سیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۱۲ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۵ کد : ۲۸۲۶ آمریکا
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
سیاست‌خارجی در کلام مسئولين
رهبر انقلاب، رئیس جمهور، سخنگو و وزیر امور خارجه، نماينده ايران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس مجلس، مشاور مقام معظم رهبری، رييس کميسيون سياسى و دفاعى مجمع تشخيص مصلحت و چند تن از نمایندگان مجلس مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
شکست صهيونيست ها امرى قطعى است
 
مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر با اشاره به روز جهانى قدس خاطرنشان کردند: به برکت بيدارى اسلامى، دنياى اسلام امروز در قبال مسئله فلسطين بسيار حساس‌تر و پرانگيزه تر است؛ به گونه‌اى که اگر اين بيدارى هنگام اشغال فلسطين وجود داشت اين کشور هيچ گاه به اشغال صهيونيست ها درنمى‌آمد.
 
رهبر انقلاب، ‌ايستادگى ملت شجاع، زنده و مقاوم فلسطين را از مهم ترين عوامل جلب حمايت ملت هاى مسلمان از مسئله قدس دانستند و خطاب به ملت فلسطين، دولت قانونى اين کشور و برادر مجاهد اسماعيل هنيه «نخست‌وزير دولت فلسطين» تأکيد کردند: ملت ايران هيچ‌گاه شما را تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت.
 
ایشان با اشاره به اذعان برخى صهيونيست ها به ضعف روزافزون اين رژيم، شکست و منهدم شدن صهيونيست ها را امرى قطعى دانستند و ابراز اميدوارى کردند به يارى خداوند نسل کنونى ملت فلسطين شاهد اين روز بزرگ باشد.
 
ايشان حفظ وحدت دنياى اسلام را تنها راه مقابله با تهاجم همه‌جانبه دشمنان اسلام خواندند و با اشاره به مسئوليت سنگين ملتها و به ويژه نخبگان، روشنفکران، علماى دين و برجستگان سياسى جهان اسلام يادآور شدند: دشمنان به علت احساس ضعف در مقابل حرکت عظيم بيدارى اسلامى، به انواع جنگهاى روانى و تهاجم سياسى – تبليغاتى دست زده‌اند و با عناوينى همچون «عرب و عجم» و «شيعه و سنى» سعى مى‌کنند با دروغ و فريب ايجاد تفرقه کنند و کشورهاى مسلمان را از جمهورى اسلامى ايران بترسانند.
 
آمریکا دچار بن‌بست و گره‌هاى ناگشودنى شده است
 
رهبر معظم انقلاب اسلامى روز چهارشنبه در ديدار جمعى از مسئولان نظام با يادآورى دوران سخت و غفلت و نااميدى مسلمانان در گذشته خاطرنشان کردند: با وجود فشارهاى سنگين سلطه‌گران و استعمارگران تازه نفس بر مسلمانان در آن دوران، اکنون به برکت بيدارى امت اسلامى، افق آينده براى مسلمانان بيش از هر زمان ديگر تابناک‌تر است، و دشمنان اسلام و دنياطلبان به ضعف و شکست خود اذعان مى‌کنند.
 
ايشان در تبيين پيشرفت امت اسلامى و ضعف و ناتوانى مستکبران، به وضعيت امروز منطقه بسيار حساس خاورميانه اشاره و خاطرنشان کردند: رژيم ايالات متحده امريکا که پس از فروپاشى شوروى، خود را قدرت بلامنازع و کدخداى دهکده جهانى تصور مى‌کرد، اکنون در فلسطين، لبنان، عراق و افغانستان دچار بن‌بست و گره‌هاى ناگشودنى شده است و خودشان هم در مورد به نتيجه رسيدن نقشه‌هايشان اظهار نااميدى و يأس مى‌کنند.
 
رهبر انقلاب همچنين با اشاره به دست‌اندازى‌هاى اخير امريکا به پاکستان، تأکيد کردند: امريکايى‌ها در اين مسئله نيز ناکام خواهند ماند زيرا مسلمانان بيدارند و روحيه ايستادگى در آنان وجود دارد و با حقوق اسلامى خود آشنا هستند.
 
