تاثير تشنج در روابط پاريس و حزب الله بر اجلاس سان کلود

۱۹ تیر ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۵ کد : ۳۱۶ اروپا
نشست گروههای لبنانی درسطح مسئولان رده دوم طیف های سیاسی مختلف لبنان قرار است در ناحیه سان کلود پاریس در روزهای 14 و 15 جولاى برگزار شود.

 

باید نشست گروه های لبنانی در پاریس را از هم اکنون شکست خورده دانست؟ "نیکولا سارکوزی" رئیس جمهوری فرانسه درسخنانی که در جمع خانواده های سه نظامی يهودى که در اسارت حزب الله و حماس قرار دارند، گفته با نمایندگان گروه های لبنانی که روزهای شنبه ویکشنبه آتی درلبنان گردهم جمع می شوند، دیدار نمی کند.

 

رسانه هاى عرب زبان مى گويند آقاى سارکوزی برای طفره رفتن از دست دادن با نمایندگان حزب الله ، چنین موضوعی را مطرح کرده اما به نظر مى رسد که موضوع فراتر از اين مسايل است.

 

نشست گروههای لبنانی درسطح مسئولان رده دوم طیف های سیاسی مختلف لبنان قرار است در ناحیه سان کلود پاریس در روزهای 14 و 15 جولاى برگزار شود. هدف از برگزاری این نشست نزدیک کردن دیدگاههای گروههای لبنانی و حل و فصل بحران در این کشور است.

 

آقاى سارکوزى هدفش را توقف  آنچه که اقدامات تروریستی حزب الله خوانده اعلام کرده و با به کار بردن اين عبارت مرتکب يک اشتباه مهم سياسى شده است.

 

 تاثیرات منفی اظهارات آقاى سارکوزی بر ضد حزب الله بر نشست آتی گروه های لبنانی را بايد قطعى دانست. حتی اگر آقاى سارکوزی درباره موضع خود توضیح ندهد و به نوعى از آن کوتاه نيايد حزب الله نیز نمی تواند به پاریس برود.

 

به طور طبیعی درحالی که مادر یکی از اسرای اسرائیلی که پسرش دراسارت حزب الله است، رئیس جمهوری فرانسه را سرزنش می کند و می گوید چرا شما نسبت به ربوده شدگانی (اسرای لبنانی) که در نزد اسرائیل هستند، سکوت اختیار کردید، می توان به این نتیجه رسید که  نيکلا سارکوزی نمی بایست این سخنان را مطرح می کرد و همچنین کلامش هم قابل قبول نیست.

 

"سید حسن نصرالله" مردی است که سخنانش محترم است و اگر شما می خواهید به ما کمک کنید پس برای تبادل اسرا تلاش کنید.

 

به نظر این روزنامه ممکن نیست که کنفرانس "سان کلود" درفضایی معمولی یا در جو سیاسی آرامی برگزارشود، چراکه "سارکوزی" حزب الله را جنبش تروریستی خوانده است.

 

"محمد فنیش" یکی از رهبران حزب الله و وزیر مستعفی دولت لبنان اظهارات نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه درباره حزب الله را محکوم کرد.

 

آقاى فنیش در پی اظهارات نيکولا سارکوزی گفته که این اظهارات با هدف جلب رضایت رژیم صهیونیستی بیان شده است. "اگر حزب الله تروریست است، چرا برای مشارکت درنشست گروههای لبنانی در پاریس دعوت شده است؟"

 

محمد فنیش مى گويد حزب الله یک جنبش تروریستی به شمار نمی رود، بلکه یک گروه مقاومت محسوب می شود که فرانسوی ها نیز درتماسهای مکرر با ما به این نکته پی برده اند.

 

فرانسه تنها کشور اروپایی است که تا کنون با گنجاندن نام حزب الله در فهرست سازمانهای تروریستی مخالفت کرده است.

 

 

لازم به ذکر است در پی استعفای 6 تن از وزرای دولت لبنان که 5 تن از آنان وابسته به حزب الله بودند، لبنان از ماه نوامبر 2006 دچار بحران سیاسی شده است.

 


نظر شما :