ايران، عراق و اقتصاد امریکا سلاح‌های دوئل مک‌کين و اوباما

۰۷ مهر ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۰ کد : ۲۷۹۰ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نخستین دوئل مک­کین و باراک اوباما دو نامزد دموکرات­ها و جمهوریخواهان در چارچوب رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که محور گفت و گوهای دو طرف بر روی مسئله هسته­ای ایران، جنگ عراق و بحران مالی ایالات متحده امریکا متمرکز بود.
ايران، عراق و اقتصاد امریکا سلاح‌های دوئل مک‌کين و اوباما

نخستین دوئل مک­کین و باراک اوباما دو نامزد دموکرات­ها و جمهوریخواهان در چارچوب رقابت­های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا در حالی برگزار شد که محور گفت و گوهای دو طرف بر روی مسئله هسته­ای ایران، جنگ عراق و بحران مالی ایالات متحده امریکا متمرکز بود. می­­توان گفت مهمترین موضوع در بحث دیپلماسی میان دو طرف همان بحث هسته­ای ایران و جنگ عراق بود که نزدیک به دو سوم مدت زمان مناظره دو طرف را به خود اختصاص داد.

مک­کین که در این مناظره تلاش می­کرد، سابقه دیپلماتیک و سیاسی خود را به رخ اوباما بکشد و او را در مسائلی نظیر چگونگی مذاکره با ایران، عرصه دیپلماسی خارجی و مسئله روسیه به چالش بکشد، دائما به باراک اوباما یادآور می­شد که وی طراح مذاکره مستقیم با محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران بوده و تجربه کافی در برخورد با مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی را ندارد و این می­تواند تهدید بسیار بزرگی برای امریکا باشد.

در مقابل باراک اوباما مخالفت صریحش بر سر جنگ با عراق از روز اول را به رخ مک­کین ­می­کشید و دائما می­گفت، وی از معدود افرادی بوده که از روز اول بر سر جنگ با عراق مخالفت داشته و آن را بی­نتیجه می‌دانسته است. در برابر این اظهارات مک­کین تلاش می­کرد وانمود کند که امریکا را در عراق پیروز توصیف کند و به عنوان نخستین فرد جمهوریخواه از عبارت امریکا پیروز جنگ عراق است، استفاده کرد. اوباما تلاش می­کرد، پاسخ دهد که جنگ عراق نتیجه­ای در بر نداشته است.

مک­کین در اين مناظره گفت: «من فکر نمى‌کنم که اوباما شناخت و تجربه‌ کافى و ضرورى را براى احراز پست رياست جمهورى آمريکا در اختيار داشته باشد.»

اين در حالى است که بر خلاف آن سناتور اوباما در اين برنامه تلويزيونى بارها جمله‌ سناتور مک کين، حق دارد را ابراز داشت و ناظران این تاکید وی را يکى از نقاط ضعفش در این مناظره دانستند. گرچه هیچ کدام از مفسران نتوانستند پیروز این مناظره را معرفی کنند.

اوباما درباره سیاست­های اقتصادی جورج بوش گفت: «بحران اقتصادى آمريکا سندى روشن براى سياست اقتصادى ناکارآمد و غلط جورج بوش يعنى کسى که سناتور مک کين از وى حمايت مى‌کند، است. ما نمى‌توانيم يک چهار سال ديگر نيز روند مشابهى را پيش بگيريم.»

اما با این حال در ادامه اوباما تاکید کرد، مک کين در طول هفته‌هاى گذشته اظهار داشته بود که اقتصاد آمريکا از پايه و اساس دچار اشکال است، اما اين اظهارات به هيچ وجه درست نيست.

در مقابل این انتقاد، مک­کین گفت: «وى بارها به سناى آمريکا در مورد خطر بروز بحران اقتصادى اخطار داده‌ام. در پى تلاش‌هاى نمايندگان سنا براى ‌حل اين مشکل امشب شرايط بهترى دارم. موضوع بر سر انسان‌هايى است که شغل‌شان دچار خطر شده، قادر به پرداخت حساب‌هاى خود نيستند و در آستانه‌ از دست دادن خانه و کاشانه‌ خود هستند. ما کارهاى بسيار زيادى براى انجام دادن داريم.»

