هشدار وزرای خارجه فرانسه و انگلیس درباره ادامه چرخه خشونت در منطقه

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۲ کد : ۲۰۲۷۷۷۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: استفان سژورنی وزیر امور خارجه فرانسه و دیوید لامی، همتای انگلیسی وی، بر این باورند که برقراری صلح در خاورمیانه هنوز امکانپذیر است و برای شکستن چرخه خشونت‌های جاری در منطقه دیر نیست.

به گزارش الحره، این دو وزیر اروپایی با انتشار مقاله ای مشترک در روزنامه گاردین نوشتند: برقراری آتش بس در غزه می تواند پیشرفت به سمت راه حل دو کشوری را که تنها راه بلند مدت برای امنیت و ثبات منطقه است، ممکن سازد.

در این مقاله آمده است: «اقدامات اسرائیل در غزه همچنان منجر به تلفات غیرقابل تحمل در میان غیر نظامیان می شود ضمن آنکه  گروگان ها نیز نزدیک به  316 روز بعد از حمله 7 اکتبر گذشته هنوز در دستان حماس در زنجیر هستند در حالیکه در میان آنها شهروندان فرانسوی و انگلیسی نیز وجود دارند.»

بر اساس این مقاله، با توجه به تشدید جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان و تهدیدات ایران، خطرات جنگ منطقه‌ای در مقیاسی بسیار وسیع در حال افزایش است و این دو وزیر از تحولات موجود به عنوان چرخه ویرانگر خشونت یاد کرده اند که این وضعیت  ممکن است به یک درگیری عمیق‌تر تبدیل شود که حل آن بسیار مشکل خواهد بود و این چرخه خشونت همزمان با گرایش به تشدید تنش‌ها می تواند پیشرفت به سوی راه حل سیاسی را دشوارتر کند.

این دو وزیر بر نیاز به برقراری ارتباط مجدد با اتکا بر نقاط قوت مشترک از طریق دیپلماسی فشار تاکید کردند و سفرهای هفته گذشته خود به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی را نشان از  تعهد خود برای همکاری نزدیک‌تر و یک روحیه جدید همکاری به نفع امنیت ملی کشورهای خود، امنیت اروپا و امنیت خاورمیانه قلمداد کردند.

آنها در این مقاله هشدار دادند هرگونه حمله ایران عواقب ویرانگری خواهد داشت که مهمترین آنها تضعیف مذاکرات آتش بس کنونی در غزه است چرا که  فقط یک راه حل سیاسی می تواند به صلحی  که ما به شدت به آن نیاز داریم، منجر شود.


نظر شما :