نشانه هايى براى کوتاه آمدن

۱۲ تیر ۱۳۸۶ | ۲۲:۰۲ کد : ۲۸۷ اخبار اصلی
مایکل هرش گزارشگر هفته نامه آمريکايى نيوزويک که اخيرا به تهران سفر کرده در گزارشى که در شماره جديد اين مجله به موضوع تعليق در برابر تعليق اشاره کرده و احتمال داده که آمريکا و بريتانيا خود را آماده مى کنند تا نرمش هايى از خود نشان دهند.

با وجود ناراحتی آمریکا و بريتانيا در همراهی محمد البرادعی با برنامه هسته ای ایران به نظر می رسد که این دو کشور در اندیشه کوتاه آمدن از حرف های گذشته خود درباره غنی سازی اورانیوم در ایران هستند.

 

ناراحتی مقامهای غربی از گفته های آقاى البرادعی درباره برنامه هسته ای ایران به حدی است که یک دیپلمات آمریکایی درگفتگو با نیوزویک اعلام کرد هر بار که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با یک مقام ایرانی دیدار می کند تا مدتی از نقطه نظر یک ایرانی درباره برنامه هسته ای تهران صحبت می کند و این امر کار را برای ما مشکل می کند.

 

طرح تازه پیشنهاد شده "تعلیق در برابر تعلیق" آیا ارائه این طرح به معنای عقب نشینی آمریکا و بريتانيا و یا تغییر خط قرمزها درباره ایران است؟

 

در همین رابطه یک دیپلمات غربی که نقش زیادی در تهیه این طرح داشته، می گوید ارائه این طرح هرگز به معنای تغییر خط قرمزها در برابر ایران نیست و هنوزهم ایران باید پیش از آغاز مذاکرات رسمی تمام برنامه های غنی سازی خود را متوقف کند.

 ما می گوییم که آماده انعطاف نشان دادن برای آغاز مذاکرات هستیم و این به معنای انعطاف پذیری درباره خط قرمزها نیست ؛ اگر ایرانی ها ارائه طرح تعلیق در برابر تعلیق را یک پیروزی برای خود قلمداد کرده و از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می کنند ما با آن مشکلی نداریم.

 

چندی پیش ایران اعلام کرد که به دانش غنی سازی در مقیاس صنعتی دست یافته و در حال حاضر یک هزار سانتریفیوژ در حال کار دارد. این اعلام سبب شکل گیری این دیدگاه در بین غربی ها شد که ایران آرام آرام در حال پیشرفت است و در آینده استفاده از سه هزار سانتریفیوژ را که برای تولید سلاح های هسته ای مورد نیاز است آغاز می کند، اما این دیدگاه به شدت از سوی ایران تکذیب شد.

 

چندی بعد البرادعی اعلام کرد برنامه هسته ای ایران به نقطه ای رسیده که دیگر درخواست برای تعلیق کامل برنامه غنی سازی یک تصور واهی است، زیرا ایران به دانش زیادی درباره غنی سازی اورانیوم دست یافته است ؛ ممکن است برخی از شنیدن این خبر ناراحت شوند، اما باید بگویم که این سخنان واقعیت دارد.

 

در همین رابطه یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با نیوزویک اعلام کرد آقاى البرادعی به سادگی این واقعیت را درباره دانش ایران تشخیص داد؛ دانشی که واشنگتن هیچ علاقه ای به دیدن آن ندارد.

 

 محمد البرادعی درباره پیشرفت ایران در دانش هسته ای زمانی که تهران فقط 20 سانتریفیوژ در اختیار داشت اعلام خطر کرده بود، اما غرب این گفته ها را نادیده گرفت و اگر بازهم آمریکا سخنان البرادعی درباره دانش ایران را نادیده بگیرد آنگاه شاهد بکارگیری سانتریفیوژهای بیشتری از سوی تهران خواهیم بود.

 

بر اساس گفته های این مقام آژانس آقاى  البرادعی معتقد است اگر بن بست فعلی دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه یابد؛ آنگاه تهران تا کریسمس هشت هزار سانتریفیوژ فعال در اختیار خواهد داشت.

به نظر می رسد ایران نیز نظر مساعدی درباره طرح تعلیق در برابر تعلیق دارد و در سفری که هفته گذشته به تهران داشتم به این نکته پی بردم که مقامهای ایرانی نیز با دیدی مثبت به طرح ارائه شده از سوی البرادعی نگاه می کنند.


نظر شما :