مدیریت جهان در سازمان ملل رقم می خورد
 
احمدی نژاد در نشست خبری خود بعد از بازگشت از نیویورک با اشاره به نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سازمان ملل فرصت بی نظیری است که می توان از تریبون آن به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات یک ملت پرداخت چرا که مدیریت جهان و همچنین سازماندهی و قانونگذاری جهان در آنجا رقم می خورد.
 
رئیس جمهور افزود: امروز جهان در فضایی پیچیده به دنبال پاکی و عدالت است و در چنین شرایطی پیدا کردن راه مشکل است.
 
وی حضور هیئت ایرانی درنیویورک را بسیار مهم خواند وگفت : بنده درآنجا تلاش کردم تا به بیان دیدگاه های ملت ایران بپردازم ‌البته به دلیل حجم بالای کارها و همچنین کافی نبودن اعضای هیئت همراه ما نتوانستیم به برخی دیدارها و درخواست هایی که برای دیدار با هیئت ایرانی داشتند پاسخ مثبت دهیم و به ناچار برخی از دیدارها لغو شد.
 
احمدی نژاد گفت: جلسه سازمان ملل جلسه ای بی نظیر بود چرا که طی سالهای گذشته چنین فضای مثبتی وجود نداشت و انتظاری که ملت های جهان از ایران داشتند بالا رفته بود و حضور آنان در جلساتی که هیئت ایرانی داشت بیانگر این موضوع بود.
 
وی ادامه داد: در سازمان ملل دیدیم که همه کشورهای جهان نسبت به وضعیت موجود معترض اند ، هم در آنجا و هم در نشست های دیگر کشورهای حاضر در این نشست ها به دنبال دین داری و تعلیمات دینی خود بودند،‌ چرا که امروز انسان از یک مرحله یعنی مرحله نگاه ملی و قبیله ای عبور کرده است و به یک نگاه جهانی شده با امید به فردایی روشن رسیده است.
 
همه به دنبال گرفتن خبر از ايران هستند
 
محمود احمدی نژاد در نشست مشترک هيات دولت و نمايندگان مجلس شوراى اسلامى با ارايه گزارشى از سفر به نيويورک خاطرنشان کرد: صحنه نيويورک يک فرصت تاريخى است که بايد از آن براى انتقال پيام انقلاب به جهانيان استفاده برد.
 
رييس‌جمهور افزود: پس از پيروزى انقلاب اسلامى به جز شهيد رجايى و مقام معظم رهبرى از اين فرصت تاريخى به طور شايسته استفاده نکردند.
 
وى با اشاره به اين‌که "در صحنه جهانى همه منتظر شنيدن پيام انقلاب و جمهورى اسلامى ايران هستند" گفت: امروز ديگر سخنان ديگران در رسانه‌هاى جهانى کم‌رنگ شده و حتى انعکاس پيدا نمى‌کند اما به محض حضور ايران، تکاپوى رسانه‌ها بيشتر مى‌شود و همگى به دنبال گرفتن خبر از ايران هستند و امسال با استفاده از اين فضاى رسانه‌اى زير سوال بردن بنيان ليبرال دمکراسى و مطرح کردن انديشه دينى را در برنامه خود داشتيم.
 
رييس‌جمهور افزود: در جهان دو بت به نام آمريکا و اسراييل درست شده بود که کسى قادر نبود به آن‌ها نزديک شود اما به فضل الهى و ايستادگى ملت ايران امروز هيمنه اين دو بت شکسته شده است.
 
باید خلا تئوریک دنیا را پر کنیم
 
احمدى‌نژاد با اشاره به اين‌که "رژيم صهيونيستى و آمريکا از سال گذشته همه توان خود را به کار گرفتند تا مانع از رسيدن پيام ملت ايران به گوش جهانيان شوند" تصريح کرد: گرچه سنگين‌ترين تبليغات را به راه انداختند اما به فضل الهى و با وجود همه تبليغاتى که انجام شد در تظاهرات اصلى که در مقابل سازمان ملل متحد برگزار کردند حداکثر جمعيتى که توانستند جمع‌آورى کنند به هزار نفر نمى‌رسيد.
 
