نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۴ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۸ کد : ۲۶۰۷ آمریکا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته
وعده مذاکره آمریکا با ایران در عین اعمال فشار 
 
يکى از مشاوران سياست خارجى باراک اوباما گفت، در صورتى که اين کانديداى دموکرات موفق شود به کاخ سفيد راه يابد احتمالا اوايل سال آينده ميلادى گفتگو با ايران را آغاز خواهد کرد.
لیک معتقد است که آمريکا و متحدينش بايد تحريم‌هاى سخت‌ترى را عليه تهران براى افزايش اهرم عليه اين کشور طرح ريزى کنند.
مشاور ارشد اوباما افزود: اوباما مى‌گويد که ما بايد به محض به دست گرفتن کاخ سفيد يک سرى مذاکرات بسيار جدى را با ايرانى‌ها داشته باشيم که در طول آن به طور موثرى يک گزينه را در برابرشان قرار دهيم.
ليک گفت که آمريکا بايد به روشنى به ايرانى‌ها بگويد که آنها در صورت تغيير مسير نفع خواهند برد.
 
اوباما به دنبال ديپلماسى مستقيم و جدى در قبال ايران
 
باراک اوباما با متهم کردن ايران به تلاش براى دستيابى به تسليحات هسته‌اى گفت: ديپلماسى مستقيم و جدى و سخت مانع از دستيابى ايران به "تسليحات هسته‌اى" خواهد شد.
وی در مراسم اعلام رسمى‌کانديداتورى‌اش براى انتخابات سال 2008، از طرحى براى نجات آمريکا از سياست‌هاى ناکام بازسازى ارتش و خروج نيروهاى آمريکايى از عراق صحبت کرد.
 
آمریکا و اسرائیل نگران فروش اس-300 به ايران
 
ساندی تلگراف در گزارشى با اشاره به مخالفت روسيه با عضويت گرجستان و اوکراين در ناتو و احتمال فروش سامانه موشکى جديد مسکو به ايران نوشت: مقامات اطلاعاتى آمريکا نگران اين هستند که در صورتى که واشنگتن با عضويت گرجستان و اوکراين در سازمان پيمان آتلانتيک شمالى (ناتو) موافقت کند، روسيه ايران را به سامانه موشکى پيشرفته اس-300 تجهيز کند.
اين خبر باعث نگرانى شديدى در آمريکا و اسرائيل شده است زيرا اس-300 قادر است 100 هدف را به طور همزمان هدفگيرى کند و به هواپيماهاى تا فاصله 1200 مترى شليک کند.
 
حمایت معاون اوباما از رژیم صهیونیستی
 
معاون باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به رژیم صهیونیستی درباره حمایت خودش و اوباما از آن اطمینان داد.
جوزف بایدن در جمع یهودیان مسن تر آمریکا در ایالت فلوریدا گفت: اوباما در حفاظت از رژیم صهیونیستی موضع قاطعانه ای خواهد داشت .
 
سود میلیونی معرفی پیلین برای مک‌کین
 
معرفی سارا پیلین به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا، باعث شد حدود هفت میلیون دلار به حساب انتخاباتی جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان واریز شود.
خبرگزاری سوئیس گزارش داد، یک روز پس از معرفی پیلین، تیم انتخاباتی مک‌کین بیش از 4.5 میلیون دلار از طریق اینترنت و 2.3 میلیون دلار از طریق ایمیل یا تلفن کمک انتخاباتی دریافت کرد.
 
مدودف به دعوت کرزاى به افغانستان مى‌رود
 
سرگئى پريخودکا دستيار دميترى مدودف رئيس جمهور روسيه در پايان ديدار مدودف با حامد کرزاى رئيس جمهور افغانستان در نشست همکارى شانگهاى در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، گفت: کرزاى به دميترى مدودف دعوتنامه‌اى داد تا وى رسما به افغانستان سفر کند.
 
گرجستان خواستار تحريم هاى شديد بر ضد روسيه شد
 
ميخائيل ساکاشويلى رئيس جمهور گرجستان اعلام کرد که روسيه درصدد بى ثبات کردن اوضاع پيرامون گرجستان است چرا که يکى از اهداف مسکو، سرنگون کردن دولت وى است.
ساکاشويلى اعلام کرد که تفليس در حال انجام رايزنى هايى با دولت آمريکا در خصوص اعمال تحريم هاى شديد بر ضد روسيه است.
وزير امور خارجه گرجستان نیز در آستانه نشست سران اتحاديه اروپا از کشورهاى عضو اين سازمان خواست تا موضع گيرى واحدى در خصوص سياست هاى تجاوزکارانه روسيه اتخاذ کنند.
 
