پیش‌بینی تحلیلگران غربی از آینده جنگ اوکراین پس از انتخابات آمریکا

۰۷ آبان ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۳ کد : ۲۰۲۹۰۲۸ سرخط اخبار

تحلیلگران غربی مدعی هستند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات آمریکا، احتمال تحقق صلح برای جنگ اوکراین وجود دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، درگیری میان روسیه و اوکراین به احتمال زیاد مشکلات مختلفی را از قبیل تامین هزینه های مالی برای کمک به کی یف، برگزاری مذاکرات برای صلح و کنترل میزان دخالت اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ارتباط با این مناقشه را پیش روی رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد گذاشت.

ایان پراد، رایزن سابق اقتصادی سفارت انگلیس در مسکو در مصاحبه ای با این خبرگزاری گفت که دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا رویکردهای به ظاهر متفاوتی را برای درگیری در اوکراین ارائه می دهند.

وی تاکید کرد که موضع کامالا هریس نامزد حزب دموکرات این انتخابات از جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا در ارتباط با حمایت از کی یف بسیار جدی تر و مصمم تر است؛ بدین معنی که هرگز مذاکرات صلحی با مسکو انجام نخواهد شد.

این دیپلمات سابق انگلیسی مدعی شد که اگر هریس در انتخابات پیروز شود، تامین نیازهای مالی برای حمایت کی یف که در دوران ریاست جمهوری بایدن در حال انجام است، بسیار سخت تر و پیچیده تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که هریس به حمایت همه جانبه از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ادامه خواهد داد، اما قطعا در مورد تامین سلاح و کمک مالی به او با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد.

ایان پراد تاکید کرد که همین موضوع باعث بروز اختلافاتی میان دولت هریس و کی یف خواهد شد.

رایزن سابق اقتصادی سفارت انگلیس در مسکو افزود: اگر دونالد ترامپ پیروز این انتخابات باشد، همان طور که خودش بارها در سخنرانی های انتخاباتی تاکید کرد، این جنگ باید پایان یابد و مذاکرات صلح با روسیه انجام شود.

ارل راسموسن، مشاور بین المللی و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا نیز در مصاحبه ای جداگانه با اسپوتنیک، گفت: هریس در این مورد سرسخت تر عمل خواهد کرد و با تقویت نیروهای نظامی ناتو، از مناقشه اوکراین و تمام درگیری ها در سراسر جهان حمایت خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه احزاب «نئومحافظه‌کار» و «نئولیبرال» ‌همگی از او حمایت می‌کنند، مدعی شد که هریس بیشتر روحیه جنگ طلبانه دارد، در حالی که ترامپ به دنبال پایان دادن به این درگیری ها و مذاکره با همه طرف هاست.

این کارشناس آمریکایی تاکید کرد که اگر روزنه امیدی برای پایان دادن به جنگ اوکراین وجود داشته باشد، در دولت ترامپ باید به دنبال آن بود.

راسموسن افزود: البته ترامپ نیز که در گذشته به دنبال تقویت همکاری با روسیه بود، تحریم های زیادی را علیه مسکو اعمال کرد و به تنش های موجود افزود.

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که اعضای ناتو از ترامپ واهمه دارند، زیرا نمی دانند او قرار است دقیقا چه کاری انجام دهد و چه رویکردی داشته باشد. اگر آمریکا از ناتو خارج شود و حمایت های خود را کاهش دهد این ائتلاف به طور کامل نابود خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.


( ۱ )

نظر شما :