وى تاکيد کرد: امروز به فضل الهى گوش شنوا براى شنيدن آرمان‌هاى ملت ايران چندين ميلياردى شده است و آرمان‌هاى امام(ره) و رهبرى عزيز در حال تحقق است.
 
رييس‌جمهور گفت: دوران امپراطورى آمريکا به پايان رسيده است و بايد دست به دست هم بدهيم تا به لحاظ آرمانى و تئورى، خلائى که در دنيا ايجاد مى‌شود را پر کنيم و امروز زمان شکوفايى انقلاب و ياران انقلاب است.
 
طلب ایران از عراق محفوظ است
 
کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
در خصوص احتمال خروج منافقین از کشور عراق و پراکنده شدن آنان در برخی کشورهای اروپایی و ایجاد پایگاه های جدید منافقین در دیگر کشورها گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در این رابطه به شدت برخورد کند چون این سازمان یک سازمان تروریستی است و خود کشورهای اروپایی و آمریکا منافقین را به عنوان یک سازمان تروریستی پذیرفته اند.
 
وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید دقیقا تحرکات منافقین را زیر نظر داشته باشند و اجازه ندهند این افراد زیر پر و بال کشورهای دیگر قرار گیرند.
 
استدلال‌هاى رئیس جمهور گيرايى و جذابيت خاصى داشت
 
محمداسماعيل کوثرى نماینده مجلس و عضو هیات همراه رئیس جمهور در سفر به نیویورک، گفت: در اين سفر پنج روزه، از صبح تا نصف شب ديدارهاى گسترده‌يى انجام مى‌شد و رييس‌جمهور و هيات همراه در اين چند روز کار فشرده و سنگينى داشتند که البته بسيار موثر واقع شد.
 
اين عضو هيات رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى اضافه کرد: ديدارها و سخنانى که از سوى رييس‌جمهور در رسانه‌هاى دنيا و از تريبون سازمان ملل بيان شد، اثرگذارى نظام جمهورى اسلامى در سطح جهان و آمريکا را نشان داد.
 
کوثرى با بيان اينکه رييس جمهور با منطق و استدلال‌هايى که در مباحث خود مطرح مى‌کرد، گيرايى و جذابيت خاصى براى مردم آنجا داشت، تصريح کرد: در تمامى سخنرانى‌ها و ديدارهاى رييس‌جمهور استقبال گسترده‌اى انجام مى‌شد، به طورى که سران مذهب يهود جلسه‌ ويژه‌اى را با حضور رييس جمهور کشورمان برگزار کردند.
 
اين عضو هيات همراه رييس‌جمهور در سفر به نيويورک در عين حال به تجمع‌هاى منافقين و صهيونيست‌هاى مستقر در آمريکا در زمان سخنرانى رييس‌جمهور در سازمان ملل اشاره کرد و با بيان اين‌که تعداد اين تجمع کنندگان کمتر از 500 نفر بود، افزود: در مقابل تجمع ناچيز مخالفان، تجمع موافقان نظام جمهورى اسلامى و بيانات رييس‌جمهور بر ضد صهيونيست‌ها و اسراييل بسيار گسترده‌تر بود.
 
ايران اين قطعنامه را به رسميت نمى‌شناسد
 
کاظم جلالی مخبر کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در واکنش به تصويب قطعنامه ضد ايرانى 1835 شوراى امنيت در خصوص فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران، اين قطعنامه را فاقد محتوا دانست و گفت: همان‌طور که برخى رسانه‌ها تعبير کرده‌اند اين قطعنامه بيشتر شبيه يک بيانيه و تاکيد بر قطعنامه‌هاى قبلى شوراى امنيت است.
 
وی گفت: در فضاى سياسى که امروز بر جامعه بين الملل حاکم است، صدور چنين قطعنامه‌اى تنها به عنوان يک پرستيژ سياسى براى قدرت‌هاى بزرگ است که به ادامه جنگ روانى و فراموش نشدن پرونده هسته‌اى ايران از منازعات سياسى کمک مى‌کند.
 
