احمدى نژاد: نقش ايران و آمريکا در مديريت جهان کليدى است

۰۲ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۴ کد : ۲۵۰۹ آمریکا
محمود احمدى‌‏نژاد در مصاحبه با شبکه تلويزيونى PBC آمريکا با اشاره به اينکه جمهورى اسلامى ايران نسبت به نحوه مديريت جهان نگرانى فراوانى دارد، تصريح کرد: در گفتگو و مذاکره مى توانيم دغدغه هاى مشترک را انتقال داده و همکارى جمعى را براى حل مشکلات پديد آوريم. البته نقش ايران و آمريکا در اين خصوص کليدى است.
احمدى نژاد: نقش ايران و آمريکا در مديريت جهان کليدى است
رئيس‌‏جمهور با طرح چند توصيه به رئيس‌‏جمهور آينده آمريکا، اظهار داشت: آمريکا رويکرد ناشايست گذشته خود در قبال مردم جهان را تغيير داده و تلاش کند مشکلات داخلى مردم آمريکا مرتفع شود. 
 محمود احمدى‌‏نژاد در مصاحبه با شبکه تلويزيونى PBC آمريکا تاکيد کرد: در طول تاريخ، پيامبران و انسان‌‏هاى صالح، پرچمدار خوبى‌‏ها، زيبايى‌‏ها و برادرى و دوستى ميان ملتها بوده‌‏اند. درمقابل نيز افراد و گروههايى هم به دنبال ظلم، تجاوز، تبعيض و ايجاد درگيرى بين ملت‌‏ها بودند. اما سعادت بشر در آن است که در مسير انبيا حرکت کند.
رئيس جمهور افزود: اميدواريم دنيا به محلى تبديل شود که همه انسانها رشد کرده و استعداد هايشان شکوفا شود و به قله‌‏هاى کمال دسترسى پيدا کنند .
احمدى‌‏نژاد در اين مصاحبه تلويزيونى در پاسخ به سوالى درباره مسايل پديد آمده در جنگ ميان گرجستان و اوستياى جنوبى با تاکيد بر اينکه امنيت و منافع ملت‌‏ها نبايد قربانى رقابت‌‏هاى قدرت‌‏هاى بزرگ شود ، تصريح کرد: همه مسايل را با گفت‌‏وگو و منطق مى توان حل کرد. امروز رقابت سنگينى بين غرب و شرق شکل گرفته و متاسفانه کشورهايى صحنه بروز اين رقابت‌‏ها شده‌‏اند.
وى اضافه کرد : دولت گرجستان نبايد مسايل داخلى و اختلافات با همسايه‌‏اش را از طريق نظامى دنبال مى‌‏کرد. چرا که مى توانست به نحو بهترى صحنه را مديريت کند تا به درگيرى نينجامد.
رئيس جمهور ادامه داد: البته اين بدان معنا نيست که ما عمل روسيه راتاييد مى کنيم. اما همه مى دانند که بالاخره مديريت اصلى درگيرى‌‏هاى اخير، در دست گرجستان بود .
احمدى‌‏نژاد تاکيد کرد: هيچ دولتى نبايد مجرى سياست‌‏هاى ديگران در برابر همسايگانش باشد. البته جمهورى اسلامى ايران هم با گرجستان و هم با روسيه روابط خوبى دارد و تلاش مى‌‏کنيم اين دو کشور در صلح و دوستى در کنار هم زندگى کنند.
رييس شوراى عالى امنيت ملى با اشاره به اينکه دخالت ناتو و ديگران در اين ماجرا، اوضاع را بدتر مى کند، تصريح کرد: بهتر است آنها دخالت نکنند چرا که در هر جايى که ورود داشته‌‏اند، نتوانسته اند مسايل را حل کنند.
احمدى نژاد افزود: روسيه و گرجستان، دو کشور همسايه هستند و بايد با هم زندگى کنند و بالاخره راه همزيستى مسالمت‌‏آميز را نيز با هم پيدا مى‌‏کنند.
