پنج راهکار خاوير سولانا براى حل مشکلات جهان

۱۱ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۳:۴۵ کد : ۳۷۶۴ سرخط اخبار
مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا در مقاله‌اى پنج راه‌حل اساسى را براى حل و فصل مشکلات جهان مطرح کرد.
پنج راهکار خاوير سولانا براى حل مشکلات جهان
مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا در مقاله‌اى پنج راه‌حل اساسى را براى حل و فصل مشکلات جهان مطرح کرد.
 
خاوير سولانا هماهنگ کننده‌ سياست خارجه‌ اتحاديه اروپا، در مقاله‌اى که در روزنامه‌ى فايننشيال تايمز به مناسبت تحليف باراک اوباما رئيس جمهوری جديد امريکا منتشر کرد، نوشت: امريکا همانند ديگر کشورهاى جهان نيست و رئيس جمهور آن نيز مثل هيچ مسئول سياسى ديگر نيست، بلکه شخص رييس جمهوری ایالات متحد و اختياراتش براى ميليارد‌ها انسان در سراسر جهان مهم است. سولانا در ادامه می­افزاید، نيازى نمى‌بينم که به اوباما يادآورى کنم که جهان در آشوب به سر مى‌برد و با مشکلات پيچيده‌اى روبرو است.

هم چنين نيازى نمى‌بينيم که ليستى را تهيه کنم و به او بدهم و بگويم بايد براى حل اوضاع کنونى بر اساس آن عمل کند. کشورهايى که امروز شاهد پيشرفت هستند نظير چين، اندونزى، برزيل و کشورهاى مرکز اروپا، در سال‌هاى گذشته طرد شده بودند؛ در حالى که اکنون نيازى به نظارت ندارند.
 
اکنون تنها نياز به نظارت بر کسانى است که در مشکلات و شکست‌ها سردرگم شده‌اند و اين همان کارى است که اوباما و تيمش بايد بر آن متمرکز باشند. سولانا همچنین می نویسد، در بسيارى از موارد، جهان به ماهيت مشکلات پى برده است و حتى چشم اندازهاى حل اين مشکلات نيز روشن است. جهان سال‌ها است که ريشه‌ راه‌حل را دريافته است، اما مشکل هم چنان باقى است. واقعا چطور مى‌توان اين راه‌حل را اجرايى کرد؟
 
سولانا پنج پيشنهاد را براى حل مشکلات جهان مطرح کرد؛ نخست ارائه راه ‌حل دايمى و سياسى براى هر مشکلى چه جنگ داخلى چه جنگ ميان دو کشور يا مشکلات مربوط به انرژى و تغييرات آب و هوا، گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى اما شرط آن در نظر گرفتن منابع تمام کشورها است.

وى به اعمال قدرت اشاره کرده و نوشته است: اعمال قدرت محدود به استفاده از قدرت نظامى و مالى نيست؛ بلکه شامل توانايى‌هاى مشروع مى‌شود. اين نوع توانمندى احتمالا بهتر است. به عنوان مثال حل مساله‌ى فلسطين بدون در نظر گرفتن حقوق فلسطينى‌ها امکان پذير نيست.

مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا به پيشنهاد دوم اشاره کرده و در ادامه می­افزاید، هر گونه دخالت در کشورهاى ديگر بايد در جهت استراتژى سياسى اين کشور‌ها باشد و بايد اين گونه در نظر گرفته شود که محور سياست خارجى کشورها بايد در راستاى در نظر گرفتن سياست‌هاى داخلى کشورهاى ديگر باشد. سياست‌هاى داخلى کشور‌ها سطح و امکان مذاکرات را براى کشورهاى ديگر مشخص مى‌کند.

  سولانا به پيشنهاد سوم اشاره کرد و نوشته اشت، اعتماد متقابل رهبران جهان کليد حل بحران است يعنى تا زمانى که اعتماد متقابل ميان کشورهاى شرکت کننده در مذاکرات حاصل نشود، نمى‌توان انتظار موفقيت راه ‌حل‌هاى ديپلماتيک را داشت. هيچ کشورى حتى امريکا نمى‌تواند بدون يارى ديگر کشور‌ها به حل مشکلات بپردازد. اين پيشنهاد چهارم است که بايد در نظر گرفته شود.

  سولانا همچنین می­نویسد، ضعف همکارى منطقه‌اى در خاورميانه آن هم در شرايطى که اين منطقه درگير بحران‌هاى متعدد است، بهترين مثال براى اين مساله است.

وى از پيام رهبران عرب به باراک اوباما درباره‌ى همکارى در حل بحران منطقه تقدير کرده و نوشته است، اتحاديه اروپا از درخواست آن‌ها جهت اعمال فشار در راستاى تحقق صلح در منطقه حمايت مى‌کند. سولانا به پيشنهاد پنجم اشاره کرده و می­نویسد، بهترين زمان براى حل هر مشکلى حل آن مشکل به محض وقوعش است. يعنى قبل اينکه دخالت‌هاى بيشترى در اين زمينه صورت گيرد. در صورت شکست در اين امر خويشتندارى در حل و فصل اين مشکلات کليد و رمز موفقيت است. هدف برتر راه ‌حل ديپلماتيک، دستيابى به اصولى است که مورد توافق همه باشد.

نظر شما :