بایدن: ایران مسیر آتش بس غزه را منحرف نکند

۲۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۰۲۷۷۵۶ سرخط اخبار

به گزارش جریان نو،  یک مقام آمریکایی روز جمعه ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران در صورت حمله به اسرائیل در پاسخ به ترور یکی از مقامات ارشد حماس، با پیامدهای «فاجعه بار» روبرو خواهد شد و آتش‌بس غزه را از مسیر خود خارج خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده ایرانی‌ها را تشویق می‌کند که در این مسیر حرکت نکنند، زیرا عواقب آن می‌تواند کاملاً فاجعه‌بار باشد، به‌ویژه برای ایران.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که پس از دو روز مذاکرات در قطر که در آن میانجی‌های آمریکایی پیشنهادی برای کم کردن شکاف‌ها ارائه کردند، توافق اسرا در برابر آتش‌بس در جنگ ۱۰ ماهه غزه از همیشه نزدیک‌تر است.

این مقام آمریکایی ادعا کرد: «این حماس، نیروی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران بود که این جنگ را در ۷ اکتبر آغاز کرد، و اگر ایران کاری کند که اساساً آنچه را که ما فکر می‌کنیم بهترین فرصت در یک آتش‌بس بسیار جامع و توافق آزادسازی اسرا است، از مسیر خارج کند، ناگوار خواهد بود.»

جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل درباره واکنش به حمله ۳۱ ژوئیه در تهران که منجر به کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس شد، هشدار داده است.

بایدن در بیانیه‌ای با اشاره به «پیشرفت‌های قابل توجهی که در مذاکرات قطر به دست آمده است» هشدار داد «با توجه به آتش‌بس جامع و توافق آزادسازی اسرا، هیچ‌کس در منطقه نباید اقداماتی برای تضعیف این روند انجام دهد.»

نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا ایران در حال حاضر که مذاکرات آتش‌بس در غزه تمدید شده است، از انتقام‌جویی علیه اسرائیل خودداری می‌کند، گفت: «امیدواریم چنین شود». گزارشی در نیویورک تایمز نشان می‌دهد که انتظار می‌رود ایران اقدامات تلافی جویانه خود را برای زمان بیشتری متوقف کند.

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه روز جمعه در دیدار مشترک با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود گفت که انتظار دارد در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، از «حمله به اهداف مهم» در داخل ایران حمایت شود.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کاتز، تنها گفت که ایالات متحده به همراه بریتانیا و فرانسه برای «هر احتمالی» آماده می‌شوند.او گفت: «ما هر کاری را که لازم است برای دفاع از اسرائیل در برابر هرگونه حمله از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهیم داد.»

منبع: خبرگزاری فرانسه


نظر شما :