اروپا مطيع آمريکاست
 
نخست وزير روسيه کشورهاى اروپايى را به خاطر سياست استانداردهاى دوگانه و اطاعت از واشنگتن مورد انتقاد قرار داد.
ولاديمير پوتين در مصاحبه با شبکه‌ تلويزيونى ARD آلمان، در مورد نشست اضطرارى سران کشورهاى اروپايى در اول سپتامبر (دوشنبه 11 شهريور) در بروکسل در مورد گرجستان صحبت کرد. وى به اين امر اشاره کرد که چگونه غرب که هم اکنون روسيه را به خاطر به رسميت شناختن آبخازيا و اوستياى جنوبى محکوم مى‌کند، زمانى خود استقلال کوزوو را با نقض تصميمات سازمان ملل متحد به رسميت شناخت.
نخست وزير فدراسيون روسيه گفت: اگر کشورهاى اروپايى به همين صورت سياست خود را به اجرا درآورند، مجبور مى‌شويم با واشنگتن در مورد اقدامات اروپا صحبت کنيم. رئيس جمهور سابق روسيه اعلام کرد: ما قصد نداريم تا نيروهاى خودمان را در مناطق امنيتى در اطراف اوستياى جنوبى و آبخازيا براى مدتى طولانى نگه داريم. روسيه مايل است تا ناظران اتحاديه‌ اروپا و سازمان امنيت و همکارى اروپا در آن مناطق حضور داشته باشند. 
 
توضیحات مدودف به نخست وزیر انگلستان
 
رئيس جمهور روسيه طى گفتگويى با نخست وزير انگلستان توضيح داد، تصميم مسکو در خصوص به رسميت شناختن آبخازى و اوستياى جنوبى براى توقف نسل کشى اين ملت ها و مقابله با تجاوز مجدد گرجستان ضرورى بود.
ديميترى مدودف همچنين به براون اطمينان داد که اصول مورد توافق در طرح صلح شش گانه «سارکوزى- مدودف» به طور کامل اهميت خود را حفظ کرده است و مسکو خود را موظف به رعايت آن مى داند.
 
مسکو خود را از اتحادیه اروپا جدا نکند
 
در جریان اجلاس سران اتحادیه اروپا، رهبران اروپايى در يک بيانيه‌ مشترک عنوان کردند: روابط با روسيه به چهار راه رسيده است. آنها از مسکو خواستند تا خودش را از اتحاديه اروپا جدا نکند.
اتحادیه اروپا در اجلاس سران خود تصویب کرد مذاکرات بیشتر درباره توافقنامه شراکت با مسکو فقط هنگامی انجام می‌گیرد که نیروهای روسیه از سرزمین گرجستان خارج شده باشند.
نیکلا سارکوزی بعد از پایان این نشست درباره وابستگى ‌اروپا به نفت و گاز روسيه گفت: ما بايد در منابع نفت و گازمان تنوع ایجاد کنیم.
سارکوزى تاکيد کرد: گفتگو با روسيه بايد ادامه يابد. ما نمى‌خواهيم روابط شراکتى‌ خود را با روسيه قطع کنيم.
 
ساکاشویلی یک جسد سیاسی است
 
ديميترى مدودف رئيس جمهور روسيه در يک مصاحبه که قبل از سفر ديک چنی معاون رئيس جمهور آمريکا به گرجستان انجام گرفت، مجددا واشنگتن را به کمک به تفليس براى تقويت تجهيزات جنگى متهم کرد و از آمريکا خواست که در روابط خود با گرجستان تجديدنظر کند.
رئيس جمهور روسيه در اين مصاحبه که از تلويزيون روسيه پخش شد، گفت: رژيم کنونى گرجستان براى ما يک رژيم سرنگون شده است. ساکاشويلى ديگر از ديد ما موجوديت ندارد. او يک جسد سياسى است.
وى افزود: ما از جامعه‌ بين‌المللى مى‌خواهيم که به خاطر داشته باشد چه کسى تجاوز را شروع کرد و چه کسى مسئول کشته شدن مردم است.
مدودف اظهار داشت: آمريکا بايد در روابط خود با تفليس تجديدنظر کند زيرا آنها گرجستان را در يک وضعيت بسيار دشوار قرار دادند که به بى‌ثباتى جدى منطقه منجر شد و تجاوزى را ترتيب دادند که به کشته شدن بسيارى از مردم انجاميد.
 
