کردهای ترکیه و عراق: همکاری یا نزاع؟

۰۱ دی ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۳ کد : ۳۴۴۱ سرخط اخبار
کردهای ترکیه و عراق: همکاری یا نزاع؟
ترکیه هر از گاهی هواپیماهای خود را به شمال عراق اعزام می کند و با منفجر کردن چند بمب در مواضع حزب کارگران کرد در شمال عراق این پیغام را یادآوری می کنند که با کردستانی مستقل مخالفند، این درحالی است که به طور چشمگیری روابط ترکیه و منطقه کردستان عراق محکم تر شده است.
 
اویتون چلیک، تحلیلگر گروه بحران که در استانبول به فعالیت مشغول است معتقد است که هم ترکیه و هم دولت اقلیم کردستان از این چالش چند ملیتی عبور کرده اند. آنها باید روابط خود را به بهترین شکل ادامه دهند تا آینده عراق به یک مرحله واقعگرایانه برسد.
 
سیاست های آنکارا در قبال عراق بر روی اصل مهم از منافع ملی این کشور مستقر شده است. یکی محافظت از تمامیت ارضی و مبارزه با پ.ک.ک است. شورشیان پ.ک.ک که از مناطق مرزی شمال عراق برای حمله به ترکیه استفاده می کنند سالهای است که به یکی از دغدغه های اصلی آنکارا بدل شده اند. دورنمای ترکیه، آشوب ها و عدم یکپارچگی در عراق می تواند این بحران همسنگ را به ایران منتقل کند و بدتر از این، خبر تولد یک کردستان مستقل در شمال عراق موجب ایجاد یک شور ملی در داخل ترکیه خواهد شد.
 
گروه های سیاسی مختلف برای جلوگیری از این مسئله دچار سردرگمی شده اند اما نباید فراموش کرد که این مسئله شعاع زیادی از منطقه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ترکیه با محدود کردن حملات مرزی خود به شمال عراق، سیاست جدیدی را در پیش گرفته است و با رهبران کردستان ملاقات کرد و روابط اقتصادی خود را با دولت فدرال در منطقه گسترش داد.
 
این مسئله منفعت زیادی هم برای دولت اقلیم کردستان دارد. پس از آنکه طی چند سال آینده نیروهای امریکایی از عراق خارج شوند دولت اقلیم کردستان بدون شک به دولت مرکزی و کشورهای همسایه نیازمند و وابسته خواهد بود. ترکیه می تواندبه عنوان شریکی مطمئن و مورد نیاز مانند پلی از عراق به اروپا عمل کند و نفت و گاز کردستان را به اروپا برساند. همچنین سرمایه گذاری های ترکیه در این منطقه می تواند کیفیت کالاهای تولیدی در این منطقه را برای فروش بالا ببرد.
 
جوست هیلترمن، مدیر برنامه های خاورمیانه در گروه بحران معتقد است که باید برای استقرار یک روابط مستحکم دوستانه و صلح آمیز بسیار بیش از آنچه که امروز انجام می شود، انجام شود. اما با توجه به اینکه آینده عراق همچنان در هاله ای از ابهام است، شرایط فعلی خودش یک توسعه بسیار خوب به شمار می رود که باید مورد استقبال قرار بگیرد.
 

نظر شما :