وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا به مادورو در ازای واگذاری قدرت، پیشنهاد «عفو» داد

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۴ کد : ۲۰۲۷۶۷۵ سرخط اخبار

رسانه آمریکایی گزارش داد که مقامات آمریکایی پیشنهاد کرده‌اند در صورت انتقال قدرت توسط رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا به مخالفان سیاسی، آنها اتهامات ادعایی مربوط به «تروریسم مواد مخدر» علیه نیکولاس مادورو را کنار می‌گذارند.

به گزارش ایسنا، «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته، «ادموندو گونزالس اوروتیا» چهره مخالف مورد حمایت غرب را با ۵۱.۲ درصد به ۴۴.۲ درصد شکست داد و برای سومین بار ریاست‌جمهوری خود را تضمین کرد.

با این حال، حامیان گونزالس بدون ارائه سند و مدرکی ادعا می‌کنند که در رای‌گیری تقلب شده است و ایالات متحده طی اقدامی مداخله‌جویانه که خلاف اراده مردمی است، در اوایل این ماه رسما گونزالس را به‌عنوان «رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا» به رسمیت شناخت.

به گفته منابع روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، واشنگتن اکنون در تلاش است تا مادورو را متقاعد کند که قدرت را به گونزالس واگذار کند. همچنین در گفت‌وگوهای محرمانه با معتمدان مادورو، کاخ سفید پیشنهاد «عفو» رئیس‌جمهور ونزوئلا و متحدانش را که در حال حاضر از سوی ایالات متحده به اتهامات ادعایی مرتبط با مواد مخدر تحت تعقیب هستند، داده است.

یکی از این افراد مطلع گفت ایالات متحده «همه گزینه‌ها را روی میز گذاشته است» تا مادورو را متقاعد کند تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه، از قدرت کنار برود. یکی دیگر از افراد آشنا به مذاکرات گفت ایالات متحده آماده ارائه تضمین‌هایی برای عدم تعقیب آن شخصیت‌ها برای «استرداد» خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد، مقامات آمریکایی همچنین در تلاش هستند تا برزیل، مکزیک و کلمبیا را که دولت‌های چپ آنها با کاراکاس هم‌نظر هستند، برای متقاعد کردن مادورو به پذیرش این توافق به خدمت بگیرند. در همین حال، متحدان گونزالس هم به مادورو «ضمانت‌های امنیتی» در صورت کناره‌گیری او ارائه کرده‌اند.

وزارت دادگستری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ کیفرخواست‌هایی را علیه مادورو و بیش از ده‌ها رهبر سیاسی و نظامی ونزوئلا منتشر کرد و آنها را به دست داشتن در «تروریسم مواد مخدر» و توطئه‌ای برای «وارد کردن کوکائین به ایالات متحده» متهم کرد. وزارت امور خارجه آمریکا ۱۵ میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری مادورو شود و برای هر یک از متهمان دیگر تا ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

اتهام‌زنی‌ها علیه مادورو، پس از ناکام ماندن تلاش‌های قبلی برای برکناری او از قدرت مطرح شد. تحریم‌های اقتصادی و تهدیدهای پنهان مبنی بر مداخله نظامی از سوی واشنگتن برای شکستن سیطره مادورو بر قدرت در سال ۲۰۱۸ کافی نبود، در حالی که به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا هم به عنوان «رئیس جمهور موقت» ونزوئلا در سال ۲۰۱۹، صرفا یک ژست نمادین بود و راه به جایی نبرد. گوآیدو در حال حاضر در میامی در تبعید زندگی می‌کند.

با توجه به اینکه ارتش و نیروهای امنیتی ونزوئلا به مادورو وفادار هستند، منابع «وال‌استریت‌ژورنال» اذعان کردند که «توافق عفو» بعید است که موفق شود. آنها گفتند که معامله مشابهی در خلال مذاکرات محرمانه در قطر سال گذشته به مادورو پیشنهاد شد و افزودند که رهبر ونزوئلا حاضر به بحث در مورد هرگونه ترتیباتی که منجر به خروجش شود، نشد.

مراسم تحلیف مادورو برای ژانویه برنامه‌ریزی شده است. مقامات آمریکایی درگیر در مذاکرات محرمانه به وال‌استریت‌ژورنال گفتند که امیدوارند تا قبل از آن به یک توافق دست یابند، در حالی که این روزنامه بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید را به عنوان نقطه اهرمی که ایالات متحده بر سر مادورو در اختیار دارد، توصیف کرد.

در حالی که ترامپ تحریم‌های سنگینی را علیه صنعت نفت ونزوئلا اعمال و از گوآیدو حمایت کرد، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته این تحریم‌ها را به طور موقت لغو کرد. با این حال، منابع وال‌استریت‌ژورنال معتقدند که «مادورو به واشنگتن بی‌اعتماد است و مهم نیست که چه کسی ساکن کاخ سفید باشد. این شامل دولت بایدن هم می‌شود، با اینکه بیشتر تحریم‌های اقتصادی را به امید تقویت انتخابات آزاد و عادلانه ژوئیه لغو کرده بود.»

ایالات متحده پنج ماه تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری ونزوئلا فرصت دارد تا به توافق برسد و این خیلی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر بستگی دارد.

مادورو گفته است تا زمانی که واشنگتن به او احترام بگذارد، آماده گفت‌وگو است. به گزارش راشا تودی، نیکولاس مادورو در ابتدای این ماه گفت مایل است مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل زندانیان با آمریکا را از سر بگیرد، به شرطی که واشنگتن «از امور داخلی ونزوئلا دور بماند.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهارنظر در مورد تعاملات دیپلماتیک با کاراکاس خودداری کرد، اما گفت ایالات متحده از تلاش‌های بین‌المللی برای درخواست شفافیت در مورد شمارش آرا حمایت می‌کند و گام‌های بعدی را بر اساس منافع ایالات متحده تعیین خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفت: «ما در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها برای تشویق و تحت فشار قرار دادن مادورو برای به رسمیت شناختن نتایج انتخابات هستیم و به این کار ادامه می‌دهیم، اما این مسئولیت بر عهده مادورو و مقامات انتخاباتی ونزوئلا است که درباره نتایج انتخابات شفافیت داشته باشند.»


نظر شما :