وى اظهار داشت: معتقديم کشورهاى منطقه مى‌‏توانند اوضاع داخلى خودشان را اداره کنند، حضور ناتو و برخى موضع گيرى‌‏ها، کار را بهتر نخواهد کرد.
وى خاطر نشان کرد: تشديد جنگ لفظى به نفع هيچ‌‏کس به خصوص گرجستان نيست و البته اولين قربانى اينگونه رفتارها نيز گرجستان خواهد بود.
احمدى‌‏نژاد در بيان راه حل درگيرى‌‏هاى اخير در منطقه آسياى ميانه تاکيد کرد: کشورهاى منطقه مى‌‏توانند بين گرجستان و روسيه صلح برقرار کنند. اما ما نگران مردم گرجستان هستيم که قربانى رفتارها و اقدامات نابخردانه شدند.
رئيس جمهور با بيان اينکه ناتو تاکنون در هيچ جايى دستاوردى نداشته است، گفت: ناتو در حالى که تاکنون در افغانستان موفق نبوده است، چطور خيال مى‌‏کند که مى تواند در گرجستان دستاوردى داشته باشد؟ روش‌‏هاى ناتو، غلط است چرا که به مردم احترام نمى‌‏گذارند.
احمدى‌‏نژاد در ادامه مصاحبه خود با شبکه تلويزيونى PBC آمريکا، درباره مسايل جارى در افغانستان نيز گفت: بايد اجازه داد تا ملت افغانستان مسايل و مشکلات خود را حل و اقوام مختلف در کنار هم در صلح و صفا زندگى کنند. البته ما به دنبال ترجيح هيچ قومى نسبت به قوم ديگر نيستيم. اما از روند سياسى در افغانستان حمايت مى کنيم و فکر مى کنيم بايد مردم در انتخابات آزاد، سرنوشت خود را تعيين کنند.
احمدى‌‏نژاد ادامه داد : ما با رئيس جمهور افغانستان رابطه خوبى داريم و ايشان را رئيس جمهور قانونى اين کشور مى دانيم. تا به حال نيز براى بازسازى افغانستان کمک‌‏هاى قابل توجهى کرده‌‏ايم.
رئيس‌‏جمهور در ادامه در پاسخ به سوال ديگرى اظهار داشت: اگر دخالت‌‏هاى بيرونى و توسط برخى نيروهايى که در افغانستان حضور دارند صورت نگيرد، مردم آنجا به کمک يکديگر مشکلاتشان را حل مى‌‏کنند. چرا که آنها صدها سال با هم زندگى کرده‌‏اند. ولى متاسفانه مردم افغانستان همواره قربانى دخالت‌‏هاى خارجى بودند.
وى افزود: امروز هم روشن است که نيروهاى بيگانه براى تامين منافع خودشان در افغانستان حضور دارند. چنانچه از زمان اشغال اين کشور تاکنون توليد مواد مخدر در اين کشور 6 برابر شده است.
وى خاطرنشان کرد: اطلاعاتى وجود دارد که بخشى از کشورهاى عضو ناتو، همزمان با طالبان و گروههاى ديگر همکارى مى‌‏کنند و اين روش درستى نيست. رفتار دوگانه نمى‌‏تواند نتايج مثبتى داشته باشد و ما آن را به ضرر اين کشورها و افغانستان مى‌‏دانيم.
احمدى‌‏نژاد ادامه داد: بايد فرصت داد تا مردم افغانستان خودشان تصميم بگيرند، آنها يک ملت باصدها سال سابقه هستند که مى‌‏توانند مشکلات خود را به راحتى حل کنند. با حضور نيروهاى ناتو نه تنها امنيت در افغانستان پياده نشده بلکه ناامنى به پاکستان هم گسترش پيدا کرده است و اين خوشايند نيست.
وى با اشاره به اشتباهات مکرر نيروهاى خارجى حاضر در منطقه و در افغانستان افزود: آنها مردم و فرهنگ منطقه را نمى‌‏شناسند.