جلالى با تاکيد بر اين نکته که جمهورى اسلامى ايران بارها اعلام کرده که قطعنامه‌هايى که داراى بار تحريمى و محدوديت براى کشورمان باشد را به رسميت نمى‌شناسد، گفت: بردن پرونده به شوراى امنيت يک حرکات ظالمانه غيرحقوقى است با فشار قدرت‌هاى بزرگ است.
 
قطعنامه چهارم حاصل جمع نگاه روسیه و آمریکا بود
 
حشمت الله فلاحت پیشه،‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره زمینه ها و پیامدهای صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای کشورمان گفت: صدور قطعنامه جدید بیش از آنکه مختص موضوع ایران باشد، ‌ناظر به رفع مشکل و اختلاف بین قدرتهای بزرگ و اعضای 1+5 بود.
 
وی افزود: آمریکایی ها بر اساس یک موضع حیثیتی می خواستند زنجیره قطعنامه ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل همچنان ادامه داشته باشد‌ اما روسها در مقابل می خواستند محتوای قطعنامه ها سنگین تر نشود و تحریم ها از آنچه که هست،‌ شدید تر نشود.
 
فلاحت پیشه تصریح کرد: جمع این دو رویکرد باعث صدور قطعنامه جدید شد، ‌در این قطعنامه جدید تحریم های جدید وجود ندارد و صرفا تاکیدی بر قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد ایران شده است.
 
موضوع هسته ای ارتباطی با تحولات قفقاز ندارد
 
حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره ارتباط تحولات قفقاز با مسئله هسته ای کشورمان تاکید کرد: این دو موضوع کاملا از یکدیگر جدا هستند و ما بارها اعلام کرده ایم که دیپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حساسیتهای منطقه ای پیگیری می شود و این مسئله هیچ ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد.
 
سخنگوی وزارت خارجه طرح ادعاهای مبنی بر بده و بستان ایران با برخی کشورهای غربی در این چارچوب را نیز تایید نکرد و یاد آور شد: موضوع هسته ای ایران پروسه خاص خود را داشته و همانطور که می دانید قطعنامه های صادر شده علیه کشورمان نیز پیش از جریان قفقاز وجود داشته و لذا ارتباط این دو موضوع با یکدیگر صحیح نیست.
 
قشقاوی مجددا قطعنامه اخیر شورای امنیت را مردود و غیر قانونی خواند و ادامه داد: فعالیت های هسته ای ایران به هیچ وجه تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست که بخواهد در شورای امنیت مطرح شود ضمن آنکه این فعالیتها حق مسلم ما است و مسائل سیاسی هیچ تاثیری را در استیفای حقوق ملت ایران نخواهد داشت.
 
وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که بامنافع ملی نمی توان با کسی شرط بندی کرد یا به او امتیاز داد. ما مواضع مستقل خود را در مسائل متفاوت داشته و پیگیری خواهیم کرد.
 
اتهامات وزیر خارجه کویت را پیگیری می کنیم
 
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتهامات اخیر وزیر کشور کویت علیه ایران درباره پشتیبانی مالی کشورمان از گروه تروریستی القاعده که در گفتگو با روزنامه عکاظ چاپ عربستان بیان شده بود، گفت: ما در حال بررسی صحت اظهارات این مقام کویتی هستیم و چنانچه سخنان این فرد واقعا درست باشد باعث تعجب خواهد بود.
 
قشقاوی افزود: پشتوانه انسانی و مالی القاعده برای جهانیان کاملا روشن است و ایران از جمله کشورهایی است که هیچ سنخیت و دلیلی برای حمایت از این گروه تروریستی ندارد.
 
وی با یاد آوری مواضع کشورمان خطاب به همسایگان عربی ادامه داد: ما همواره به این کشورها توصیه کرده ایم که به روند رو به رشد مناسبات حسنه فی مابین توجه داشته و این مسیر سازنده را که به سود ملتهای منطقه است را پیگیری کنند. در همین چارچوب هم انتظار داریم از اعلام مواضعی که منجر به سو استفاده می شود به هر ترتیب خودداری شود.
 
