فیلیپین: به تداوم سیاست واشنگتن در منطقه بعد از انتخابات آمریکا اطمینان داریم

۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۸ کد : ۲۰۲۹۰۳۳ سرخط اخبار

درحالیکه برخی از کشورها در منطقه آسیا و اقیانوسیه نسبت به تغییر سیاست‌های آمریکا با احتمال روی کار آمدن «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان نگران هستند، فیلیپین اعلام کرده است که به تداوم این سیاست‌ها در منطقه بعد از انتخابات اطمینان دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع فیلیپین در مصاحبه‌ای که امروز دوشنبه در رویترز منتشر شد، اعلام کرده است که مانیل به تداوم سیاست‌های آمریکا در منطقه آسیا و اقیانوسیه پس از انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده اطمینان دارد و روابط دو کشور بدون توجه به نتیجه آن قوی باقی خواهد ماند.

گیلبرتو تئودورو اضافه کرد که اتحاد بین آمریکا و فیلیپین با اهداف امنیتی مشترک و تعهد به رعایت قوانین بین‌المللی، از جمله در آب‌های مورد مناقشه دریای جنوبی چین، تحکیم شده است.

وزیر دفاع فیلیپین در این مصاحبه مدعی شد که رفتار نادرست پکن در دریای جنوبی چین، فیلیپین را در خط مقدم نگرانی‌های امنیتی منطقه قرار داده و واکنش جهانی را برانگیخته است.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در تاریخ پنجم نوامبر (۱۵ آبان) با رقابت تنگاتنگ بین کامالا هریس، معاون دموکرات رئیس جمهوری و دونالد ترامپ جمهوریخواه برگزار می‌شود.

تنش‌ها در دریای جنوبی چین، جایی که پکن ادعای حاکمیت بر تقریبا تمام این آبراه را دارد، به شدت بالا گرفته و کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله فیلیپین و به تازگی ویتنام و اندونزی را به چالش کشیده است.

هفته گذشته، اندونزی یک کشتی گارد ساحلی چین را به علت آنچه دخالت در تحقیقات اکتشاف انرژی عنوان شده، از آب‌های خود بیرون کرد. در حالی که ویتنام این ماه مقام‌های چینی را به تعرض به ماهیگیران خود در آب‌های مورد مناقشه متهم کرد.

وزیر دفاع فیلیپین مدعی است: برنامه توسعه‌طلبانه چین در اینجا تهاجمی آشکار است.

در سال ۲۰۱۶، دادگاه دائمی داوری در لاهه حکم داد که ادعاهای پکن در دریای جنوبی چین هیچ مبنای قانونی ندارد و از فیلیپین که این پرونده را مطرح کرده بود، حمایت کرد.

اما رد این حکم از سوی چین، منجر به یک سری درگیری‌های دریایی و هوایی شد. فیلیپین گشت زنی‌ها و ماموریت‌های تدارکاتی را برای دفاع از منطقه اقتصادی انحصاری خود (EEZ) افزایش داد.

این حوادث خطر تشدید تنش را افزایش داده است که در نهایت می‌تواند ایالات متحده را درگیر کند، زیرا این کشور طبق معاهده موظف است در صورت حمله به فیلیپین از آن دفاع کند.


نظر شما :