اشتباه نکنید، اینها سعودی هستند

۲۷ تیر ۱۳۸۶ | ۱۴:۴۸ کد : ۳۴۶ اخبار اصلی
اگرچه مقامات دولت آمریکا در گذشته بارها ایران و سوریه را متهم کرده اند که به شبه نظامیان فعال در عراق کمک می کنند، اما بخش عمده بمب گذاران انتحاری و نیروهای خارجی از کشور عربستان سعودی به عراق وارد می شوند.

 

دولت عربستان این موضوع که برخی از جوانان سعودی عاملان برخی از بمب گذاری های انتحاری در عراق هستند را تکذیب نمی کنند، اما در عین حال تاکید کرده که تاکنون تلاش های زیادی برای جلوگیری از ورود این افراد به عراق صرف کرده است.

توضيح عکس: ديک چنى معاون رييس جمهور آمريکا با ملک عبدالله پادشاه عربستان در رياض گفتگو مى کند 

 

مقامات امنتی عربستان مدعی هستند که دولت عراق اطلاعات رسمی در مورد چگونگی ورود اتباع سعودی به این کشور را در اختیارشان قرار نمی دهند و تا زمانی که آنان به این اطلاعات دسترسی نداشته باشند، نمی توانند اقدام موثری برای مقابله با این روند به انجام برسانند.

 

اما آمار های اخیر در مورد تعداد شبه نظامیانی که از عربستان به عراق نفوذ کرده و می کنند، این سوال را که آیا واقعا سعودی ها نمی توانند اقدامی را در مقابل این روند به انجام برسانند، به طور جدی مطرح کرده است.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود، 45 درصد از شبه نظامیان خارجی که نظامیان آمریکایی در عراق و شهروندان این کشور را مورد هدف قرار می دهند، از اتباع عربستان سعودی؛ 15 درصد سوری و لبنانی و 10 درصد نیز از کشورهای شمال آفریقا هستند. وی همچنین تاکید کرده است که نزدیک به نیمی از 135 شبه نظامی تحت بازداشت نیروهای آمریکایی در عراق سعودی هستند.

 

این مقام آمریکایی که با روزنامه لس آنجلس تایمز گفت و گو کرده است، افزود که گمان می رود شبه نظامیان سعودی بیش از سایر اتباع خارجی در عراق به حملات انتحاری در این کشور دست می زنند.

 

 وی معتقد است که 50 درصد از ابتاع عربستان سعودی که به عراق می آیند، در عملیات های انتحاری شرکت می کنند. این مقام نظامی آمریکا همچنین گفته است که طی 6 ماه گذشته این افراد 4 هزار تن از عراقی ها را کشته و یا زخمی کرده اند.

 

منافع سعودی ها

این وضعیت اکنون باعث شده است که ارتش آمریکا موقعیت وخیمی را در جنگ علیه دشمنی تجربه کند که اصلی ترین منبع تامین نیروهای اين جنگ، مهمترین هم پیمان واشنگتن در منطقه است. هم پیمانی که در خوشبینانه ترین حالت قادر با جلوگیری از نفوذ اتباعش به عراق و مشارکت در حملات انتحاری نیست و در بدبینانه ترین تحليل نیز به طور محرمانه به ورود این نیروها به داخل خاک عراق یاری می رساند.

 

بدین ترتیب اکنون این سوال مطرح است که در صورت همکاری دولت سعودی با شبه نظامیان سعودی در عراق و فراهم کردن زمینه نفوذ آنان به این کشور، ریاض چه منافع احتمالی را دنبال می کند؟

 

موضوع این است که وجود برخی از گروه های تندرو در عربستان اکنون به عنوان یکی از معضلات امنیتی این کشور مطرح است. این گروه ها بارها دست به انجام عملیات خرابکارانه در عربستان زده اند و نیروهای امنیتی این کشور تاکنون نتوانسته اند اقدامی موثر در جهت کنترل و یا دستگیری سران و عوامل اصلی این نوع عملیات ها به انجام برسانند.