لهستان بابت استقرار سپر موشکى آمريکا در کشورش نگرانی ندارد
 
نخست‌وزير لهستان در تلاش براى اطمينان دادن به ساکنان نگران مناطق نزديک به پايگاه دفاع موشکى آمريکا، اظهار داشت: از اين پس مردم کشور و ساکنان اين مناطق على‌رغم وجود تهديدها از سوى روسيه خشمگين، در امنيت بيشترى خواهند بود.
تاسک گفت: در صورت بروز جنگ، شهرهاى ردزيکوو و اسلوپسک از امنيت بيشترى نسبت به ساير مناطق برخوردار خواهند بود.
لهستان و آمريکا اوايل ماه جارى ميلادى براى استقرار 10 موشک رهگير آمريکا تا سال 2012 در لهستان توافقنامه‌اى امضا کردند.
 
برنامه مورالس برای اصلاح قانون اساسی
 
رئیس جمهور بولیوی برای برگزاری همه‌پرسی درباره اصلاحات در قانون اساسی این کشور برنامه‌ریزی کرده است. اوو مورالس اعلام کرد این همه‌پرسی در تاریخ هفتم دسامبر برگزار خواهد شد.
فرمانداران پنج حوزه رای‌گیری مرفه‌نشین این کشور از پذیرش تغییرات مدنظر در قانون اساسی سر باز می‌زنند زیرا آنها بر این باورند که این تغییرات حقوق بومیان سرخپوست و دولت مرکزی را به شدت افزایش خواهد داد.
روز دهم اوت بیش از 67 درصد مردم بولیوی در همه‌پرسی، وی و سیاست‌های اصلاح‌طلبانه وی را تائید کردند.
 
دفاع چاوز از موضع روسیه در بحران قفقاز
 
رئیس جمهور ونزوئلا در یک سخنرانی تلویزیونی از حمله روسیه به گرجستان و به رسمیت شناخته شدن استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا از سوی مسکو حمایت کرد.
هوگو چاوز در این برنامه تلویزیونی گفت: روسیه با به رسمیت شناختن استقلال مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی اقدامی درست در مناقشه با گرجستان انجام داد.
 
زرداری مشکل روانی دارد!
 
یکی از رقبای رهبر حزب مردم پاکستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از افشای اسناد پزشکی مربوط به مشکلات روانی زرداری خواستار کناره گیری وی شد.
"مشاهد حسین سید" یکی از وزرای سابق دولت پاکستان و مقام ارشد حزب طرفدار " نواز شریف " نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب مسلم لیگ شاخه نواز گفت: گزارش هفته گذشته روزنامه فایننشال تایمز سوالاتی را درباره سلامت روانی زرداری مطرح کرده و وی باید از نامزدی ریاست جمهوری پاکستان کناره گیری کند.
فایننشال تایمز گزارش داده بود که زرداری به مدت 11 سال را به اتهام فساد مالی در زندان سپری کرده و تحت شکنجه قرار گرفته است.
این روزنامه به نقل از پزشکان خاطر نشان کرده بود که زرداری به مشکلات جدی روانی مبتلا بوده و حتی به خودکشی فکر می کرده است.
 
کانديداهاى نهايى سه حزب اصلى پاکستان براى انتخابات رياست‌جمهورى
 
پس از آنکه کميسيون انتخابات پاکستان ليست نهايى کانديداهاى رياست جمهورى اين کشور را منتشر کرد، معلوم شد که انتخابات این کشور يک درگيرى سه جانبه ميان احزاب اصلى خواهد بود.
گمانه ها حاکی از آن است که آصف على زردارى نخستين کانديدا همسر بى‌نظير بوتو احتمالا در انتخابات رياست جمهورى ششم سپتامبر (16 شهريور) پيروز شود.
رقيب اصلى زردارى براى رياست جمهورى به نظر مى‌رسد سعيدالزمان صديقى باشد که پيشتر قاضى ارشدى بود که از سوى حزب مسلم ليگ شاخه نواز به رهبرى نواز شريف، نخست وزير اسبق پاکستان نامزد شده است.
مشاهد حسين سيد وزير پيشين دولت و مقام بلندپايه حزب اصلى طرفدار پرويز مشرف، رييس‌جمهور مستعفى پاکستان (مسلم ليگ قائد) نيز کانديداى سوم اين انتخابات است. 
 
حامیان مشرف از زرداری حمایت کردند
 
گروه جديدى از قانونگذاران حزب مسلم ليگ شاخه قائد اعظم که حزب حامى پرويز مشرف رئيس جمهور مستعفى پاکستان به شمار مى‌رفت طى ديدارى با "يوسف رضا گيلانى" نخست وزير اين کشور حمايت خود را از آصف على زردارى نامزد رياست جمهورى حزب مردم اعلام کردند.
 
