رشد مطلوب تجارت خارجی چین طی ۷ ماه اول ۲۰۲۴؛ پاسخی به تدابیر حمایت‌گرایانه غرب

۱۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۳ کد : ۲۰۲۷۵۹۰ سرخط اخبار

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG طبق داده‌های اداره گمرک، تجارت خارجی کالاهای چین طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی به 24.83 تریلیون یوان (3.46 تریلیون دلار) رسید و در مقایسه بامدت مشابه سال 2023 رشدی 6.2 و رکوردی جدید در حجم تجارت را به ثبت رساند امری کهناشی از قدرت تولیدی کشور، افزایش تقاضای خارجی و همچنین متنوع شدن شرکای تجاریچین در خارج ارزیابی می‌شود.
این داده‌های پررونقرا باید به مجموعه‌ای ازشواهد جدید اضافه کنیم که نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان، با وجود دست و پنجهنرم کردن با چالش‌های داخلی و خارجی، شتاب رشد ثابت خود را حفظ کرده است.
داده‌هایمذکور همچنین نشان دهنده یک چشم انداز خوش بینانه برای موتور تجارت کشور است بهگونه‌ای که ناظران انتظار دارند بتواند با سرعتی بالاتر در نیمه دوم امسال حرکتکرده تا از اقتصاد در جهت رشد و دستیابی به هدف رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود 5 درصدِ امسال، پشتیبانی کند.
عظمترشد تجارت چین طی ماه‌های اخیر همچنین پاسخی بوده به تدابیر حمایت ‌گرایانه برخیکشورهای غربی و افزایش واضح تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی. تحلیلگران اینروند را نشان دهنده انعطاف، رقابت پذیری و قدرت ذاتی بزرگترین نیروگاه تولید جهانمی‌دانند و در عین حال به نقش اساسی تزلزل ناپذیر چین به عنوان یک تثبیت‌کننده ولوکوموتیو زنجیره تامین جهانی اشاره می‌کنند.
با توجه به اینکهداده‌های تجارت یک معیار برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، آمار و ارقام مربوط بهماه جولای که به تازگی منتشر شده اقتصاددانان را بر آن داشته تا پیش بینی کنندتولید ناخالص داخلیِ سه ماه سوم چین احتمالا حدود 5 درصد رشد خواهد داشت یا دستکماز سه ماه دوم که 4.7 رشد سالانه را ثبت کرد، عقب نخواهد افتاد.
شتابمثبت تجارت در ماه جولای با چند فاکتور از جمله رشد تقاضای خارج از کشور در بحبوحهچرخه کاهش نرخ بهره جهانی، تقویت شده است.
بازی‌هایالمپیک 2024 پاریس هم نسبتا به افزایش تقاضای جهانی کالاهای «ساخت چین» از تجهیزاتورزشی و سوغات گرفته تا دیگر کالاها، کمک کرده است.
علی‌رغمتحریم‌های به رهبری آمریکا علیه صنایع چین، صادرات مدارهای مجتمع (IC) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25.8درصد جهش داشته و در عین حال صادرات خودرو نیز افزایشی 20.7 درصدی را به ثبترسانده است.
بهعقیده ناظران، صادرات پررونق خودرو نشان می‌دهد که تاثیر اعمال تعرفه بر الگوی کلیتجاری چین محدود است. و بالعکس، ایالات متحده اکنون با سرکوب بی ملاحظه علیهواردات چین که از اثر تلاش‌هایش برای مهار تورم می‌کاهد، «در حال خودزنی است».
آمریکا طی هفته گذشته افت شدید رشد شغلی را گزارش داد امری کهکه هراس از رکود اقتصادی را برانگیخت.
در مقابل، همچنین تاثیر محدود آن بر صادرات چین به زنجیره صنعتیکامل این کشور، انعطاف پذیری و رقابت پذیری تجاری با فناوری پیشرفته و همچنین تقویتهمکاری تجاری شرکت‌های خصوصی با گروه متنوع‌تر از شرکای تجاری نسبت داده می‌شود.
 


نظر شما :