علی‌اف: اتحادیه اروپا باید در روابط باکو-ایروان بی طرف باشد

۲۴ مهر ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۷ کد : ۲۰۲۸۸۱۴ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آذربایجان بر ارزش برابر تمام بندهای قرارداد صلح با ارمنستان تأکید کرد و رویکرد ایروان در جدا کردن بندها را غیرواقعی دانست. او از تمدید مأموریت ناظران اروپایی بدون مشورت با باکو ابراز نارضایتی کرد و بر ضرورت بی‌طرفی اتحادیه اروپا تأکید کرد.

به گزارش روزپلاس، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان معتقد است که تمامی بندهای قرارداد صلح با ارمنستان دارای ارزشی برابر هستند و نباید هیچ‌یک از آن‌ها جدا از دیگری در نظر گرفته شود.

الهام علی‌اف این اظهارات را در تاریخ 14 اکتبر، هنگام پذیرش استوارنامه سفیر جدید بلژیک، ژولین دو فرپو، بیان کرده است.

علی‌اف گفت: پیشنهاد دولت ارمنستان مبنی بر امضای بندهایی که تاکنون توافق شده و گذاشتن بندهای توافق نشده برای مراحل بعدی، عجیب و کاملاً خارج از واقعیت است. چنین رویکردی را قبلاً ندیده‌ام.

وی افزود: بروکسل مکانی بود که مذاکرات بین ارمنستان و آذربایجان با حمایت رئیس شورای اتحادیه اروپا، شارل میشل، با موفقیت برگزار شد و واقعاً پیشرفت‌های مهمی در آنجا به دست آمد.

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین گفت: متأسفانه، طرف ارمنی تصمیم گرفت به اصطلاح فرآیند بروکسل را ادامه ندهد. اما در هر صورت، این فرآیند مثبت و تجربه‌ای ارزشمند بود.

علی‌اف با اشاره به «اصول فرآیند مادرید» که در دوران اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان وجود داشت، اظهار داشت: یکی از اصول اصلی این فرآیند این بود که تا همه مسائل توافق نشوند، هیچ چیز توافق نمی‌شود. این موضع مشترک هم میانجی‌گران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، هم ارمنستان و هم آذربایجان بود و ما همچنان بر این موضع پابرجاییم.

وی ادامه داد: متأسفانه، برخی از اعضای سابق گروه مینسک موضع خود را تغییر دادند و اکنون از پیشنهاد غیرواقعی ارمنستان حمایت می‌کنند. در بسیاری از موارد، ارمنستان با طرح این پیشنهادات، تظاهر به تمایل به صلح می‌کند، در حالی که از قبل می‌داند که این پیشنهادها قابل‌قبول نیستند.

با این حال، علی‌اف تأکید کرد که فرآیند ادامه دارد و افزود: هنگامی که سرزمین‌های ما از سال 1992 تا 2020 تحت اشغال بودند، 28 سال گذشت و نتیجه‌ای حاصل نشد. اما اکنون دو سال است که مذاکرات آغاز شده‌اند. بنابراین، باید صبور، واقع‌بین و متعهد به دستیابی به صلح در قفقاز جنوبی باشیم.

رئیس‌جمهور آذربایجان تأکید کرد: اتحادیه اروپا باید همچون گذشته، در موضوع صلح بین ارمنستان و آذربایجان بی‌طرف باقی بماند. در زمان اشغال سرزمین‌های ما، اتحادیه اروپا هرگز در این موضوع فعال نبود. درخواست‌های متعددی که ما در آن دوره به اتحادیه اروپا و سایر نهادهای اروپایی ارائه دادیم، همگی با این پاسخ مواجه شدند که این موضوع در حوزه فعالیت گروه مینسک است و اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی با آن ندارد. اما اکنون مشاهده می‌شود که اتحادیه اروپا به‌طور فعال در این مسئله دخیل شده است. متأسفانه، در بروکسل و در مقر اتحادیه اروپا برخی افراد جانب‌داری می‌کنند. این موضع‌گیری نه‌تنها غیرسازنده است، بلکه تنها منجر به ایجاد بی‌اعتمادی می‌شود و اتحادیه اروپا را از فرآیند عادی‌سازی خارج می‌کند. اگر ممکن باشد، من توصیه می‌کنم که به‌خاطر تداوم همکاری‌های اتحادیه اروپا و آذربایجان، این نهاد به مسیر فرانسه نرود و تحت تأثیر سیاست‌های فرانسه قرار نگیرد. چراکه سیاست فرانسه در قبال عادی‌سازی روابط ارمنستان و آذربایجان همواره مخرب بوده و همچنان به همان شکل باقی مانده است.