‌اعلام آمادگى‌ نواز شریف براى بازگشت به ائتلاف حاکم
 
نواز شريف رهبر حزب مسلم ليگ شاخه‌ى نواز، از ارتش پاکستان خواست تا در صورت وقوع هر گونه بحران سياسى در اين کشور وارد عمل شود.
وى افزود: چنانچه حزب مردم پاکستان درصدد سلب قدرت از حزب مسلم ليگ در ايالت پنجاب باشد، احساسات مردم اين منطقه را که براى رسيدن اين حزب به قدرت تلاش کرده‌اند جريحه‌دار مى‌سازد.
نواز شريف ‌آمادگى‌اش را براى بازگشت به ائتلاف حاکم اعلام کرد، مشروط به اين که حزب مردم تمامى تغييرات صورت گرفته در قانون اساسى طى رياست جمهورى پرويز مشرف رئيس‌جمهور مستعفى پاکستان را لغو کند.
وى هفته‌ گذشته از ائتلاف دولت پاکستان خارج شد و دليل اين امر را عدم پايبندى آصف على زردارى رئيس حزب مردم به وعده‌هايش مبنى بر بازگرداندن قضات برکنار شده‌ دادگاه عالى پاکستان به سمت‌هايشان اعلام کرد.
 
سوءقصد در پاکستان
 
روز چهارشنبه خودرو حامل "یوسف رضا گیلانی" از سوی افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفت که نخست وزیر پاکستان از این حمله جان سالم به در برد.
 
براون راهی افغانستان شد
 
دیوید براون رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای سومین بار پس از کسب مقامش راهی افغانستان شد تا با سربازان کشورش در این منطقه دیدار کند. او در این سفر با ویلیام هاگ وزیر خارجه سابق انگلیس همراه است و برنامه‌های مختلفی در حین دیدار با سربازان کشورش دارد.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انگلستان قصد دارد تعداد 8200 سربازش در افغانستان را به 12000 نفر برساند.
 
نشست مشترک سران سه کشور فارسى زبان
 
نشست سه جانبه ايران ، تاجيکستان و افغانستان موسوم به کشورهاى فارسى زبان در حاشيه اجلاس شانگهاى برگزار شد.
در اين نشست محمود احمدى نژاد، امام على رحمان رئيس جمهور تاجيکستان و حامد کرزاى رئيس جمهور افغانستان مشترکات فرهنگى و راه هاى گسترش بيش از پيش روابط اقتصادى و سياسى را مورد مذاکره و تبادل نظر قرار دادند و در پايان با امضاى بيانيه اى مشترک بر گسترش همکاريها در زمينه هاى اقتصادى ، امنيتى و فرهنگى تاکيد کردند .
همچنين در اين نشست توافق شد که سومين اجلاس سه جانبه سران، سال آينده در تهران برگزار شود .
 
تاکید سارکوزى بر ادامه سياست تحريم در قبال ايران
 
نيکلا سارکوزى ضمن درخواست براى اعمال تحريم‌هاى سخت‌تر عليه تهران تاکيد کرد که غرب بايد به گفتگو با ايران ادامه دهد.
رئيس جمهور فرانسه که در پاريس و در جمع سفراى فرانسوى مقيم خارج از کشور صحبت مى‌کرد، گفت که اگر غرب همچنان پاسخى را از ايران درخصوص توقف توسعه‌ فن‌آورى هسته‌اى دريافت نکند، "بايد تحريم‌ها عليه ايران را در همه‌ زمينه‌ها افزايش دهد."
رئيس جمهور فرانسه همچنين گفت که با اينکه ايران قابليت هسته اى غيرنظامى در اختيار داشته باشد، هيچ مشکلى ندارد و جامعه بين المللى با هرگونه استفاده‌ ايران از اين فن‌آورى براى اهداف نظامى مخالف است.
 
30 عامل انتحارى "پ.ک.ک" وارد ترکيه شده‌اند
 
بر اساس اعترافات يک عضو دستگير شده حزب کارگران کرد ترکيه "پ.ک.ک"، 30 عوامل انتحارى اين شبکه براى خرابکارى وارد ترکيه شده‌اند. 
يک عضو دستگير شده گروه تروريستى " پ.ک.ک " با نام مستعار "ولات" که اخيراً از سوى نيروى هاى امنيتى ترکيه دستگير شده، اعتراف کرده است که 30 مهاجم انتحارى "پ.ک.ک" با قصد انجام عمليات انتحارى در شهرهاى بزرگ اين کشور وارد ترکيه شده‌اند.
 
 يادداشت اعتراض‌آميز هزاران فلسطينى در مخالفت با سياست‌هاى رژيم صهيونيستى
 
عونى ابوغوش منشى دفتر فرهنگى و اطلاع رسانى جبهه مبارزات مردمى فلسطين، اعلام کرد که 16 هزار فلسطينى از احزاب سياسى، سازمان‌هاى داخلى و آکادميک و بخشهاى مختلف فلسطين، با امضاى يادداشتى در مخالفت با سياست اسرائيل، اين سياست‌هاى خصمانه را عليه مردم فلسطين محکوم کردند.
وى که در يک کنفرانس مطبوعاتى در رام‌الله سخن مى‌گفت، خاطر نشان کرد: اين يادداشت به تمامى سازمان‌هاى حقوق بشر،‌ مجامع بين‌المللى و مسوولان آن از جمله دبيرکل سازمان ملل متحد، دبير کل سازمان کنفرانس اسلامى و دبير کل اتحاديه عرب ارسال شده است.
 
مساله‌ فلسطين به يک جسد تبديل شده است
 
علامه محمد حسين فضل‌الله در خطبه‌هاى نماز جمعه هفته گذشته اش اعلام کرد: مساله فلسطين امروز تبديل به جسدى شده که از جهات مختلف از طريق اشغالگرى و تحريم و گرسنگى تکه تکه شده است. البته برخى کشورهاى عربى نيز با اسرائيل در اين زمينه همدست هستند.
اين مرجع تقليد شيعه گفت: اگر فلسطينى‌ها مى‌دانستند که چطور بايد با اسرائيل برخورد کنند و چطور بايد با پايدارى‌شان آن را در هم بکشنند، امروز تحريم برداشته مى‌شد و امروز ما تنها شاهد برگزارى ديدار‌هايى در مصر نبوديم چرا که مذاکره نياز به مقدمه چينى دارد. ما مى‌خواهيم مصر در برابر اعمال فشارهاى دشمن و اعمال فشارهاى آمريکا از طريق گشودن گذرگاه‌هاى نوار غزه تلاش کند.
وی ادامه داد: مشکل اينجاست که مقامات سياسى کشورهاى عربى و اسلامى احترامى به مقدسات قايل نيستند در حالى که اسرائيل خرافاتش را مقدس مى‌داند. اين مقامات توجهى به وضعيت اسيران فلسطينى نمى‌کنند. اتحاديه عرب تبديل به اتحاديه مشکلات و تناقضات عربى شده و سازمان کنفرانس اسلامى از مسئوليت‌هايش شانه خالى مى‌کند.
 
اولمرت حاضر است 450 اسير فلسطينى را در مقابل گلعاد شليط آزاد کند
 
ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستى مايل به تبادل 450 تن از اسراى فلسطينى در مقابل سرباز اسرائيلى است که در اسارت شبه نظاميان در نوار غزه به سر مى‌برد.
وی از پنج تن از وزيران که درگير طرح پيشنهادى تبادل اسرا هستند درخواست کرده است تا تعداد 80 اسير فلسطينى را که قرار است در ازاى گلعاد شليط، سرباز رژيم صهيونيستى آزاد شوند، افزايش پيدا کند.
رژيم صهيونيستى و حماس از طريق ميانجى‌گران مصرى مذاکرات غير مستقيمى را براى آزادى شليط برگزار کرده‌اند. 
 
اردوغان به سوريه مى رود  
 
سه شنبه آينده رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در سفرى رسمى به سوريه خواهد رفت تا ضمن ديدار با مقامات سورى آخرين تحولات منطقه و گسترش روابط دوجانبه و نيز ادامه مذاکرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل را بررسى کند. اين سفر دو هفته پس از سفر کوتاه اسد به ترکيه و چند روز پيش از برگزارى چهارمين دور مذاکرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل انجام مى شود. 
 
نشست اولمرت وعباس بدون نتيجه
 
مذاکره کننده‌ ارشد فلسطينى‌ها اعلام کرد: محمود عباس پيشنهاد ايهود اولمرت جهت امضاى توافقنامه‌ صلح موقت را که مساله بيت‌المقدس در آن مستثنى شده است نپذيرفت.
‌ صائب عريقات تصريح کرد: محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در ديدار با ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل همان‌طور که در ديدارش با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده بود مخالفت خود را با هر گونه توافقنامه موقت جديد اعلام کرد و گفت هيچ گونه تاخير در قبال حل مسايل وضعيت نهايى را نمى‌پذيرد و توافقنامه‌ يا بايد شامل تمام مسايل باشد يا هيچ کدام.
به گفته عريقات، محمود عباس و ايهود اولمرت بدون دستيابى به نتايج مطلوب در مذاکرات در زمينه سندى که اسرائيل به واشنگتن ارايه داده، نشست خود را به پايان رساندند.
اولمرت در اين ديدار متعهد شد که فلسطينى‌ها و اسرائيلى‌ها طى سال جارى به توافقنامه‌ صلح دست يابند.
 