رئيس جمهور با طرح اين پرسش که اگر ناتو براى کمک به مردم افغانستان آمده است، چرا برنامه زمان‌‏بندى شده براى حضور و خروج خود ارائه نداده است؟، تاکيد کرد: امروز توسط اشغالگران حتى در مراسم جشن عروسى، مردم افغانستان با بمباران قتل عام مى‌‏شوند.
رئيس جمهور با بيان اينکه اشغالگران درصدد القاء مساوى دانستن مردم افغانستان و گروهک‌‏طالبان هستند، تصريح کرد: دهها گروه در افغانستان وجود دارد که يکى از آنها طالبان است. اگر بنا بود به مردم افغانستان کمک شود بايد اين گروه‌‏ها به صلح و توافق دست مى‌‏يافتند . سوال اين است که برنامه ناتو براى ايجاد امنيت، محدود کردن مواد مخدر و جلوگيرى از کشتار روزانه مردم افغانستان چيست و چه موقع حضور ناتو در افغانستان به پايان مى‌‏رسد.
احمدى‌‏نژاد تاکيد کرد: نيروهاى اشغالگر بايد با برنامه زمان‌‏بندى شده، امور افغانستان را به مردم اين کشور بسپارد .
وى خاطرنشان کرد: مى دانيد که ناتو براى مهار چين و روسيه به افغانستان آمده است. طالبان بهانه‌‏اى بيش نيست والا خاستگاه طالبان مشخص است. اقدامات نيروهاى اشغالگر نيز بازى‌‏هاى سياسى و تکرارى براى فريب افکارعمومى است.
رئيس جمهور تصريح کرد: اينکه ناتو بالاخره و بعد از 7 سال در حالى که تمام افغانستان را زير و رو کرده و نتوانسته است بن لادن را پيدا کند سوال برانگيز نيست؟
احمدى‌‏نژاد با طرح اين پرسش که بن لادن کجاست ؟ و چه زمانى قرار است وى پيدا شود؟ تاکيد کرد: البته وجود بن لادن نيز بهانه کافى براى به خاک و خون کشيدن مردم افغانستان نيست و اشغالگران بايد به اينگونه اقدامات خود پايان دهند.
رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سوالى درباره اوضاع جارى در عراق گفت: دولت عراق تاکنون نشان داده است که در برقرارى ثبات و امنيت در کشور خود توانمند است. در حال حاضر مجموع شرايط نسبت به سال‌‏هاى گذشته بهتر شده است و دولت عراق مى تواند مسووليت‌‏ها را برعهده گيرد.
وى با تاکيد بر اينکه در منطقه خاورميانه مرزبندى‌‏هايى به نام شيعه و سنى وجود ندارد، گفت: دولت عراق نماينده همه مردم عراق است . براى ما شيعه، سنى و کرد همه محترم و در چارچوب سياسى عراق حق انتخاب دارند.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در عين حال درعراق حتى يک نفر را پيدا نمى کنيد که به ادامه حضور آمريکايى‌‏ها راضى باشد. البته برخى به خاطر شرايط موجود حاضرند زمانبندى خروج نيروى آمريکايى را بپذيرند.
رئيس جمهور در بخش ديگرى از مصاحبه تلويزيونى خود با شبکه PBC آمريکا در پاسخ به اين ادعا که ايران گروه‌‏هايى را در عراق مسلح کرده است، گفت: اين ادعا توسط دولت آمريکا مطرح شده است. اما آنها در طرح اين اتهامات دو اشتباه را مرتکب شده‌‏اند. اول اينکه هيچ سند و مدرکى در رابطه با آن ارايه نکرده و دوم اينکه مى کوشند اشتباهات و مشکلات خود را به گردن ديگران بيندازند .
احمدى‌‏نژاد تاکيد کرد: بايد قبول کرد که آمريکا هم در نحوه ورود و هم در تداوم حضور خود در عراق بزرگترين اشتباه تاريخ را مرتکب شده است.
