رسانه انگلیسی: اوکراین در حمله به قلمروی روسیه متحمل خسارت سنگینی شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۰ کد : ۲۰۲۷۷۰۶ سرخط اخبار

رسانه انگلیسی گزارش می‌کند، نیروهای اوکراینی که هفته گذشته به «کورسک» روسیه حمله کردند، متحمل خسارات سنگینی هم به لحاظ تلفات انسانی و هم در حوزه تجهیزات از جمله خودروهای ارائه‌شده غربی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، ارتش اوکراین هفته گذشته حمله‌ای غیرمنتظره‌ای را به منطقه «کورسک» روسیه انجام داد؛ حمله‌ای که با توجه به وضعیت شکننده و بی‌ثبات نیروهای اوکراینی، آنها را در موقعیت خطرناک‌تری از پیش قرار داده و طبق هشداری که مقامات روسیه صادر کرده‌اند، هر لحظه ممکن است نیروهای مسلح این کشور به اوکراین حمله تلافی‌جویانه کنند.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی با استناد به اظهارات تعدادی از نیروهای ارتش اوکراین می‌نویسد: «بمب‌های سُرشی FAB، نیروهای اوکراینی و تجهیزات با ارزشی را که غرب ارسال کرده بود، از بین بردند. هم‌چنین یک خودرو زرهی ساخت آمریکا تحت عنوان "استرایکر" آسیب دید و باید به اوکراین بازمی‌گشت.»

سربازان اوکراینی اذعان می‌کنند که هدف از این حمله، کنترل قلمروهای روسیه بود و هم‌چنین این کشور را وادار سازند تا نیروهای خود را از جبهه دونباس منحرف کند؛ حمله‌ای که از نگاه بسیاری از تحلیلگران نظامی و هم‌چنین روزنامه فایننشال تایمز به عنوان «بزرگترین قمار اوکراین» تلقی می‌شود زیرا اکنون ارتش این کشور که مدت‌هاست از کمبود نیرو و مهمات رنج می‌برد، باید منتظر اقدامات متقابل روسیه باشد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزات امور خارجه روسیه روز یکشنبه در واکنش به حملات اوکراین گفت: «حملات موشکی و پهپادی اوکراین به مناطق روسیه در روزهای اخیر با هدف تخریب و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامیان انجام شد و علنا ماهیت تروریستی داشت. پاسخ سخت نیروهای مسلح روسیه زیاد طول نخواهد کشید.»

رسانه انگلیسی: اوکراین در حمله به قلمروی روسیه متحمل خسارت سنگینی شد

یکی از نیروهای ارتش اوکراین با نام «دنیس» در مصاحبه با این روزنامه انگلیسی می‌گوید: «ما می‌توانیم بجنگیم و قلمرو خود را پس بگیریم. و سپس مذاکرات آغاز شوند و برخی از زمین‌های آنها (روسیه) را خواهیم داشت تا با سرزمین‌های خود معامله کنیم.»

فایننشال تایمز در توصیف آنچه اوکراین با این حمله بر سر خود آورد، می‌نویسد: «روز یکشنبه چندین سرباز اوکراینی در حال حمل خودروی زرهی آسیب‌دیده بودند و قصد داشتند آن را برای تعمیر به پایگاه ایالات متحده در آلمان بفرستند.»

آمریکا و آلمان که از حامیان بزرگ اوکراین در حوزه کمک‌های مالی و نظامی محسوب می‌شوند، ادعا می‌کنند که از حمله اوکراین به «کورسک» مطلع نبوده‌اند. برخی دیگر از متحدان کی‌یف هم ادعاهای مشابهی مطرح می‌کنند.

«دنیس» سرباز اوکراینی در ادامه مصاحبه‌اش می‌افزاید: «جنگ از مواضع دفاعی بسیار سخت‌تر است. دشمن همه چیز را درباره ما می‌داند. او می‌داند ما کجا هستیم و پهپادهای آنها تمام حرکات ما را زیر نظر دارند. آنها ما را غافلگیر می‌کنند البته ما هم غافلگیر شدیم از اینکه خودشان از حمله ما متعجب شدند.»

یکی از مقامات امنیتی اوکراین بدون افشای نامش با اشاره به اهداف این کشور برای حمله به «کورسک» می‌گوید: «این حمله روحیه ما، ارتش اوکراین و جامعه را بسیار افزایش داده است. هدف این حمله بی‌ثبات‌سازی وضعیت در روسیه بود.»

اما این درحالیست که «آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیروهای ویژه آخمات روسیه پیشتر در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی عنوان کرد: «وضعیت در منطقه کورسک تا حد امکان توسط نیروهای مسلح روسیه کنترل شده است. هم‌چنین، در حال حاضر ما از تمامی جهات بسیاری فرانسوی، لهستانی و خارجی را شناسایی می‌کنیم. ناتو، حملات نیروهای مسلح اوکراین در امتداد کورسک را رهبری می‌کند.»

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن بیش از ۱۶۱۰ نیروی اوکراینی خبر می‌دهد. اگرچه این رقم قابل تایید نیست اما خبرنگاران فایننشال تایمز حاضر در صحنه گزارش دادند که تعداد زیادی آمبولانس و خودروهای زرهی مخصوص درمان و کارهای پزشکی به خط مقدم اعزام شدند.

فایننشال تایمز در پایان این گزارش می‌نویسد: «مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی نگرانند که این اقدام می‌تواند تدارکات نظامی آنها را دچار اختلال کند و به تهدیدات روسیه درخصوص منطقه دونتسک منجر شود.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم با اشاره به عملیات اوکراینی‌ها در خاک روسیه که تلفات سنگینی بر دوش کی‌یف گذاشته است، گفت: «وضعیت در منطقه کورسک نشان می‌دهد که رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد می‌کند.»

پوتین تاکید کرد: «مهمترین چیز در حال حاضر حل مشکلات فوری در منطقه کورسک است؛ اینکه وزارت دفاع باید دشمن را از قلمرو منطقه بیرون کند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در منطقه کورسک در تلاش است تا مواضع مذاکره خود را در آینده بهبود بخشد. وضعیت منطقه نشان می‌دهد که چرا رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد کرد. اقدام کی‌یف در منطقه کورسک یک هدف نظامی برای متوقف کردن پیشروی نیروهای روسیه را دنبال می‌کند.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «هیچ چیزی وجود ندارد که بشود درباره آن با کی‌یف مذاکره و گفت‌وگو کرد چراکه کی‌یف غیرنظامیان و تأسیسات هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد. کی‌یف خواسته اربابان خود در غرب را اجرا می‌کند که با دستان اوکراین علیه روسیه می‌جنگند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در کورسک برای بهبود موضع آینده خود در مذاکرات تلاش می‌کند. دشمن پاسخ مناسبی را به اقدامات خود دریافت خواهد کرد و تمام اهداف عملیات ویژه نظامی محقق خواهد شد. باید با گروه‌های خرابکار در چارچوب عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی، جنگی فعال داشت.»

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین افزود: «ظاهرا دشمن با کمک اربابان غربی خود، در خدمت منافع آنهاست. ظاهرا دشمن در تلاش است تا مواضع مذاکره‌ای خود را در آینده بهبود بخشد، اما با افرادی که غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند یا می‌خواهند تأسیسات انرژی هسته‌ای را تهدید کنند، می‌توان از چه نوع مذاکراتی صحبت کرد؟ آیا امکان صحبت با آنها وجود دارد؟ رهبران رژیم کی‌یف اساسا راه نابودی مردم اوکراین را در پیش گرفته‌اند؛ تلفات در میان آنها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. رهبران رژیم کی‌یف نه تنها علیه مردم روسیه مرتکب جنایت می‌شوند، بلکه در واقع مسیر نابودی خود اوکراینی‌ها را در پیش گرفته‌اند؛ آن اوکراینی‌هایی که به نظر می‌رسد دیگر مردم آنها محسوب نمی‌شوند.»


( ۱ )

نظر شما :