مک‌کين سارا پیلين را به‌عنوان معاون خود معرفى کرد

۰۹ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۵ کد : ۲۵۶۰ آمریکا
جان مک‌کين، کانديداى جمهورى خواه انتخابات رياست جمهورى آ‌مريکا درانتخابى غيرمنتظره، سارا پیلين، فرماندار محافظه کار و نه چندان مشهور ايالت آلاسکا را به عنوان معاون رياست جمهورى خود (در صورت پيروزى در انتخابات) معرفى کرد.
مک‌کين سارا پیلين را به‌عنوان معاون خود معرفى کرد

 به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، در فاصله چند روز مانده به برگزارى گردهمايى سراسرى حزب‌ جمهورى‌خواه جان مک کين، کانديداى جمهورى‌خواه انتخابات رياست جمهورى آمريکا، در حالى که براى اولين بار در يک تجمع در ايالت اوهايو در کنار معاون آينده‌اش ايستاده بود، اظهار داشت: او (سارا پیلين) دقيقا همان فردى است که من احتياج دارم. او دقيقا همان کسى است که من براى مبارزه با سياست قديمى واشنگتن مبنى بر ترجيح دادن منافع شخصى به منافع ملى، به آن احتياج دارم.

پالين که اولين کانديداى زن سمت معاونت رياست جمورى در تاريخ آمريکا است در سخنانى گفت: مبارزه انتخاباتى‌مان را در تمام نقاط کشور انجام مى‌دهيم و پيام اصلاحات‌مان را به تک‌تک راى دهندگان با هر سابقه و در هر حزب سياسى مى‌رسانيم.

پالين 44 ساله افزود: سياست تنها يک بازى براى احزاب رقيب نيست.

جان مک کين در يک مبارزه‌ى انتخاباتى تنگاتنگ روز افزون با باراک اوباما، کانديداى دموکرات انتخابات رياست جمهورى، شش روز پس از اينکه اوباما سناتور جوزف بايدن را به معاونت خود برگزيد، سارا پیلين را به عنوان معاون آينده‌ى خود منصوب کرده است. اختلاف بين اين دو انتخاب قابل توجه است.

اوباما 47 ساله يک معاون 65 ساله و يک فرد بسيار با تجربه در دولت و کسى که به گفته‌ى خود وى شايستگى رياست جمهورى را دارد. به نظر مى‌رسد مک کين بدين دليل اين زمان را براى اعلام فرد منتخب خود برگزيده تا هر گونه دستاورد سياسى اوباما از گردهمايى حزب دموکرات را که پنجشنبه شب با سخنرانى اوباما براى پذيرش رسمى کانديداتورى حزب دموکرات در حضور حدود 84 هزار تن در کلورادو صورت گرفت، محدود کند.

نتايج نظرسنجى‌ها حاکى از آن است که رقابت بين اوباما و مک کين نزديک است و با توجه به زمان دو ماهه‌ى باقيمانده تا زمان برگزارى انتخابات ماه نوامبر هيچ يک از کانديداها به ديگرى اجازه نمى‌دهد که پيشتازى خود را تقويت کند.

ستاد انتخاباتى باراک اوباما بلافاصله پس از اعلام انتصاب معاون مک‌کين، اين سوال را مطرح کرد که آيا سارا مى‌تواند مداخله کند و در مواقع لزوم به عنوان رييس‌جمهور کشور عمل کند؟

آندريان مارش، سخنگوى اوباما طى يک بيانيه‌ى مکتوب گفت: امروز، جان مک کين شهردار سابق يک شهر 9000 نفرى را که در سياست خارجى هيچ تجربه‌اى ندارد به سمت معاونت خود برگزيد.

اما جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا مک کين را به دليل "تصميم هيجان انگيزش" تحسين کرد.

در بيانيه‌ى نهاد رياست جمهورى آ‌مريکا آمده است: فرماندار پیلين ثابت کرده که يک اصلاح‌طلب و مسوول خردمند در دلارهاى حاصل از جمع‌آورى ماليات و قهرمان حسابرسى در دولت است.

در اين بيانيه هم‌چنين آمده است: جان مک کين با انتخاب يک معاون کارآمد که سابقه‌ى روشنى در انجام امور دارد، مجددا نشان داد که بر تعهد خود براى اصلاح کشور پا برجا است.

سناتورهيلارى کلينتون که تا آستانه‌ى رسيدن به کانديداتورى حزب دموکرات پيش رفت ولى در رقابت‌هاى درون حزبى از اوباما شکست خورد و کنار رفت، طى بيانيه‌اى گفت: ما همگى بايد به انتخاب تاريخى سناتور سارا پیلين افتخار کنيم، من به سناتور مک کين تبريک مى‌گويم. اگر چه سياست‌هاى آنها آمريکا را به سمت مسير غلطى خواهد برد، ولى فرماندار پیلين فردى مهم و جديد است که به اين رقابت‌ها اضافه شده است.

پیلين 44 ساله از باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهورى جوان تر است و به عنوان فرماندار آلاسکا اصلاحاتى انجام داده ولى در صحنه سياست آمريکا نسبتا ناشناخته است.

تاکنون ميت رامنى، فرماندار سابق ماساچوست و تيم پولنتى، فرماندار مينه سوتا، دو سياستمدارى بودند که احتمال انتخابشان بسيار زياد بود.

پیلين که از مخالفان سرسخت سقط جنين است ازدواج کرده و داراى 5 فرزند است.

تحليلگران مى گويند احتمال دارد انتخاب وى تاکتيکى براى جلب آراء زنانى از حزب دموکرات باشد که از شکست هيلارى کلينتون از باراک اوباما ناخشنود هستند.

منبع: ایسنا


نظر شما :