مذاکرات صلح اسرائیل و سوریه از سر گرفته می شود
 
راديو رژيم صهيونيستى اعلام کرد که مذاکرات صلح اين رژيم با سوريه به زودى با ميانجى گرى ترکيه از سر گرفته مى‌شود.
يک مقام بلندپايه‌ اين رژيم گفته است: هيات‌هايى از سوريه و اسراييل طى روزهاى آتى راهى ترکيه مى‌شوند تا دور پنجم مذاکرات صلح با اين رژيم را با ميانجيگرى ترکيه آغاز کنند.
 
اسد روابط سوريه و فرانسه را به سود کل منطقه دانست
 
بشار اسد در گفتگو با شبکه‌ سه تلويزيون فرانسه تاکيد کرد: افق‌هاى جديد در روابط سوريه و فرانسه به سود کل کشورهاى منطقه خواهد بود.
وی با اشاره به ديدار قريب‌الوقوعش با نيکولا سارکوزى رئيس جمهور فرانسه در دمشق اظهار داشت: زمانى که سارکوزى به سمت رياست جمهورى فرانسه منصوب شد هدف اصلى اين کشور را جهت تحقق صلح و امنيت در جهان و منطقه مشخص کرد و اين مساله کاملا در اقدامات و رايزنى‌هاى فرانسه براى حل بحران لبنان و اکنون نيز براى حل بحران بوجود آمده در منطقه قفقاز آشکار است.
وى اظهار داشت: فرانسه مى‌خواهد نقشى بسيار مهم را در تمامى تحولات منطقه و جهان ايفا کند و اکنون به عنوان رئيس دوره‌اى اتحاديه‌ اروپا سعى دارد تا نقش اتحاديه‌ اروپا را نيز در اين زمينه تحکيم ببخشد. اين همان چيزى است که همواره سوريه خواستار آن بوده است، طى سالهاى گذشته ما بارها گفتيم که اروپا در عرصه‌ بين‌المللى و منطقه‌اى غايب است و بايد نقش مهم ترى را در اين تحول ايفا کند.
 
مسیر صلح در منطقه از سوریه و فرانسه می گذرد
 
نيکولا سارکوزى رئيس جمهور فرانسه گفت: سفر من به سوريه در شرايط ويژه‌اى انجام مى‌شود که دو کشور خواهان ايجاد صفحه‌اى جديد در روابط هستند و اين روابط جديد براى من ارزشمند است زيرا سوريه به طور تدريجى روندى را آغاز کرده و مواضعى اتخاذ مى‌کند که جهان منتظر آن بوده است و به اين ترتيب مى‌تواند به جايگاهش در جهان بازگردد.
رييس جمهور فرانسه تاکيد کرد که آينده‌ دو کشور در ادامه‌ روند همکارى‌ها به دليل منافع مشترک حايز اهميت است و او هم چنان معتقد است که مسير صلح در منطقه از سوريه و فرانسه مى‌گذرد.
وى در ادامه گفت: من از زمانى که به عنوان رئيس جمهور فرانسه انتخاب شدم مى‌خواستم فرانسه را به جايگاهش در صفحه‌ شطرنج بين‌المللى بازگردانم و در خصوص خاورميانه نيز به دليل علاقه‌اى که به اين منطقه دارم خواهان عمل به تعهدات و مسئوليت‌هايم در قبال تحقق صلح در منطقه هستم.
 
بوش برای چهارمین بار به عراق مى‌رود
 
منابع آگاه پارلمانى عراق از سفر قريب الوقوع جورج بوش به بغداد جهت بررسى روند مذاکرات مربوط به امضاى توافقنامه همکارى‌هاى طولانى مدت بين بغداد و واشنگتن خبر دادند.
احتمالا بوش در جريان اين سفر که طى روزهاى آتى صورت مى‌گيرد پايان مذاکرات تيم‌هاى عراق و آمريکايى را پس از توافق دو طرف بر سر مسايل مورد اختلاف اعلام خواهد کرد.
اين منابع خاطرنشان کردند: دو گزينه براى امضاى توافق‌نامه‌ امنيتى در صورت ايجاد توافق‌هاى نهايى وجود دارد که يکى امضاى آن در بغداد و ديگرى امضاى آن از طريق ويدئو کنفرانس بين بوش و نورى المالکى، نخست وزير عراق است.
همچنین قرار است جلال طالبانى، رئيس‌جمهور عراق نيز در حاشيه‌ نشست‌هاى مجمع عمومى سازمان ملل متحد با مسئولان دولت آمريکا در نيويورک ديدار کند.
 
