وخیم شدن وضعیت جسمانی جلال طالبانی و نگرانی از وضعیت عراق

۰۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۴:۵۸ کد : ۲۵۴۳ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
گزارش­های رسیده از کردستان و برخی منابع غربی نشان می­دهد، وضعیت جسمانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق به هیچ وجه مساعد نیست و وی حتی در برابر نمایندگان حزبش قبل از عزیمت به واشنگتن وصیت­نامه سیاسی­اش را قرائت کرده است.
وخیم شدن وضعیت جسمانی جلال طالبانی و نگرانی از وضعیت عراق

گزارش­های رسیده از کردستان و برخی منابع غربی نشان می­دهد، وضعیت جسمانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق که اکنون در امریکا به سر می­برد، به هیچ وجه مساعد نیست و وی حتی در برابر نمایندگان حزبش قبل از عزیمت به واشنگتن وصیت­نامه سیاسی­اش را قرائت کرده است.

 

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با سایت دیپلماسی ایرانی در این باره گفت: «وی وصیت کرده که برهم صالح معاون نخست­وزیر فعلی عراق که وی نیز کرد است به جای وی به سمت ریاست جمهوری عراق منصوب شود. وی حتی کوسرت رسول، معاون سیاسیش در حزب را به عنوان رئیس حزب انتخاب کرده است.»

 

پیش از این یکی از رهبران برجسته این حزب نیز گفته بود: «جلال طالبانی قبل از سفر به امریکا اعضای حزب را گرد هم آورد و گفت، در صورت وخیم شدن وضعیت جسمانی­ام برهم صالح را که مرد شماره دو حزب نیز محسوب می­شود، به جانشینیم انتخاب کنید. وی به صراحت این را بیان کرد و گمان می­کنم در صورت نیاز به سرعت عملی شود.»

 

اکنون گفته می­شود وی حالش به هیچ وجه خوب نیست و به خصوص بعد از انجام عمل باز قلب حالش بدتر هم شده است. وخیم شدن وضعیت جسمانی طالبانی نگرانی­های بسیاری را به وجود آورده به گونه­ای که امریکایی­ها از احتمال بروز اختلاف در میان کردها و در عین حال در میان عراقی­ها نگرانند و در درون عراق نیز چگونگی تعیین جانشین وی و بروز خلاء در صورت نبود چهره­ای کاریزماتیک نظیر طالبانی نگرانی­هایی وجود  دارد. گرچه برهم صالح خود به اندازه کافی فردی کاریزماتیک است و در مجامع بین­المللی، عربی و آکادامیک فردی قابل قبول و مورد احترام است.

 

در همین رابطه موسسه امریکایی استار فور، به ارائه گزارش ویژه­ای تحلیلی برای سازمان امنیت امریکا پرداخته که در آن به نگرانی­های موجود پس از وخیم شدن اوضاع جسمانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق پرداخته است. به گفته این موسسه، در صورت بروز مشکلی در وضعیت جسمانی طالبانی به صورتی که وی دیگر نتواند به فعالیت­های سیاسی­اش ادامه دهد، احتمال بروز درگیری در میان کردها به ویژه بر سر چگونگی تقسیم قدرت در کردستان بسیار بالا است و متعاقب آن احتمال می­رود بر اساس سیستم امریکایی­ها که بعد از سقوط صدام حسین برای عراق تعریف کرده­اند، مشابه چنین مشکلی در میان عراقی­ها نیز به وجود بیاید.

 

این موسسه که عنوان گزارش خود را «جلال طالبانی و وحدت گروه­های کردی» انتخاب کرده است، در ادامه می­نویسد، به رغم آن که عمل جراحی قلبی که جلال طالبانی اخیرا در واشنگتن انجام داده باعث بهبود وضعیت جسمانی­اش شده اما نگرانی­ها به طور کلی از سلامتی وی همچنان باقی است و این دلیل عمده نگرانی­ها از احتمال بروز درگیری و جنگ در میان کردها است.

