ایران: رژیم اسرائیل مانع دستیابی جهان اسلام به ثبات است

۱۰ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۰۲۷۹۸۸ سرخط اخبار

هیئت جمهوری اسلامی ایران در پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در کامرون شرکت و بر نقش مخرب رژیم صهیونیستی در ثبات و امنیت منطقه تاکید کرد.
خبرگزاری میزان - پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی روز‌های هشتم و نهم شهریور سال جاری در یائونده، پایتخت جمهوری کامرون برگزار شد؛ موضوع اصلی نشست یادشده «توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات میان کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی» تعیین شده بود.

در این نشست هیئتی به سرپرستی اسدالله اشراق جهرمی، مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه از طرف جمهوری اسلامی ایران شرکت و سخنرانی کرد.

اشراق جهرمی در ابتدای سخنرانی خود در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق و محکومیت شدید تجاوزها و جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه در طول ۱۱ ماه گذشته و به‌ویژه اقدام تروریستی اخیر این رژیم در ترور شهید اسماعیل هنیه، خواستار اقدام قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان همکاری اسلامی در توقف فوری اقدام‌های این رژیم به‌عنوان مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی شد و بر ضرورت پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی در قبال جنایت‌های ارتکابی تاکید کرد.

نماینده ایران همچنین با اشاره به لزوم توجه به ریشه‌های ناامنی و بحران‌آفرینی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد: رژیم اشغالگر صهیونیستی مانع اصلی دستیابی جهان اسلام و کشور‌های منطقه به ثبات و توسعه پایدار است و اقدام‌ها و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده این رژیم مانعی اساسی برای همکاری میان کشور‌های اسلامی و ایجاد همگرایی اقتصادی منطقه‌ای بین کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی به شمار می‌رود.

مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه و سیاست‌های دولت جدید جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همگرایی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان را تبیین کرده و با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی ایران در کریدور‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله ظرفیت عظیم بنادر تجاری ایران در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین شبکه گسترده ریلی، ظرفیت بالای ترانزیتی کشورمان برای اتصال کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی را تشریح کرد.

وی همچنین ضمن تقبیح تحریم‌های اقتصادی و به‌ویژه اقدام‌های زورمدارانه یک‌جانبه که در مغایرت با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بر تعدادی از کشور‌های در حال توسعه تحمیل شده و می‌بایست از سوی همه کشور‌ها مردود شمرده شوند، تحریم‌ها را مخل ثبات اقتصادی و مانعی اساسی برای توسعه و دسترسی به منابع و فن‌آوری دانست.

نماینده ایران در خاتمه بر تعهد خللل‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و پیشرفت جمعی کشور‌های عضو تاکید و بر آمادگی کشورمان برای همکاری با دیگر کشور‌های اسلامی برای پیشبرد اصول و اهداف مشترک تصریح کرد.

در این نشست بیش از ۱۰۰ قطعنامه سازمان همکاری اسلامی در زمینه موضوع‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و مالی به تصویب شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی رسید که ۲ قطعنامه محکومیت حمله‌های تروریستی رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق و تقویت همکاری‌های چندجانبه کشور‌های اسلامی در جغرافیای این سازمان که توسط کشورمان پیشنهاد شده بود نیز از جمله مصوبات این نشست به شمار می‌رود.

همچنین به پیشنهاد کشورمان موضوع حمایت قاطعانه از مفاد سند مصوب نشست فوق‌العاده اخیر کمیته اجرایی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی که بنا به درخواست ایران به‌تازگی در جده برگزار شد، از جمله محکومیت ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست‌وزیر اسبق فلسطین در بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه گنجانده شد.

هیئت نمایندگی ایران علاوه بر موارد پیش‌گفته، موارد متعددی از پیشنهادها و اصلاحات را در پیش‌نویس بیانیه پایانی مطرح کرد که کلیه آن‌ها با اجماع به تصویب رسیدند؛ پنجاهمین نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی عصر دیروز (جمعه نهم شهریور ماه ۱۴۰۳) به کار خود پایان داد.


نظر شما :