تاکید نماينده آيت‌الله سيستانى بر حفظ منافع ملی عراق
 
به گفته نماينده آيت‌الله العظمى سيدعلى سيستانى، اين مرجع تقليد شيعه در عراق بر لزوم تعهد مسئولان عراقى در مذاکرات‌شان با واشنگتن در خصوص توافق‌نامه‌ استراتژيک طولانى مدت ميان دو کشور بر اساس اصول مورد نظر عراق تاکيد دارد.
شيخ عبدالمهدى کربلايى، نماينده‌ آيت‌الله سيستانى در خطبه‌هاى نماز جمعه هفته گذشته اظهار داشت: موضع‌گيرى مسئولان عراقى و مذاکره کنندگان درباره‌ بندهاى مربوط به توافق‌نامه‌ استراتژيک يک موضع‌گيرى ملى است که بيان کننده‌ احساس مسئوليت آنها در قبال منافع اين ملت و حفظ حاکميت ملى و عدم نقض منافع عالى و ملى است.
 
توافقنامه امنيتى با آمريکا تکميل شده است
 
سخنگوى رسمى دولت عراق تاکيد کرد: مذاکراتى که ميان بغداد و واشنگتن از چندين ماه پيش به مظنور دستيابى به توافق‌نامه‌ امنيتى آغاز شده به پايان رسيده و در قالب يک پيش‌نويس خلاصه شده است.
على دباغ گفته است: دولت عراق منتظر واکنش و پاسخ آمريکا به پيش‌نويسى است که غير قابل رد است. اين پيش‌نويس در برگيرنده‌ اصرار يا درخواست‌ها‌يى است که بارها مطرح کرده‌ايم. درخواست ما مربوط به مصونيت قضايى نيروهاى آمريکايى و تعيين جدول‌هاى زمانى براى خروج اين نيروها است.
 
آمريکا اداره استان انبار را به عراق واگذار مى‌کند
 
ژنرال جان کلى از فرماندهان نيرو‌هاى آمريکايى در عراق گفت: از ميزان نيرو‌هاى آمريکايى در استان انبار کاسته خواهد شد اما نه بلافاصله.
اين مقام نظامى ارتش آمريکا ادامه داد: به زودى از ميران نفرات نيروى دريايى ارتش آمريکا در انبار کاسته مى‌شود.
 
تشديد فشارها بر نخست‌وزير تايلند براى استعفا
 
در جریان تصرف مقر نخست وزيرى تايلند توسط تظاهرکنندگان مخالف دولت و مختل شدن خدمات مسافرتى هوايى و راه‌آهن در برخى از توريستى ترين نقاط تايلند، نخست وزير اين کشور با فشارهاى روز افزون براى استعفا مواجه شد.
اگر چه ساندراوج تاکيد کرده که کناره‌گيرى نخواهد کرد ولى به نظر مى‌رسد که قدرت وى در بحبوحه تشديد اغتشاشات در حال تضعيف است.
در همین حال يک مقام بلندپايه ارتش که خواست نامش فاش نشود گفت: ژنرال آنوپونگ پائوچيندا فرمانده با نفوذ ارتش تايلند روز جمعه درخواست ساماک ساندراوج را براى اعلام حالت فوق‌العاده رد کرد.
از سوی دیگر حزب چارت تاى عضو کليدى ائتلاف حاکم شش حزبى ساماک ساندراوج اعلام کرد که آماده اعلام خبر کناره‌گيرى ساندراوج است.
 
بزرگ‌ترین بحران غذایی در کره شمالی
 
آژانس غذایی سازمان ملل درخواستی فوری را برای کمک اضطراری 60 میلیون دلار به کره شمالی مطرح و اعلام کرد بحران غذا در برخی مناطق این کشور در بدترین وضع در یک دهه گذشته است.
خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، ژان پیر دو مارگری، رئیس عملیات برنامه جهانی غذایی (WFP) در کره‌شمالی گفت: نیاز به اعطای کمک مالی به برنامه جهانی غذا برای توزیع در این کشور به منظور «رفع نیازهای حداقلی» تا پایان سال به شدت مبرم است و در برخی موارد پای زندگی و مرگ در میان است.
تونی بانبری، مدیر منطقه‌ای WFP در آسیا گفت: این کشور با شکاف غذایی 1.6 میلیون تنی یا بیش از 20 درصد از کل تولیدش مواجه است که در سال جاری و در ماه ژوئن به کاهش کمک‌های غذایی دولتی از 500 گرم به 150 گرم برای هر شخص در طول روز منجر شد.
 