همکارى هاى جنوب- جنوب تقويت شود
 
منوچهر متکى وزير امور خارجه کشورمان که رياست اجلاس گروه 15 را به عهده دارد با تاکيد بر اهميت برگزارى چنين اجلاس‌هايى براى افزايش همبستگى و گسترش دوستى ميان کشورها و دولتها اظهار داشت: بدون ترديد رشد و شکوفايى کشورهاى عضو گروه در سايه همدلى،‌ همبستگى و به کارگيرى متقابل توانائى هاى اعضا در زمينه‌هاى مختلف مى‌تواند آهنگى سريعتر و شکل بالنده‌ترى به خود بگيرد.
 
وی افزود: در اين راستا شناخت توانائى هاى اعضا و بهره گيرى از آن در شکل دهى به روابط مطلوب و رو به رشد، در چارچوب همکارى هاى جنوب - جنوب نويدبخش توسعه فعاليت هاى اقتصادى و تامين کننده نيازهاى متقابل خواهد بود.
 
متکى در بخش ديگرى از اين سخنرانى اظهار داشت: برآورد و ارزيابى فعاليت‌هاى گروه در سالهاى اخير ما را به اين واقعيت رهنمون مى‌سازد که گروه 15 على‌رغم برخوردارى از پتانسيل بالا، از ظرفيت هاى موجود آن به طور کامل استفاده نشده، بديهى است با استفاده و بکارگيرى توانمندى جمعى گروه و پيگيرى مستمر، قادر خواهيم بود فعاليت هاى مطلوب را به پيش برده و راهبرد همکارى جنوب- جنوب را اجرا نمائيم.
 
آمريکا و اروپا مظهر نقض حقوق اقليت‌ها 
 
منوچهر متکى در نشست وزراى خارجه کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى با انتقاد از پديده غير قابل قبول اسلام ستيزى و توهين به مقدسات اسلامى و اعمال تبعيض سيستماتيک عليه مسلمانان در غرب گفت: اظهارات تحريک آميز و اشاعه مطالب خلاف واقع و کفرآميز عليه مقدسات مسلمانان از جمله عليه پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) و عليه قرآن تلاشى براى مخدوش نمودن اين واقعيت که اسلام دين بردبارى ، صلح و محبت است.
 
وی افزود: اسلام ستيزى تهديدى است که امروز امت اسلامى با آن مواجه مى باشد و مقابل با اين تهديد، تلاش و هوشيارى بيشترى از سوى همه کشورهاى اسلامى و سازمان کنفرانس اسلامى را مى طلبد و ما بايد همگى تلاش کنيم تا وحدت و همدلى و برادرى ميان خودرا تقويت نموده و به ريسمان الهى چنگ بزنيم واز تفرقه خوددارى کنيم.
 
وزير امور خارجه تصریح کرد: امروز آمريکا و اروپا به مظهر نابردبارى دينى و نقض حقوق اقليت‌ها و ملت‌هاى ديگر تبديل شده است. آنها بايد تا دير نشده نسبت به تصويب قوانين ملى لازم براى جلوگيرى از اهانت به اعتقادات و مقدسات ديگر ملل جهان اقدام نمايند و آن را به عنوان مرز منطقى براى آزادى‌هاى ديگر معرفى کنند.
 
نقشه آینده منطقه بدون اسرائیل ترسیم می شود
 
رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری گفت: شمارش معکوس سقوط ژیم صهیونیستی شروع شده است و نقشه منطقه در آینده بدون صهیونیست ترسیم خواهد شد.
 
وی افزود: اسرائیل ظرفیت نظامی، سیاسی و اقتصادی حمله به ایران را ندارد و اکنون احزاب لیکود، کادلیما و حزب سوم در رژیم صهیونیستی به شدت درگیر هستند و توان مقابله با جبهه جنگ ایران را ندارند.
 
