متشکریم، اما دیگر باید بروید

۱۲ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۲ کد : ۳۳۱۹ سرخط اخبار
مقاله‌ای از احمد چلبی، وزیر نفت سابق عراق و رئیس کنگره ملی عراق
متشکریم، اما دیگر باید بروید
جنگ عراق به پایان رسید. این جنگ 5 سال به درازا کشید و به قیمت از دست دادن زندگی ها و پول زیاد و حتی ایده آلیسم حاصل شد. مذاکرات دشوار و پرپیچ و خم بر سر عقب نشینی نیروهای آمریکایی اکنون با پیشنهاد بغداد به پایان رسیده و تصویری مشابه اما تغییریافته از آنچه که می توانست باشد را پدید آورده است.
دولت منتخب و مستقل عراق که اکنون منافع مردم این کشور را نمایندگی می کند، تقریبا شبیه همان دولتی است که می توانست در سال 2003 ایجاد شود. 5 سال اشغال تنها به روابط میان آمریکا و عراق صدمه رسانده است. در حال حاضر تنها جنبش مردمی موجود در عراق حول آروزی به پایان رسیدن اشغال عراق شکل گرفته و اصلی ترین تهدیدی علیه دولت کنونی رابطه نزدیکش با اشغالگر است.
 
عراق حالا صاحب قوی ترین قانون اساسی، سالم ترین انتخابات و دموکرات ترین دولت اسلامی در خاورمیانه است. اين يک حقيقت است، هر چند که بوش در مانيفست خود حق آن را به جا نياورد. روزگارى آزادى عراق در راس برنامه هاى نظم جديد منطقه اى بود که براساس تاکيد جديد آمريکا بر دموکراسى، حقوق بشر و تشکيلات مستقل بنيان نهاده شده بود. اين در حالى بود که عراق به جاى آن متحمل اشغالگرى، تشکيلات نخست وزيرى، برکنارى قهرانه رهبر منتخب خود، بازداشت هاى تبعيض آميز، شکنجه و کشتن شهروندان عراق بدون توجه به قانون و اجراى يک برنامه بازسازى فاسد که به بزرگترين جنايت مالى در تاريخ تبديل شد که منجر به بروز خشکسالى، قطعى برق، نبود بهداشت و آموزش و حتى کمبود مواد غدايى گرديد.
 
با اين حال هنوز کسانى در کريدورهاى قدرت واشنگتن وجود دارند که خواستار تحقير عراق و تبديل شدن آن به عروسکى خيمه شب بازى مانند اردن و مصر در دستان آمريکا هستند. کشورهايى که با ايجاد ترکيبى از سيستم هاى جاسوسى و نظامى که آن را به يک نظام اليگارشى تبديل کرده است، اداره مى شوند. عراق چنين نظامى را نخواهد پذيرفت.
 
باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا انگيزه کافى براى حمايت از تلاش هاى عراق دارد. حمایت از عراق بدين وسيله عرضه نفت خام در جهان را افزايش داده، تجارت ميان اين کشور و آمريکا را توسعه بخشيده و زمينه حضور نسل جديدى از عراقى ها را که بر آموزش متمرکز هستند، فراهم آورد.
عراقى ها خواستار نزديک ترين روابط با آمريکا هستند و بهبود اوضاع در اين کشور را ضامن بهترى براى آزادى، صلح و شکوفايى بين المللى مى دانند. با اين حال ما هر نوع تلاش براى محدود ساختن حقوق مان را براى دستيابى به اين چشم انداز جهانى نخواهيم پذيرفت و با آن مخالفت خواهيم کرد.
 
ما از انتخاب باراک اوباما به عنوان پيشرو مسير جديد استقبال مى کنيم. اميدواريم که دولت وى مشارکت گستردترى را به عراق پيشنهاد دهد. عراق نيازمند کمک هاى امنيتى و ضمانت براى اندوخته هاى ما در بانک ذخيره فدرال نيويورک است. اما ما در عين حال نيازمند فرصت هاى آموزشى نيز هستيم. تبادل فرهنگى، حمايت ديپلماتيک، توافق هاى تجارى و احترام به قديمى ترين تمدن جهان.
 
ما همچنین امیدواریم که اوباما از نیاز فزاینده ای که برای توافق منطقه ای بر سر حقوق بشر و امنیت عراق وجود دارد، حمایت کند. توافقی که شامل عراق، ترکیه، سوریه و ایران ( و هر کشور همسایه دیگری در منطقه ) بشود. ما همگی قربانی تروریسم شده ایم. هراس چند جانبه ای که دهه ها است به وجود آمده و به واسطه جنگ های سری و انگیزه قیام و شورش شدت یافته است، دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست.
 
آمریکا در راستای خواسته عراق موافقت کرده است که در هر توافق منطقه ای ممنوعیتی علیه استفاده از خاک و حریم هوایی عراق برای تهدید یا حمله نظامی مرزی به کشورهای همسایه، درج شود. این تعهد ما را امیدوار کرده است که آمریکا رویکرد جامع و تازه ای را به مسئله امنیت در منطقه ما اتخاذ کرده که فقط به عملکرد نیروی قهریه متمرکز نبوده و به درک عمیقی از بیم و هراس دیگران هم وابسته است.
 
عراق و آمریکا طی 5 سال گذشته هم پیمانان نزدیکی بوده اند. ما اکنون باید همکاری جدیدی را با شراکتی شفاف تر، مخالفتی همگراتر علیه تروریسم و تعهد در قبال دموکراسی و حقوق بشر آغاز کنیم. اما هر یک از ما برای تضمین آزادی و خوشبختی مردم کشورش خودمان باید به تنهایی روی پای خودمان بایستیم.
تنها مذاکراتی دو جانبه و فراگیر تحت رهبری اوباما و رهبر منتخب عراق است که می تواند بنیانی برای صلح و مشارکتی موثر و پایدار باشد.
 
عراق آماده است.
 
منبع: اینترنشنال هرالد تریبیون

نظر شما :