وى با بيان اينکه ما از سقوط صدام حمايت کرده‌‏ايم، تصريح کرد: اما آمريکا در ادامه حضور خود در عراق اشتباه کرد و با مشکلات فراوانى مواجه شد. البته اينها قابل پيش بينى بود و با متهم کردن ديگران، اين اشتباهات پاک نمى شود.
احمدى‌‏نژاد با تاکيد بر اينکه ناامنى در عراق شديداً به ضرر ملت ايران است، افزود: مردم عراق با ما دوست و عضو يک خانواده هستيم و دليلى وجود ندارد که در امور آنها دخالت کنيم.
وى با طرح اين سوال که دايره منافع ملى آمريکا کجاست، تصريح کرد: به چه دليل دولت آمريکا بايد در داخل عراق منافع داشته باشد؟ اما براى ايران وجود يک کشور يکپارچه، مستقل و امن، مفيد است. زيرا که ما با عراق همسايه ايم و 1500 کيلومتر مرز مشترک داريم. اما دولت و ارتش آمريکا درعراق دنبال کدام منافع هستند؟
رئيس جمهور درباره ضرورت خروج نيروهاى آمريکا از عراق گفت: 4-3 سال پيش پيشنهاد داديم که براى خروج زمانبندى شده ارتش آمريکا از عراق آماده کمک هستيم. اما متاسفانه در طول 4-3 سال، صدها هزار نفر در اين کشور کشته شدند و اگر تصميم خروج از عراق 3 سال قبل گرفته مى شد، صدها هزار نفر از مردم عراق و نيز تعداد زيادى از سربازان آمريکايى کشته نمى شدند.
احمدى‌‏نژاد در ادامه تصريح کرد : ايران کشورى بزرگ و قدرتمند با سابقه 7 هزار سال و با نفوذ فرهنگى گسترده است و با تمام ملت‌‏هاى اطراف خود روابط دوستانه و صميمى دارد. بسيارى از سنت ها و عقايد ميان ملت‌‏هاى منطقه مشترک است و علاقه مند هستيم همه همسايه‌‏ها يکپارچه، پيشرفته و در امنيت کامل باشند و آن را به نفع خود و منطقه مى دانيم.
رئيس جمهور درپاسخ به سوالى درباره اوضاع اخير کشور پاکستان و کناره گيرى پرويز مشرف از رياست جمهورى اين کشور اظهار داشت: سياست جمهورى اسلامى ايران اين است که پاکستان استقلال، امنيت و پيشرفت داشته باشد. اقدام رئيس جمهور پاکستان اقدام عاقلانه اى بود که به خاطر امنيت پاکستان کنار رفت و اين به نفع پاکستان خواهد شد.
احمدى نژاد در پاسخ به ادعايى مبنى بر اينکه ملل عرب از قدرتمند شدن ايران ودستيابى به انرژى اتمى نگران هستند ، گفت: اگر منظورتان از ملل عرب، مردمى هستند که در منطقه زندگى مى کنند، آخرين نظرسنجى‌‏ها حاکى از آن است که بيش از 96 درصد مردم کشورهاى عربى خواهان استفاده ايران از مديريت سوخت هسته‌‏اى هستند و از اين موضوع خوشحال بوده و از آن حمايت مى‌‏کنند.
وى تصريح کرد: ايران به دنبال سلاح اتمى نيست و نيازى به آن ندارد. رابطه مردم عرب نيز با ايران صميمى است . خود آنها مى‌‏گويند که يکى از محبوب‌‏ترين چهره ها بين ملت‌‏هاى عرب، رييس جمهور اسلامى ايران است.
رئيس جمهور در پاسخ به اينکه آيا دين شما داشتن سلاح اتمى را منع مى کند، خاطر نشان کرد: اسلام دين صلح و برادرى است. ما همه مردم را دوست داريم و فقط با انسان هاى متجاوز، اشغالگر و زورگو مخالف هستيم.
وى ادامه داد: پيام اسلام ، پيام صلح است، البته همه پيامبران پيام آور صلح بودند. پيامبر اسلام نيز پرچمدار صلح و رحمت است. ملت ايران همه بشريت را به خداپرستى و برادرى دعوت مى¬کند و تاريخ چند هزار ساله ايران نيز نشان داده که هيچ گاه برخلاف عدالت عمل نکرده و حق هيچ ملتى را پايمال نکرده است. حتى اگر ما سلاح هاى متعارف هم داريم، براى دفاع از خودمان است.
وى با تاکيد بر اينکه خواهان خلع سلاح همه قدرتها از نظر هسته‌‏اى هستيم، گفت: داشتن سلاح هسته‌‏اى را خلاف انسانيت مى دانيم و با کسى که سلاح اتمى ، ميکروبى و شيميايى توليد کند، به لحاظ اعتقادى مخالف هستيم و معتقديم حل مساله بمب هسته‌‏اى با بمب هسته‌‏اى ممکن نخواهد بود چرا که راه حل آن، انسانى ، فرهنگى و سياسى است.
رئيس جمهور تصريح کرد: سلاح هسته‌‏اى ديگر فايده اى ندارد و براى کشورى که سلاح هسته‌‏اى دارد، برترى سياسى ايجاد نمى‌‏کند. چرا که قابل استفاده نيست و اساساً دوران استفاده از سلاح تمام شده است.
احمدى نژاد در پاسخ به اين سوال که چرا آژانس انرژى اتمى متقاعد نمى شود که ايران به دنبال سلاح هسته‌‏اى نيست؟ خاطر نشان کرد: جمهورى اسلامى ايران با آژانس انرژى اتمى هيچ مشکلى ندارد. اما آژانس تحت فشار قدرت هايى است که سلاح هسته‌‏اى دارند و خودتان مى دانيد که نماينده آمريکا به شدت به آژانس فشار وارد مى¬کند. با اين حال آژانس انرژى اتمى 12 بار در اسناد رسمى خود اعلام کرده است که هيچ انحرافى در فعاليت هسته‌‏اى ايران مشاهد نشده است.
رييس جمهور در ادامه گفت: سوال ما اين است که آژانس براى خلع سلاح قدرتهاى هسته‌‏اى چه اقداماتى انجام داده است؟ آيا کشورهايى که سلاح هسته‌‏اى دارند، خطرناک هستند، يا آنهايى که ندارند؟ طبيعتاً کشورهايى که دارند بايد خلع سلاح شوند.
وى افزود: تعجب مى‌‏کنم چرا آژانس تاکنون حتى يک گزارش درباره بمب‌‏هاى اتمى آمريکا و ديگر کشورهاى دارنده سلاح اتمى منتشر نمى‌‏کند در حالى که امروز سلاح‌‏هاى نسل پنجم هم ساخته مى شود، آيا آژانس هيچ ماموريتى براى خلع سلاح آنها ندارد؟
وى تاکيد کرد: تهران هيچ مشکلى با آژانس بين المللى انرژى اتمى ندارد. بلکه با دولت هايى مشکل دارد که خودشان بمب اتم دارند و مى خواهند انرژى هسته اى را به طور انحصارى در اختيار خود داشته باشد.
رييس جمهور در پاسخ به اين سوال که درحالى که روسيه اعلام کرده حاضر است در داخل کشور خود براى ايران غنى سازى کند، موضع ايران در اين رابطه چيست، اظهار داشت: آيا ما مى توانيم بگوييم که آمريکا روزانه 12 ميليون بشکه نفت توليد نکند و ما به آمريکا نفت مى فروشيم ؛ آيا مى توانيم تعيين کنيم که مردم آمريکا چگونه زندگى کنند و چيزى که خودشان دارند از ديگران تهيه کنند. قطعاً اين منطق، منطق درستى نيست.
احمدى نژاد تصريح کرد: آمريکا، انگليس و فرانسه که خودشان را معادل دنيا مى‌‏دانند، نمى‌‏خواهند ما از انرژى هسته‌‏اى استفاده کنيم چرا که با پيشرفت ما مخالف هستند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به مخالفت آمريکا با فناورى ماهواره‌‏اى ايران و در پاسخ به اين پرسش که اين نگرانى وجود دارد که از اين فناورى براى ساخت موشک استفاده کنيد، گفت: اين گونه قضاوت درست نيست و مى توان درباره پيشرفت در عرصه هاى ديگر علمى نيز چنين قضاوتى کرد. اين منطق درستى نيست که هيچ ملتى نبايد پيشرفت کند چون پيشرفت آنها عليه ما خواهد بود. البته کشورهايى مثل ايران مى توانند چنين ادعايى را مطرح کنند چون 150 سال به کشور ما ظلم کرده‌‏اند و از دشمن ما يعنى صدام حمايت کردند.اين ما هستيم که خواستار خلع سلاح در جهان هستيم .
‌‏احمدى نژاد در ادامه مصاحبه خود، اين انديشه دولتمردان آمريکا که پيشرفت ملت‌‏هاى مختلف جهان را عليه منافع خود مى‌‏دانند را انديشه‌‏اى رو به زوال دانست و اظهار داشت: چنين انديشه‌‏اى نمى‌‏تواند ادامه پيدا کند چون ملت آمريکا را به مقابله با همه ملت‌‏هاى جهان مى‌‏کشاند. البته تاکنون نتيجه چنين ديدگاهى اين بوده است که دولت آمريکا جزء نامحبوب‌‏ترين دولت‌‏ها در دنيا قرار گرفته است. معتقدم سياست مخالفت آمريکا با پيشرفت و رشد ملت ها ، سياست غلطى است و دولتمردان آينده آمريکا بايد آن را تغيير دهند.
رئيس شوراى عالى امنيت ملى در ادامه با بيان اينکه بايد مشکلات و دغدغه هاى مشترک مورد رسيدگى قرار گيرد گفت: ما آماده هستيم و اساساً بسته اى که جمهورى اسلامى ايران پيشنهاد داده است حاوى مطالبى براى همکارى هاى مشترک است. در طراحى اين بسته بسيار مترقى و باز عمل کرده ايم. تاکنون نيز در عراق و افغانستان کمک هاى فراوانى انجام داده ايم. براى اينکه علاقه منديم مشکلات جامعه بشرى حل شود.
احمدى نژاد خاطر نشان کرد: اميدواريم به نقاط مشترک و تفاهم آميز و همکارى هاى مشترک براى حل مسايل جهانى دست يافته و بتوانيم دغدغه هاى متقابل و مشترک را برطرف کنيم و فکر مى کنيم با گفتگو اکثر مسايل قابل حل است.
وى با اشاره به اينکه جمهورى اسلامى ايران نسبت به نحوه مديريت جهان نگرانى فراوانى دارد ، تصريح کرد: در گفتگو و مذاکره مى توانيم دغدغه هاى مشترک را انتقال داده و همکارى جمعى را براى حل مشکلات پديد آوريم. البته نقش ايران و آمريکا در اين خصوص کليدى است.
رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال که دولت ايران چه تمهيداتى انديشيده تا اوضاع روابط ميان جمهورى اسلامى ايران و آمريکا را بهبود بخشد، خاطر نشان کرد: من براى رييس جمهور آمريکا نامه اى ارسال کردم اما وى پاسخ آن را نداد که کارخوبى نبود. در عراق مذاکره کرديم و 2 سال پياپى آمادگى خود را براى گفتگو در سازمان ملل و درحضور رسانه ها اعلام کردم اينها فرصت هاى استثنايى و طلايى بود که براى دولت آمريکا ايجاد کردم تا شرايط را تغيير دهد اما متاسفانه دولت بوش از آن استفاده نکرد.
احمدى نژاد در پاسخ به سوالى درباره انتخابات آتى رياست جمهورى آمريکا، گفت: دوست داريم فرصت ها در اختيار مردم آمريکا قرار گيرد تا آزادانه انتخاب کنند. البته در مسايل داخلى آمريکا دخالتى نمى کنيم. اما از اينکه حق انتخاب مردم آمريکا بسيار محدود است و مجبورند از ميان تنها دو کانديدا يکى را انتخاب کنند، نگرانى داريم.
وى با بيان اينکه چند توصيه به انتخاب شونده نهايى در انتخابات آتى رياست جمهورى آمريکا داريم، خاطر نشان کرد: هر کس در انتخابات آتى آمريکا انتخاب شود بايد رويکردهاى گذشته را تغيير دهد. چهره دولت آمريکا دردنياى امروز مناسب نيست و هيچ کس - نه دولت ها و نه ملت ها - علاقه‌‏اى به آمريکا ندارند چرا که دولت آمريکا ديگران را تحقير مى‌‏کند و اين موضوع به نفع هيچ کس نيست.
وى افزود: کسى که رييس جمهور آمريکا خواهد شد ابتدا بايد مشکلات داخلى مردم آمريکا را حل و فصل نمايد.
همچنين فرد انتخاب شده جديد بايستى نيروهايى که آمريکا در کشورهاى مختلف دنيا مستقر کرده را جمع آورى کند و به فرهنگ، شخصيت و خواسته مردم دنيا احترام بگذارد.
رئيس جمهور با بيان اينکه رعايت اين امور به نفع صلح جهانى و مردم آمريکا است، تاکيد کرد: البته به طور طبيعى اين اتفاقات خواهد افتاد و هر دولتى سر کار بيايد، مجبور است تغيير رويه دهد.
وى با اشاره به اينکه ملت ايران همواره در موضع دفاع بوده است، اظهار داشت: از کودتاى 28 مرداد تا سقوط رژيم پهلوى ، دولت آمريکا نسبت به ملت ايران عملکرد بسيار بدى داشته و حقوق ملت ما را تضييع نمودند. اما وقتى انقلاب اسلامى پيروز شد، امام راحل اعلام کردند که مى خواهيم با همه کشورها به جز رژيم نژاد پرست آفريقاى جنوبى و رژيم صهيونيستى دوست باشيم. امام خمينى (ره) با اين حرکت به نوعى نسبت به تمام بدى هاى آمريکا چشم پوشى کرد، اما دولت آمريکا باز هم خوب عمل نکرد و به دخالت در امور داخلى کشورمان ادامه داد.
احمدى نژاد اضافه کرد: کسانى که رئيس جمهور و نخست وزير کشورمان و نيز صدها تن از مردم ايران را ترور کردند و به آتش کشيدند، مورد حمايت دولت آمريکا قرار گرفتند. دولت آمريکا بعد از آن هم با حمايت از صدام ديکتاتور، بدون هيچ دليلى ايران را مورد تجاوز نظامى رژيم بعثى قرار داد. حتى متاسفانه دولت آمريکا ما را بدون هيچ دليلى تحريم اقتصادى نمود، امروز هم با فعاليت هاى صلح آميز هسته اى کشورمان مخالفت مى کند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه ملت ايران با اين همه اقدامات ناشايست در صورت تصحيح اشتباهات گذشته حاضر است همه اين مسائل گذشته را کنار بگذارد ، تصريح کرد: اين نهايت بزرگوارى ملت ايران است . اما شرط آن مشاهده تغيير رفتار اساسى در عملکرد دولتمردان آمريکا است. ايران از درگيرى استقبال نمى کند بلکه از خودش دفاع مى کند.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: اميدوارم کسى که در انتخابات آمريکا انتخاب مى شود تغييرات اساسى در رويکرد اين کشور به وجود آورد و فکر مى کنم خواست مردم آمريکا هم تغيير رويکرد اين کشور در تعاملات جهانى است.
منبع: ایلنا

نظر شما :