وی اظهار داشت: رزمندگان حماس هر لحظه که تصمیم بگیرند با حمله موشکی می توانند اسرائیل را نابود کنند و آنان حتی توان مقابله با لبنان را ندارند چه برسد به ایران.
 
لفاظى‌هاى سياستمداران آمريکا بهانه‌جويى سياسى است
 
علی لاريجانى رئیس مجلس شورای اسلامی به رفتار آژانس بين‌المللى اتمى در هفته گذشته و چرخش گروه 1 + 5 در پيگيرى قطعنامه‌ ديگرى عليه ايران اشاره کرد و گفت: اين مساله بار ديگر با وضوح بيشتر به همگان نشان داد که مساله‌ هسته‌اى ايران برخلاف لفاظى‌هاى سياستمداران آمريکا صرفا نوعى بهانه‌جويى سياسى است و به هيچ‌وجه ربطى به ماهيت حقوقى آن ندارد.
 
رييس مجلس شوراى اسلامى ادامه داد: همه بحث‌ها در چند هفته‌ اخير با مسئولان ايرانى حول و حوش تنظيم زمان‌بندى جديد براى مذاکرات بعدى بوده است که يک باره حرکت نمايشى پيگيرى قطعنامه از جانب 1 + 5 مطرح شد.
 
وى با طرح اين سوال که شما که کرارا دم از اطمينان‌سازى مى‌زديد اين عمل سياسى شما آن هم درست مقارن حضور رييس جمهور محترم ايران در نيويورک آيا جايى براى اطمينان بخشى و اعتمادسازى باقى مى‌گذارد، افزود: اين گونه رفتار نقش مذاکرات را به نوعى بازى‌گرى سبک‌سرانه تقليل داده است که شايد نياز باشد درباره‌ ادامه‌ اين تفنن سياسى آنان تصميم ديگرى گرفته شود.
 
دخالت شوراى امنيت در برنامه هسته‌اى ايران غيرمنصفانه است
  
در بيانيه نمايندگى دائم کشورمان در نيويورک که همزمان با تصويب قطعنامه در محل شوراى امنيت و نيز سازمان ملل در اختيار اعضاى سازمان ملل و رسانه‌هاى گروهى قرار گرفت، آمده است: باعث تاسف است که جامعه جهانى يک بار ديگر شاهد آن است که شوراى امنيت در حرکتى عجولانه، غير قابل قبول و غير قابل توجيه مبادرت به تصويب قطعنامه‌اى غير قانونى در خصوص موضوعى مى‌کند که تحت هيچ معيار منطقى و حقوقى در حيطه وظايف اين شورا نبوده و تهديدى را متوجه صلح و امنيت‌ بين‌المللى نمى‌کند. دخالت شوراى امنيت در رابطه با برنامه هسته‌اى صلح‌آميز جمهورى اسلامى ايران و اقدامات اين شورا در اين خصوص نه تنها غيرمنصفانه و سياسى است، بلکه کاملاً فاقد هرگونه مبناى حقوقى و منطقى است.
 
در بخش ديگرى از اين بيانيه آمده است: اين گونه حرکات غير قابل توجيه و مسلماً غير سازنده است چرا که کشورهاى بانى اين قطعنامه بايد تلاش مى‌کردند تا به جاى اتخاذ اقدامات غير قانونى و افزودن بر بى اعتمادى ملت ايران، نسبت به جلب اعتماد آنها از طريق همکارى سازنده و تعهدات جمعى بپردازند.
 
وضعيت موجود آژانس رضايت بخش نيست
 
على‌اصغر سلطانيه در پنجاه و دومين نشست کنفرانس عمومى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گفت: انتظار مى رود کشورهاى عضو، تحولات مهم کنفرانس عمومى قبلى را بررسى کنند و با مد نظر قرار دادن تحولات علمى، اقتصادى و سياسى، انتظارات خود و هم‌چنين پيشنهادهاى ملموسى را به منظور ارتقاى کاربردهاى متنوع انرژى هسته‌اى در سراسر جهان اعلام کنند.
 
