انتقادهای کارتر از اسرائیل مانع حضور او در گردهمایی دموکرات‌ها شد

۱۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۷:۳۹ کد : ۲۵۶۹ آمریکا
جیمی کارتر رییس جمهور اسبق و از چهره های باسابقه حزب دموکرات، به دلیل انتقادهای متعددش در سال های اخیر نسبت به اسرائیل به گردهمایی دموکراتها دعوت نشد.
انتقادهای کارتر از اسرائیل مانع حضور او در گردهمایی دموکرات‌ها شد
جیمی کارتر رییس جمهور اسبق و از چهره های باسابقه حزب دموکرات، به دلیل انتقادهای متعددش در سال های اخیر نسبت به اسرائیل به گردهمایی دموکراتها دعوت نشد.
 
این ارزیابی متعلق به مجله یهودی فوروارد است که 28 آگوست این خبر را منتشر کرده است.
 
روال کار دموکرات‌ها همواره بر این بوده که روسای جمهور سابق این حزب برای چنین گردهمایی هایی دعوت به سخنرانی می شدند ولی باراک اوباما و مشاورانش که طی روزهای گذشته حمایت خود را از اسرائیل به صراحت اعلام و آنان را بهترین دوستان خود خوانده اند، از دعوت کارتر چشم پوشی کردند.
 
جیمی کارتر در چند سال گذشته از طریق مقالات و اظهارنظرهایش بارها نسبت به اسرائیل و سیاست های ضد صلح این رژیم انتقاد کرده و آنان را مانع برقراری ثبات و آرامش در منطقه خاورمیانه قلمداد کرده است.
اوج انتقادهای سی و نهمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کتابی با عنوان "فلسطین صلح نه تبعیض" (Palestine Peace Not Apartheid) مطرح شد. این کتاب که توسط مهران قاسمی به فارسی هم ترجمه و منتشر شده، یکی از پرفروش ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بود که اواخر نوامبر ۲۰۰۶ وارد بازار جهانی کتاب شد.
وی در کتاب نامبرده با طرح مشکلات منطقه و صلح خاورمیانه بارها به فقدان عزم رهبران اسرائیل برای صلح اشاره می‌کند و به انتقاد از آنها می‌پردازد.
کارتر می نویسد: "صلح هیچ گاه در اسرائیل و منطقه خاورمیانه برقرار نخواهد شد مگر اینکه دولت عبری به قوانین بین المللی و نقشه راه پایبند باشد. از سوی دیگر سیاست های رسمی آمریکا تاکید می کند که اراضی اشغالی سال 1967 در اصل زمین های اعراب است که مورد اشغال قرار گرفته است."
وی در بخش دیگری از کتاب خود آورده است: "دولت‌های عبری از سال 1967 همه قطعنامه ها و توافقنامه های صلح از جمله قطعنامه های 194، 242 و 338 و نیز توافقنامه های کمپ دیوید (1978) و اسلو (1993) را زیرپا گذاشتند و آخرین مورد نقض قوانین و مقررات توسط آنها، نقشه راه بود که کمیته چهارجانبه نیز از آن حمایت می کرد."
کارتر را از جمله سیاستمدارانی می دانند که بیشترین تعامل را با طرفین درگیر در مناقشه اسرائیل و فلسطین داشته و میزبان مذاکرات صلح کمپ دیوید بوده است. 

نظر شما :