 

به همین دلیل است که برخی از ناظران معتقدند که سعودی ها برای اجتناب از دردسرهای احتمالی آینده این گروه ها در عربستان سعودی، به شبه نظامیان همفکر القاعده در این کشور اجازه می دهند که به عراق رفته و برای ضربه زدن به نیروهای آمریکایی و گروه های عراقی نزدیک به این نیروها، دسترسی مستقیم تری داشته باشند.

 

یکی از قانونگذاران عراقی که سمت مشاور نوری مالکی را برعهد دارد در این مورد به روزنامه لس آنجلس تایمز گفته است که عربستان سعودی منابع اطلاعات قوی در اختیار دارد و این بسیار مشکل است که تصور کنیم آنان از آن چه در حال وقوع است، بی خبر باشند.

 

"سامی عسکری" در این مورد افزوده است که امامان جمعه در مساجد عربستان رسما علیه شیعیان و دولت عراق حکم جهاد داده و گروه هایی را که در این کشور ناآرامی ایجاد می کنند، مورد حمایت مالی قرار داده اند.

 

برخی از گزارش ها حاکی است که با وجود بسته بودن مرزهای عربستان سعودی با عراق، شبه نظامیان دوآتشه این کشور از طریق اتوبوس و هواپیما خود را به سوریه رسانده و با کمک برخی عوامل ساکن در این کشور از مناطق بیابانی غرب عراق وارد این کشور می شوند.

 

 بر اساس این گزارش ها ماهانه 60 تا 80 تبعه عربستان سعودی خود را به عراق می رسانند و در جنگ علیه نیروهای آمریکایی و حمله به شیعیان این کشور مشارکت می کنند.

 

فشار آمریکا به عربستان

 

این وضعیت باعث شده است که در ماه های اخیر مقامات عراقی با صراحت بیشتری از تناقض در رفتار آمریکا با همسایگان شان سخن بگوید.

این مقامات معتقدند که واشنگتن در حالی که می داند بسیاری از شبه نظامیان در عراق از اتباع عربستان هستند، اقدام چندانی را برای هشدار به سعودی ها در این مورد به انجام نرسانده و حتی در مواردی از ارائه اطلاعات لازم مربوط به شبه نظامیان سعودی دستگیر شده در عراق به مقامات امنیتی این کشور سر باز می زنند.

 

با این حال تغییر رفتار اخیر عربستان در مواجه با طرح های آمریکا در خاورمیانه باعث شده است که دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض، مقامات سعودی را برای کنترل نفوذ شبه نظامیان این کشور به عراق تحت فشار قرار دهد.

 

یک نمونه از این تغییر رفتار میانجیگری عربستان در تشکیل دولت اتحاد ملی با مشارکت فتح و حماس در فلسطین بود که به گفته تحلیل گران دیپلماسی آمریکا را در نزاع فلسطینی- اسرائیلی، تحت الشعاع قرار داد.

 

از سوی دیگر ملک عبدالله، شاه عربستان چندی پیش در گردهمایی اتحادیه عرب در مقابل حیرت آمریکایی ها اعلام کرد که حضور نظامیان این کشور در عراق غیرقانونی است.

 

به نظر می رسد که این موضع گیری جدید عربستان مبتنی بر تلاش های جدید این کشور برای احیای قدرت سنی ها در موازنه قدرت جدید در خاورمیانه باشد.

اما این موضع گیری در حال حاضر چندان به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده است. این وضعیت باعث شده است تا در حالی که واشنگتن به طور پیوسته ایران و سوریه را به خاطر نفوذ شبه نظامیان به عراق مورد ملامت قرار می دهد، برخی از مقامات آمریکایی اخیرا با لحن صریح تری از رفتار تناقض آمیز واشنگتن با سایر همسایگان عراق در این زمینه سخن بگویند.


نظر شما :