وی افزود: وضعيت موجود آژانس رضايت بخش نيست. نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيم قرن پيش همان گونه که در اساسنامه آن درج شده است با هدفى پيشروانه به وجود آمد و نه براى انجام وظايف عادى و راستى آزمايي. آژانس در برخى موارد با انگيزه‌هاى سياسى از سوى تعدادى از کشورهاى غربى خصوصاً آمريکا با دخالت در فعاليت‌هاى دبيرخانه و با تضعيف اقتدار و بى طرفى آن مورد استفاده ابزارى قرار گرفته است.
 
سلطانیه تصریح کرد: آژانس در طول سال‌هاى گذشته در برخورد با مسايل هسته‌يى ايران با تبديل اقدامات داوطلبانه به يک تعهد حقوقى و داخل شدن در حوزه فعاليت‌هاى نظامى متعارف فراتر از وظايف خود طبق اساسنامه رفت و بر اين اساس به بهانه راستى آزمايى و به درخواست تعدادى از اعضاى غربى شوراى حکام، امنيت ملى را مورد تهديد قرار داده است. جمهورى اسلامى ايران اجازه نخواهد داد اين روند ادامه يابد.
 
سياست خارجى عرصه مبادله سخنان تند نيست
 
حسن روحانی رييس کميسيون سياسى، دفاعى مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از بى‌ثباتى در بخش سياست خارجى کشور گفت: با آمدن دولت نهم اساس اين بود که دولت بر اساس شعارهايش مى‌خواهد از اين پس تهاجمى عمل کند، گفته شد که در 16 سال گذشته منفعلانه عمل کرده‌ا‌ند، اتو کشيده عمل کرده‌اند، اما اين دولت مى‌خواهد تهاجمى و محکم و قاطع به قدرت‌هاى دنيا بگويد که کاره‌اى نيستند.
 
روحانى ادامه داد: اگر انسان، لحنش يک لحن تند باشد، اشکالى ندارد، اين سوال را مطرح کرد که اما آيا اين کافى است؟ ‌آيا يک سياست تهاجمى و عزت‌آفرين به اين است که ما در برهه‌اى خيلى تند سخن بگوييم و در برهه بعد بيش از حد نرم، گاهى افراط و گاهى تفريط؟ اين‌گونه فراز و نشيب نمى‌تواند يک سياست خارجى با ثبات را به وجود آورد.
 
وى با بيان اين‌که "اصل اين است که در سياست خارجى به هدف برسيم" ادامه داد: يک وقتى وزير خارجه يکى از کشورهاى اروپايى سفرايش را جمع کرده بود و به آنها اعلام کرده بود که چنانچه عملکرد آنها باعث نشود که حجم مبادلات بازرگانى از مقدار مشخصى بيشتر شود، سفارتخانه در کشور مربوطه را تعطيل خواهد کرد. حال آن کشور سياستش يک سياست اقتصادى بود. ما هم بايد در سياست خارجى اهدافى را مشخص کنيم. هدف ما چيست؟ آيا هدف ما اين است که فقط خيلى تند سخن بگوييم و در مقابل آن‌ها هم ديگران نسبت به ما تندتر حرف بزنند؟
 
روحانى تصريح کرد: سياست خارجى عرصه مبادله سخنان تند نيست. شعارهاى تند که ما را به جايى نمى‌رساند، چه نتيجه‌اى عايد ما مى‌شود؟
 
انصراف ایران از نامزدی عضویت در شورای حکام
 
علی اصغر سلطانیه در گفتگو با شبکه العالم گفت که به علت نامزد شدن سوریه برای عضویت در شورای حکام آژانس، ایران رسما از حق خود در نامزد شدن برای عضویت در این شورا صرف نظر کرده، تا زمینه برای عضویت سوریه در شورای حکام فراهم شود.
 
وی افزود: این اقدام همچنین به منظور ابراز نوعی همبستگی با گروه خاورمیانه و جنوب آسیا صورت گرفت.
 
سلطانیه این سخنان را در حاشیه مجمع سالانه آژانس در وین بیان و برخی از کشورهای غربی را به استفاده ابزاری از آژانس برای اعمال فشار و باج خواهی سیاسی متهم کرد.
 

نظر شما :