چه کسی ماهی می گیرد؛ پوتین یا بوش؟

۱۱ تیر ۱۳۸۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۲۸۵ اخبار اصلی
تحت فشار گذاشتن ایران، مهمترین موضوع برای واشنگتن در ملاقات میان بوش و پوتین به حساب می آید. اما مقامات روسى و آمريکايى معتقدند که اين ديدار بيشتر غير رسمى است تا اجلاس سران دو کشور.
 بر اساس برخی از گزارش ها تحت فشار گذاشتن ایران، مهمترین مبحث برای واشنگتن در ملاقات اخیر میان بوش و پوتین در کنبونک پورت، اقامتگاه ساحلی رئیس جمهور آمریکا، به حساب می آید. هم اکنون کاخ سفید برای ترغیب شورای امنیت در به تصویب رساندن دور سوم تحریم های علیه ایران به کمک کرملین نیاز دارد.

پوتین اخیرا به شدت طرح سیستم دفاع موشکی آمریکا را که قرار است در جمهوری چک و لهستان به اجرا درآید، مورد انتقاد قرار داده و تلاش آمریکا برای تبدیل شدن به قدرتی نامحدود را سرزنش کرده است. بدین ترتیب پیش از سفر نفر اول کاخ کرملین به آمریکا، بوش تردید خود از همراهی مسکو با طرح هایش علیه ایران را ابراز داشته و تاکید کرده که نمی داند پوتین تا چه حد حاضر است مبادلات تجاری میان کشورش و ایران را به مخاطره بیندازد.

بیشتر مقامات کاخ سفید معتقد هستند که دیدار بوش و پوتین در واقع فرصتی است برای بازسازی روابط مسکو و واشنگتن. مناسبات میان آمریکا و روسیه از زمانی که بوش در دیدار سال 2001 خود از روسیه به گونه ای صمیمانه اعلام کرد که در چشم های پوتین نگاه کرده و حس مشترکی را در او یافته است، چندان دلگرم کننده نبوده است.

دیدار کنبونک پورت را در حقیقت باید آخرین فرصت دو رهبر برای دستیابی به همان حس مشترکی که بوش از آن دم زده بود، محسوب کرد. زیرا رئیس جمهور آمریکا در حالی وارد نوزدهمین ما از دور دوم زمامداری خود می شود که همتای روسی اش خود را برای انتخاب خلفی مناسب آماده می کند.

بوش از يک سو نگران سربلند بيرون آمدن از 19 ماه پايانى دوره تصدى خود است و از دیگر سو با مخالفت روز افزون در خصوص استراتژى خود در عراق مواجه است به طور که ميزان محبوبيتش در آمریکا به حدود 30 درصد رسيده که پايين‌ترين سطح در تمام دوران تصدى‌ این رئیس جمهور آمریکایی است.

وى فضاى چندانى براى مانور دادن در خصوص جنگ عراق ندارد؛ جنگى که باعث فرسايش ديپلماتيک و نظامى آمريکا شده است. اما این تنها یکی از چالش های پیش روی بوش محسوب می شود و موضوع ایران در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است. بوش براى اعمال فشار علیه ايران به حفظ مناسبات ديپلماتيک با پوتين احتياج دارد و پوتين از اين اهميت و نفوذ خود به خوبى آگاه است.

 

به همین دلیل يک سخنگوى کاخ کرملين روز پنج‌شنبه گفت، ديدار بوش و پوتين در راستاى ادامه گفت و گوها، در يک فضاى غير رسمى برگزار خواهد شد. وى در عين حال گفت که هيچ انتظارى در خصوص حصول پيشرفت در اين گفت و گوها ندارد.

 

از سوی دیگر پس از اظهارات ولاديمير پوتين ماه مه که در آن سياست‌هاى آمريکا را به سياست‌هاى رايش سوم (هيتلر) تشبيه کرد، واشنگتن هم در انتقاد از سیاست های روسیه کوتاهی نکرد.

رييس‌جمهور ‌آمريکا يک ماه بعد در پايتخت جمهورى چک به شدت از وضعيت دموکراسى در روسيه کنونى تحت حکومت پوتين انتقاد کرد. وى گفت، اصلاحاتى که زمانى قول داده شده بود تا قدرت بيشترى به شهروندان بدهد از مسير خود خارج شده و توسعه‌ دموکراتيک را در روسيه با مشکل مواجه کرده است.

 با وجود تمام اين مسايل بوش و پوتين هر دو به رابطه شخصى دوستانه‌شان اعتراف کرده‌اند. با توجه به زمان کوتاهى که سران اين دو کشور در کنار يکديگر هستند (کمتر از 24) احتمالا اين زمان صرف بهبود دوستى آن‌ها و ارتقاى روابط ديپلماتيک دو کشور خواهد شد.

يک مقام بلندپايه دولت بوش گفت: بوش از اين جهت خواستار يک ديدار غير رسمى است که دو طرف بتوانند در يک فضاى غير رسمى با هم گفت‌وگو کنند و اين چيزى است است که ديدار در کنبونک پورت آنرا تسهيل خواهد کرد.

اين مقام آمريکايى افزود: بنابراين اين يک ديدار رسمى نيست که شما از آن انتظار اطلاعيه رسمى، بيانيه مشترک يا طرح‌هاى بزرگ د اشته باشيد، اين‌ها هدف اين ديدار نيستند. بنابراین بر اساس گزارش ها علاوه بر دیدارهای رسمی میان دو رئیس جمهور که مباحث حساس مورد بررسی قرار خواهند گرفت، برنامه هایی نیز نظیر صرف شام و ماهیگیری گنجانده شده است تا صمیمتی که انتظار می رود بین این دو شکل بگیرد. به گفته مقامات آمریکایی پوتین احتمالا تلاش خواهد کرد که از هرگونه مخالفت عمومی با مواضع واشنگتن در موارد مورد بحث خودداری کند.

مقامات آمریکایی و روسی دستیابی دو رئیس جمهور به یک توافق نهایی بر سر موضوع ایران یا سیستم دفاع موشکی آمریکا را دور از انتظار قلمداد کرده اند و تاکید داشته اند که این ملاقات بیشتر دیداری است غیر رسمی تا یک اجلاس سران.

مقامات وزارت خارجه آمریکا گفتند از آن جایی که قرار است رئیس جمهور روسیه در جلسه کمیته المپیک در گوآتمالا شرکت کند، این پوتین بود که از اول در مورد زمان برگزاری دیدار با بوش در اقامتگاه خانوادگى اش در کنبونک پورت سواحل اقيانوس اطلس را پشنهاد داد. بوش نیز از این پشنهاد استقبال کرد تا این دیدار را به نمایشی برای نشان دادن میزان احترامی که برای همتای روسی اش قائل است، تبدیل کند.


نظر شما :