 

این گزارش در نهایت نتیجه می­گیرد که بروز هر گونه درگیری در کردستان به معنای به وجود آمدن چالش­ها و شکست­های بیشتر در برابر تلاش­های امریکا در عراق دقیقا در زمانی است که واشنگتن تلاش می­کند مسیر نظامی خود در عراق را در کمترین زمان ممکن تغییر دهد.

 

روزنامه نور، چاپ عراق نیز  به نقل از افراد مطلع نوشته است که طالبانی قبل از عزیمت به امریکا برای انجام عمل جراحی قلب، نگران وخیم شدن وضعیت جسمانی­اش بود از این رو تمام اعضای حزب را فرا خواند و وصیت­نامه سیاسی­اش در صورت فوت را به اطلاعشان رساند. وی از اعضای حزب خواست در صورت مرگش کوسرت رسول، مرد شماره دو و معاون سیاسی­اش در حزب را به جانشینی وی در حزب اتحاد میهنی کردستان و برهم صالح معاون نخست­وزیری عراق را به عنوان جانشین وی در ریاست جمهوری انتخاب کنند.

 

یکی از اعضای ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت و گو با روزنامه کردی هاولاتی، که در سلیمانیه منتشر می­شود و به انتشار اخبار سری و ویژه از مسئولان عالی­رتبه کرد شهرت دارد، گفته است که جلال طالبانی وصیت­نامه سیاسی­اش ار قبل از عزیمت به امریکا به اطلاع اعضای حزب رساند تا اگر در آنجا اتفاق ناخوشایندی برایش افتاد وی ما را برای انجام کارهای فوق­العاده آماده کرده باشد. اما قرار است وی پس از آن که دوره درمانش در امریکا به پایان رسید و توانست به عراق بازگردد، به سرعت توافقات لازم در این زمینه را انجام دهد و خود وصیت­نامه­اش را سریعا عملی کند.

 

وی در ادامه افزود: «کوسرت رسول به جلال طالبانی پیشنهاد داده است که یک گروه عالی برای اداره امور حزب تشکیل شود که متشکل از خودش، همسر طالبانی هیرو ابراهیم احمد، برهم صالح و نوشیروان مصطفی سیاستمدار صاحب نام کردی باشد، اما طالبانی این پیشنهاد را رد کرده و تصمیم گرفته رسول جانشین وی در حزب باشد و برهم صالح نیز جانشینش در ریاست جمهوری شود.»

 

اما فرید اسرد، یکی از اعضای برجسته حزب اتحاد میهنی کردستان و رئیس مرکز مطالعات استراتژی در اقلیم در این باره گفت: «از این جزئیات اطلاع چندانی ندارد ولی احتمالاتی که می­دهند واقعا ممکن است رخ دهد و انجامشان بسیار جدی است. بر اساس اصول من باید به جای رئیس اداره امور را در اختیار بگیرم البته مام طالبانی دو نایب در حزب دارد که این خود به تنهایی می­تواند در آینده مشکل ساز شود. به ویژه این که اساس نامه حزب نیز عنوان نکرده در صورتی که رهبر حزب فوت کند، چه کسی و چگونه رهبری حزب را بر عهده بگیرد.»

 

وی در ادامه افزود: «مساله جانشینی طالبانی مطرح است و خود رئیس جمهور نیز قبل از سفرش آن را به طور کامل و واضح مطرح کرده و به مجرد این که از امریکا برگردد آن را عملی خواهد کرد.»

 

در همین حال رایان کروکر سفیر ایالات متحده امریکا در عراق در گفت و گو با روزنامه الحیات گفت: «ما از کردستان و کردها حمایت کامل می­کنیم و اجازه نمی­دهیم اختلاف­ها در میان کردها رخنه کند یا میان ما با آنها خللی ایجاد شود و پیمان ما را تضعیف کند.»

 

وی در ادامه افزود: «ما از کردستان حمایت کامل می­کنیم و به تعامل مثبت و مستمرمان با آنها ادامه می­دهیم و امریکا هیچ وقت قصد نداشته و ندارد به کردستان پشت کند.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :