سال 2008، سال بخران‌های گوناگون اقتصادی

۰۸ دی ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۱ کد : ۳۵۳۹ اروپا
در نهایت سال 2008 این گونه پایان یافت که بدترین دوران خود را پس از جنگ جهانی دوم به این سو سپری کرده باشد. تمام پیش­بینی­های اقتصادی حاکی از آن است که سال 2009 چندان بهتر از سال 2008 نخواهد بود بلکه شاید هم بدتر باشد.
سال 2008، سال بخران‌های گوناگون اقتصادی

روزنامه فایننشال تایمز سر مقاله امروز خود را به تشریح کارهای انجام شده این روزنامه در سال 2008 اختصاص داده و به برنامه های پیش روی این روزنامه برای سال 2009 اشاره کرده است. در این یادداشت که عنوان سال 2008 کاستی ها و پوزش ما آمده است، ما به کاستی های فراوانی که روزنامه ­ما در سال 2008 مواجه بود، آگاهیم. از این بابت از تمام خوانندگان روزنامه­مان عذرخواهی می­کنیم. در این سال به دلیل بحران مالی که ناشی از بحران مالی اقتصاد جهانی بود به ویژه در ماه­های آخر سال، نتوانستیم خدمات مناسبی را به خوانندگانمان ارائه دهیم. از این رو از تمام خوانندگان روزنامه فایننشال تایمز چه چاپی و چه اینترنتی پوزش می خواهیم. در سال 2009 تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا کاستی­های خود را جبران کرده و ضمن ترمیم عیوب و اشکالاتی که به ما وارد است، خدمات بیشتر، با کیفیت­تر و بهتری که مناسب حرفه روزنامه نگاری باشد ارائه دهیم. امیدواریم که با حمایتتان به ما دلگرمی داده و سال موفقی را در پیش داشته باشیم.

 

روزنامه ایندیپندت سرمقاله امروز خود را به اقتصاد و سیاست در سال 2009 اختصاص داده و با عنوان نقش بریتانیا در سال 2009 این است که به بسیاری از پرسش ها پاسخ دهد، نوشته است، بی­شک در سال 2009 با مسائل اقتصادی و سیاسی بسیاری مواجه خواهیم شد. مهمترین این مسائل، مسائل اقتصادی است که با پایان سال جاری میلادی بدترین وضعیت خود را می­گذراند و با آغاز سال 2009 همان طور که پیش­بینی شده زمینه های یک سال سخت را فراهم می­کند. سال سختی که به گفته کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ دنیا در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم رکود زانوی مردم جهان را به زمین می­مالد. اما در این میان پرسش مهمی که دولت بریتانیا باید به صراحت به آن پاسخ دهد و به اعتقاد من بعد از هر صبحانه، نهار و شام به آن فکر کرده و پاسخی برای آن بیابد، مسئله بانکداری است. آیا آقای گوردون براون فکری برای بانک­ها که همگی در آستانه ورشکستگی اند و سود بانک­ها که با کاهش یافتن آنها احتمال بروز مشکلات دیگر بسیار است، کرده­اند؟

 

روزنامه تایم سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصادی اختصاص داده و با عنوان من فقط می­خواهم کسی پاسخی برای کریستال­های بخ زده اقتصادی داشته باشد، نوشته است، در نهایت سال 2008 این گونه پایان یافت که بدترین دوران خود را پس از جنگ جهانی دوم به این سو سپری کرده باشد. تمام پیش­بینی­های اقتصادی حاکی از آن است که سال 2009 چندان بهتر از سال 2008 نخواهد بود بلکه شاید هم بدتر باشد. به ویژه این که سال 2008 مزه تلخی اقتصادی را در اواخر سال چشیدیم و قبل از آن خبری نبود اما سال 2009 از همان ابتدا با تلخی آغاز می­شود. نیاز مالی فوری بانک مرکزی بریتانیا به 34 میلیارد پوند معادل 50 میلیارد دلار امریکا موید این ادعا است. به راستی سال بعد چه سالی خواهد بود در حالی که بانک­های بزرگ دنیا از هم اکنون زمزمه ورشکستگی سر داده­اند؟   


نظر شما :