیم بسیار خوب بوده است.

 

 عده ای نیز اعضای این حزب را پوپولیست می خوانند وتنها برای اینکه به حزب عدالت و توسعه رای ندهند یکی دیگر از احزاب را انتخاب کرده اند. در میان دانشجویان دانشگاه های آنکارا و استانبول آنان که طرفدار حزب عدالت و توسعه هستند به ندرت یافت می شود.

 

حزب جمهوری خواه خلق در استانبول طرفداران بیشتری دارد. پرچم های قرمز این حزب نیز دراین شهر بیشتر از سایر نقاط ترکیه دیده می شود. هرچند که این حزب به حمایت بیش از حد از ارتش محکوم می شود.

 

سنیان دانشجوی سال آخر رشتة علوم سیاسی است. او به حزب جمهوری خواه خلق رأی خواهد داد و معتقد است که حمایت بیش از حد این حزب از ارتش جزو محاسن این حزب به شمار می رود چرا که ارتش در ترکیه از قدرت زیادی برخوردار است و حزبی که بتواند با ارتش هماهنگ باشد موفق خواهد شد

 

 وقتی به وی می گویم که این دموکراسی را زیر سوال می برد می گوید که ترکیه یک کشور جهان سوم است هنوز در قرن 21 برندة جایزة نوبل این کشور جرات نمی کند به شهر خود برگردد و شما از کدام دموکراسی حرف می زنید؟

 

با نزدیک شدن به روز انتخابات گمانه زنیها درمورد نتایج انتخابات نیز افزایش یافته است.

56 روزنامه نگار ترک پیش بینی می کنند که حزب عدالت و توسعه به عنوان اولین حزب از صندوقها بیرون خواهد آمد اما تعداد نمایندگانی که دراین دوره درمجلس خواهند بود  نسبت به دوره قبل کمتر خواهد بود.

 

 پیش بینی می شود که این حزب 226 الی 266 نماینده خواهد داشت. حزب جمهوری خواه خلق وحزب حرکت ملی نیز دراین انتخابات 147 تا 208 نمایندة خود را به مجلس می فرستند.

 

حزبهای دموکرات وجوانان نیز به نظر می رسد که باحضور بسیار کم رنگی وارد مجلس شوند. مستقل ها نیز 33 تا 36 صندلی را از آن خود خواهند کرد.

 

هرچند مخالفان اردوغان تمام تلاش خود را می کنند تا شاید بتوانند این حزب وی را از صحنه خارج کنند اما آنچه اتفاق می افتد این است که این تلاشها تاثیر کافی ندارد هرچند نمی توان به طور دقیق اظهار داشت که چه چیزی درروز 22 جولای در انتظار ترکیه است. آیا ترکها دراین انتخابات دنیا را شگفت زده خواهند کرد؟


نظر شما :