ديلى تلگراف: من هیچ پشیمانی نسبت به سخنانم در جنگ خلیج فارس نمی­کنم

۲۸ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۷ کد : ۲۹۷۲ آمریکا
من در نخستین روز جنگ دوم خلیج فارس حرف مهمی را بر زبان راندم، در آن موقع گفتم بسیار سریع معروف خواهیم شد. اکنون برخی فرماندهان مرا بابت آن اظهارات و دفاعم از آن جنگ مورد انتقاد قرار می­دهند...
ديلى تلگراف: من هیچ پشیمانی نسبت به سخنانم در جنگ خلیج فارس نمی­کنم

روزنامه دیلی تلگراف سرمقاله امروز خود را به جنگ بریتانیا و امریکا در عراق به قلم سرهنگ تیم کولینز، فرمانده نخستین گردان اعزامی ارتش امریکا به عراق در سال 2003 اختصاص داده و با عنوان من هیچ پشیمانی نسبت به سخنانم در جنگ خلیج فارس نمی­کنم، نوشته است، من در نخستین روز جنگ دوم خلیج فارس حرف مهمی را بر زبان راندم، در آن موقع گفتم بسیار سریع معروف خواهیم شد. اکنون برخی فرماندهان مرا بابت آن اظهارات و دفاعم از آن جنگ مورد انتقاد قرار می­دهند و دائما می­گویند، ما با خطری که همیشه از آن ترس داشتیم، رو به رو شدیم. شما می­گفتی امریکایی­ها با یک حمله به عراق هجوم بردند در حالی که هیچ چیز ما را تهدید نمی­کرد، اما بریتانیایی­ها اکنون این حرف را دروغ می­پندارند. همه چیز شبیه لحظه آخر است. نخستین جنگ خلیج فارس، زمانی که ما خود را در یک جنگ هوایی بر فراز خلیج فارس دیدیم و هواپیماهای خود را از طریق سی­ان­ان مشاهده کردیم. در این زمان یعنی در مارس 2003، سربازها به سمت چادر من در صحرای کویت دویدند و در حالی که من مشغول بررسی برگه­های مربوط جنگ بودم خبر حمله به عراق را دادند. در آن لحظه من پرواز جنگنده­های امریکایی بر فراز فرودگاه بغداد را از تلویزیون مشاهده می­کردم. دقیقا مشابه 12 سال قبل از آن که خبر جنگ را از یک شبکه تلویزیونی مشاهده کردم.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و با عنوان گلایگی بزرگ اما تنها فکرهای خسته، نوشته است، بزرگترین بحران مالی جهان از زمانی که بتوان گفت واقعا بحرانی شده و همه جا را فرا گرفته، اکنون خود را بهتر نشان می­دهد. بسیاری از زحمت­کشان و کارگران اکنون در این فکر هستند که چگونه می­توان این بحران اقتصاد جهانی را سپری کرد. اما پاسخی که می­شنوند این است که مخاطرات اقتصاد جهانی موقعیت ویژه­ای را تجربه می­کند و فکرهای خسته دیگر توان یافتن راه حلی برای فرار از این بحران را ندارد.

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به رقابت­های انتخاباتی بریتانیا اختصاص داده و با عنوان در یک دوندگی طولانی، آقای کامرون نیاز دارید، نگران نباشید، آورده است که برای حرکت رو به جلو و فرار از وضعیت کنونی نیازمند حرکتی سریع و جدی هستیم. به یاد بیاوریم انتخابات سال 1992 را که در آن جان میجر شکست بدی را تجربه کرد. هنگامی که من نگاهی اجمالی به پرونده او می­اندازم، مردی را به یاد می­آورم که چهره خندانی داشت و تا آخرین لحظه از هوش خود بهره کامل می­برد. اکنون چنین وضعیتی متوجه گوردون براون شده با این تفاوت که وی از آن هوش لازم برخوردار نیست.

 

روزنامه وال استریت ژورنال سرمقاله امروز خود را به انتخابات امریکا اختصاص داده و با بررسی وضعیت مک­کین تحت عنوان مک­کین موقعیت خود را از دست داد، نوشته است، این هفته روزنامه واشنگتن­پست اخبار مربوط به سناتور جان مک­کین را پوششی ویژه داد. بر اساس برداشت این روزنامه باراک اوباما از سیاست­های میانه­روانه­ای در زمینه مالیات­ها تبعیت می­کند که چنین سیاستی در نهایت باعث می­شود اوباما از مک­کین پیشی بگیرد و آرا را به خود اختصاص دهد. اما در این جا حقیقت دیگری نهفته است که گویا روزنامه­ها چندان به آن توجه ندارند، به اعتقاد مشاوران مک­کین که کمپ انتخاباتی اوباما را به شدت مراقبت می­کنند، با وجود این که به نظر می­رسد که اوباما راحت­تر از مک­کین راهی کاخ سفید خواهد شد، کاهش مالیات­ها باعث اختلال در تولید ناخالص ملی می­شود و این موضوعی است که افکار نمایندگان را تغییر داده و این می­تواند همه چیز را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد.


نظر شما :