آزردگى مصر از ايران
 
احمد ابوالغیط وزير امور خارجه مصر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: بعضى رفتارها و اقدامات جمهورى اسلامى ايران دولت مصر را آزرده خاطر ساخته است. مسائلى وجود دارد که مصر را آزرده خاطر کرده و در راس آنها برخى از رفتارها و اقدامات ايران است.
وزير امور خارجه مصر تصريح کرد: اين رفتارها و مسائل شامل اقدامات بخش اطلاع رسانى، تظاهرات، فيلم و نيز عملکرد تلويزيون ايران و خصومت هاى فزاينده برخى ادارات و موسسات ايران عليه مصر و عدم موافقت ايران با بسيارى از درخواست هاى مصر به ويژه خواسته هاى مرتبط با عملکرد ايران در منطقه است.
ابوالغيط در عين حال گفت: با اين حال در ايران نهادهاى ديگرى نيز وجود دارند که به اهميت داشتن روابط خوب با مصر واقفند و در اين راستا تلاش مى کنند.
 
کشورهاى عربى به دنبال انرژى هسته‌اى
دبيرکل اتحاديه عرب بر عارى سازى منطقه خاورميانه از سلاح‌هاى کشتار جمعى تاکيد کرد و گفت: کشورهاى عربى بايد از انرژى هسته‌اى براى اهداف صلح آميز استفاده کنند.
عمروموسى در ديدار با يک هيئت بلندپايه عراقى بر ورود کشورهاى عربى در زمينه استفاده صلح‌آميز از انرژى هسته‌اى تاکيد کرد.
 
امضاى يادداشت تفاهم ميان ترکيه و شوراى همکارى خليج فارس
 
کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس با ترکيه يک يادداشت تفاهم در خصوص روابط استراتژيکى سياسى، دفاعى و اقتصادى امضا کردند. اين يادداشت تفاهم بين حمد بن جاسم جبر آل ثانى، وزير امور خارجه قطر به عنوان رئيس دوره‌اى شوراى همکارى خليج فارس و على باباجان، وزير امور خارجه‌ ترکيه به امضا رسيد.
شرکت کنندگان در اين نشست در خصوص تمامى مسايل سياسى، اقتصادى، دفاعى، امنيتى، اجتماعى و فرهنگى و ابزارهاى لازم جهت فعال کردن روابط استراتژيک بين ترکيه و کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس گفتگو کردند.
وزير امور خارجه‌ قطر پس از برگزارى اين نشست که به امضاى يادداشت تفاهم دو جانبه منجر شد، در يک کنفرانس خبرى اظهار داشت: روابط بين کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج و ترکيه روابط قديمى است و ما اکنون سعى کرديم اين روابط را در يک چارچوب قانونى قرار دهيم.
وى همچنين از توافق بر سر برگزارى نشست وزراى امور خارجه‌ کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس و ترکيه يکبار در سال به شکل دوره‌اى در ترکيه و اين کشور‌ها خبر داد.
شيخ حمد بن جاسم در پاسخ به اين سوال که آيا هدف از اين اتحاد بين کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج فارس و ترکيه ايجاد توازن در قدرت‌هاى منطقه مقابل ايران است يا خير؟ گفت: اين اقدام پس از بررسى‌هاى يکساله بين دو طرف انجام شد و تصميمى نبود که با عجله اتخاذ شود اما ما اميدواريم که اين نوع همکارى‌ها روزى از روز‌ها با ايران صورت گيرد.
 
 ژاپن به دنبال نخست وزير جديد
 
در پى استعفاى ياسو فوکودا نخست وزير ژاپن به عنوان دومين رهبر ژاپنى ظرف کمتر از يک سال از زمان در دست گرفتن اين سمت و از آنجا که خلاء سياسى در ژاپن، اقتصاد اين کشور را تهديد مى‌کند، ژاپن از روز سه‌شنبه کار جستجو براى نخست وزير جديد را آغاز کرد. از بين کانديداهاى احتمالى احراز اين پست "تارو آسو" وزير امور خارجه‌ سابق ژاپن از بيشترين بخت براى بدل شدن به يازدهمين نخست وزير ژاپن طى 15 سال گذشته برخوردار است.

نظر شما :