اوباما با انتقاد از مک کين اظهار داشت که وى از منافع و اهدافى سخن مى‌گويد که ميليون‌ها دلار هزينه در بر دارد.

در اين برنامه تلويزيونى مک کين از متوقف شدن هزينه‌ها در همه زمينه‌ها غير از تدارکات دفاعى و کمک به سربازان سابق و پرداخت حق بيمارى در چارچوب برنامه خدمات اجتماعى سخن گفت در حالى که اوباما با بيهوده خواندن اين پيشنهادات گفت: «پيشنهادهای مک کين همچون پيشنهاد‌هاى پزشکى است که براى مداواى بيماران خود به جاى چاقوى کوچک جراحى از تبر استفاده کند!»

در مورد سياست اوباما درباره عراق نيز، کهنه سرباز جنگ ويتنام با رويکردى تهاجمى نسبت به برنامه‌هاى وی گفت: «برنامه‌ اوباما براى خروج ارتش آمريکا از عراق طى 16 ماه خطرناک است. ما در عراق به پيشرفت‌هايى رسيده‌ايم که اوباما آن‌ها را قبول ندارد و به رسميت نمى‌شناسد. من مى‌ترسم، سناتور اوباما هنوز تفاوت استراتژى‌ و تاکتيک را نمى‌داند.»

اوباما نيز با اتخاذ رويکردى ضعيف در قبال اين انتقادات و سرزنش‌هاى مک کين بار ديگر ضمن تقويت موضع‌ قبلى خود گفت: «راه‌انداختن اين جنگ به عقيده من هم چنان يک اشتباه بود اشتباهى که منجر به ناپايدارى و آسيب رساندن به وضعيت امنيتى در افغانستان نيز شد.»

دو نامزد اصلى انتخابات آمريکا هم‌چنين در جريان نخستين مناظره خود که از تلويزيون‌هاى سراسرى آمريکا پخش شد به شدت نسبت به خطر برنامه اتمى ايران به خصوص تهديد آن براى اسراييل هشدار دادند.

مک کين در اين مناظره که در دانشگاه مى‌سى‌سى‌پى برگزار شد، اين ادعا را مطرح کرد که مجهز شدن ايران به سلاح اتمى خطر بالقوه ايجاد يک هولوکاست دوم عليه يهوديان اسراييل را به دنبال دارد و به رقابت تسليحاتى در منطقه دامن مى زند. این باعث خواهد شد ساير کشورهاى منطقه نيز براى به دست آوردن سلاح‌هاى اتمى تحت فشار قرار بگیرند. ما مى توانيم تحريم‌هاى جدى و دردناکى بر ايران تحميل کنيم، که به نظر من مى تواند اثر مثبتى داشته باشد.

باراک اوباما، نامزد دموکرات‌ها نيز گفت که او در مورد ابعاد تهديد ايران با جان مک کين موافق است، اما مخالفت او با به کارگيرى ديپلماسى مقابل تهران و ساير دشمنان آمريکا را قبول ندارد. اوباما تاکيد کرد که ايران در اثر جنگ عراق قوى تر شده است.

اوباما نگرانى مشابهى را در مورد خطر به راه افتادن رقابت تسليحاتى در منطقه منعکس کرد و گفت که مسلح شدن ايران به سلاح اتمى با توجه به تهديدى که متوجه اسراييل مى کند، شرايط بازى را عوض خواهد کرد.

اما اوباما با این حال افزود: من با سناتور مک کين موافق نيستم که قادر خواهيم بود تحريم‌هايى که لازم است را بدون مقدارى همکارى با کشورهايى مانند روسيه و چين اعمال کنيم. ما همچنين بايد درگير يک ديپلماسى شديد و مستقيم با ايران شويم.

اين اظهارات در حالى ابراز شد که ايران بارها اتهامات داير بر دنبال کردن يک برنامه‌ى اتمى براى مقاصد نظامى را رد کرده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :