قانون اساسى واحد اروپا؛ سال 2009

۰۳ تیر ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۶ کد : ۲۴۵ اروپا
قانون اساسی بر ایجاد پست " وزیر" امور خارجه اروپا که مامور نظارت بر دستگاههای خارجی اتحادیه اروپا و دارای اختیاراتی باشد که در حال حاضر میان کمیساریای اروپایی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه توزیع شده است، تصریح می کند.

 

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایان نشست دو روزه خود در بروکسل، موافقت نهایی خود را با اصلاح برخی از مواد قانون اساسی واحد اتحاديه تا سال 2009 اعلام کرده اند.

 

 

با توجه به گذشت 2 سال از آغاز روند تصویب قانون اساسی واحد در میان اعضای اتحادیه اروپا نیاز به اصلاح برخی مفاد این قانون اساسی به علت مخالفت برخی از کشورها با آن کاملاً به چشم می خورد. رهبران کشورهای اروپایی تاکید کردند که تکلیف قانون اساسی واحد باید در کوتاهترین زمان ممکن مشخص شود . 

 

در پایان این نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل " آنجلا مرکل " صدراعظم آلمان به عنوان رئیس دوره ای  اتحادیه اروپا گفت که موافقت اعضای اتحادیه اروپا در قبال پیشنهاد مطرح شده آلمان برای تغییر پاره ای از مفاد قانون اساسی واحد خرسندم و امیدوارم که این مسئله بتواند در تسریع تصویب و اجرای این قانون اساسی موثر واقع شود.  پیش از این، دو کشور بريتانيا و لهستان مخالفت خود را با پیشنهاد آلمان اعلام کرده بودند .

 

 

 

قانون اساسی واحد اروپا زمانی با بحران روبرو شد که مردم دو کشور فرانسه و هلند در همه پرسی به این قانون اساسی پاسخ منفی دادند . رئیس دوره ای اتحادیه اروپا همچنین بر لوم اجرای قانون اساسی واحد تا سال 2009 میلادی تاکید کرده است. قانون اساسی واحد اروپا زمانی لازم الاجرا خواهد بود که تمام اعضای اتحادیه اروپا موافقت خود را با آن اعلام کنند .

 

 

سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا همچنین درباره جایگزینی عنوان "وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا" به جای " مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا" با حفظ همان اختیارات به توافق دست یافتند.

 

 

 

قانون اساسی بر ایجاد پست " وزیر" امور خارجه اروپا که مامور نظارت بر دستگاههای خارجی اتحادیه اروپا و دارای اختیاراتی باشد که در حال حاضر میان کمیساریای اروپایی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه توزیع شده است، تصریح می کند.

 

در دومین روز نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل که با هدف ایجاد پایه های قانون اساسی جدید به جای متنی که فرانسوی ها وهلندی ها رد کرده اند؛ برگزار شد، اروپایی ها با تعدیل نام این پست بدون خدشه وارد کردن به اختیارات آن موافقت کردند.

 

در دومین و آخرین روز نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل که با هدف ایجاد پایه های قانون اساسی جدید به جای متنی که فرانسوی ها وهلندی ها رد کرده اند؛ برگزار شد؛ اروپایی ها با تعدیل نام این پست بدون خدشه وارد کردن به اختیارات آن موافقت کردند.

 

 

 

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نخستین روز نشست که 31 خرداد برگزار شد برای رسیدن به توافق درباره پیش نویس پیمان جدید این اتحادیه که قرار است جایگزین پیش نویس قانون اساسی شود، ناکام ماندند.

 

 

 

" آنجلا مرکل " صدراعظم آلمان که کشورش هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را عهده دار است ؛ در جریان نشست بروکسل ابراز امیدواری کرد که دراین نشست درباره پیمان جدید توافق حاصل شود.

 

   

در نشست دو روزه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا موضوعات مهم داخلی و بین المللی همچون قانون اساسی واحد، مسائل دفاعی، امنیتی، موضوع هسته ای ایران ، عراق و سیاست خارجی اتحادیه اروپا بررسی شد.

 

  

"هانزگتر پوترینگ" رئیس پارلمان اروپا نیز درباره پیشنهاد لهستان برای ایجاد تغییرات در نظام رای گیری در اتحادیه گفت لهستان به علت موضع خود درمیان 25 کشور عضو و پارلمان اروپا در انزوا قرار گرفته و ممکن است از سوی دولت چک مورد حمایت قرار گیرد. به گفته وى نباید کشوری برای تحمیل موضع خود بر کشوری دیگر تلاش کند، زیرا چنین امری با اصول دموکراسی مغایرت دارد.


نظر شما :