الهام علی‌اف از تمدید مأموریت ناظران اروپایی در ارمنستان بدون مشورت و رضایت باکو ابراز نارضایتی کرد و گفت: یکی از مسائلی که باعث ایجاد بی‌اعتمادی در روابط آذربایجان و اتحادیه اروپا شده، تمدید مأموریت به‌اصطلاح ناظران اروپایی در مرزها بدون رضایت باکو و حتی بدون مشورت با ما است. چه نیازی به این کار بود؟ در اکتبر 2022 در پراگ، آذربایجان با این موافقت کرد که این مأموریت به مدت 2 ماه در آنجا باقی بماند و تنها شامل تعداد محدودی از افسران بازنشسته نظامی باشد. اما هنگامی که مأموریت تمدید شد، هیچ مشورتی با ما انجام نشد. اکنون نیز بحث‌هایی در جریان است تا این مأموریت برای مدت بیشتری تمدید شود. رفتار اعضای این مأموریت، به اصطلاح «دیپلماسی دوربین دوچشمی»، غیرقابل‌قبول بوده و از هرگونه استانداردهای عادی فرهنگی و سیاسی دور است. ما این موضوع را در ارتباطات خود با اتحادیه اروپا مطرح خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین به گستردگی دستور کار همکاری‌های جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: این همکاری‌ها حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، انرژی سبز و تجارت را در برمی‌گیرد. اتحادیه اروپا اصلی‌ترین شریک تجاری آذربایجان است. بنابراین، اگر در همکاری‌های آذربایجان و اتحادیه اروپا در رابطه با موضوعات مربوط به روابط ارمنستان و آذربایجان عقب‌گردی رخ دهد، این مایه تأسف خواهد بود. امیدوارم روابط دوجانبه بین کشورهای ما بدون توجه به دستور کار ارمنستان و آذربایجان پیشرفت کند.

طبق گزارش‌های رسمی، ژولین دو فرپو، سفیر بلژیک در این دیدار اعلام کرد که برای توسعه روابط با آذربایجان تلاش‌های لازم را به کار خواهد بست. او همچنین به وجود فرصت‌های بزرگ برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف بین دو کشور اشاره کرد.

این دیپلمات با بیان اینکه ثبات منطقه‌ای برای بلژیک نیز اهمیت زیادی دارد، کمک‌های بشردوستانه جمهوری آذربایجان به اوکراین را مورد تحسین کشورش قرار داد.

وی افزود: بلژیک نیز به ثبات منطقه‌ای و همچنین به روابط ارمنستان و آذربایجان علاقه‌مند است.

سفیر بلژیک همچنین پیشرفت‌های اخیر در روند عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان را خاطرنشان کرد و اظهار داشت که بلژیک از گام‌های برداشته‌ شده در این زمینه حمایت می‌کند.

وی همچنین تأکید کرد که بلژیک به حمایت خود از آذربایجان در مسائلی مانند مین‌زدایی و فعالیت‌های آژانس پاکسازی مین آذربایجان (ANAMA) ادامه خواهد داد.

تاکنون، دولت ارمنستان نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان واکنشی نشان نداده است.


( ۱ )

نظر شما :