هدف بارزانی از نقش آفرینی در جنایت سنجار چه بود؟

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۶ کد : ۲۰۲۷۵۵۸ سرخط اخبار

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان، در آگوست ۲۰۱۴، داعش یک کارزار کابوس‌آمیز را برای قتل‌عام، بردگی و تجاوز به هزاران ایزدی که یک اقلیت قومی مذهبی در منطقه سنجار عراق هستند، آغاز کرد که یک نسل‌کشی گسترده محسوب می‌شود. اما اکنون، دعوی قضایی در دادگاه منطقه‌­ای آمریکا در واشنگتن دی‌سی، ادعای تکان دهنده­ای را مطرح می­‌کند: «مسعود بارزانی، کشتار دسته جمعی ایزدی­‌ها را با استفاده از داعش به عنوان عامل خود سازماندهی کرد».

 این شکایت از طرف صندوق قربانیان کردستان به ریاست استیفن استودیرت، مشاور ارشد سابق روسای جمهور آمریکا، جورج اچ دبلیو بوش، رونالد ریگان و جرالد فورد تنظیم شده است.

در این دادخواست ادعا شده است که مسعود بارزانی نسل‌کشی ایزدی‌­ها را «سازماندهی، هماهنگ و تسهیل» کرده است.

نسل­کشی از قبل برنامه­ریزی شده بود

شهادت­‌های متعدد ایزدی­‌ها از جمله میرزا اسماعیل، رئیس سازمان بین‌المللی حقوق بشر ایزدی، نقش بارزانی را تایید می­‌کند. وی تاکید کرده «نسل‌­کشی ایزدی­‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده بود. مسعود بارزانی قصد داشت ایزدی­‌ها را نابود کند تا در کردستان حکومت اسلامی ایجاد کند».

ترس در میان ایزدی‌ها از حمله داعش به سنجار از ماه‌ها قبل از نسل‌کشی در آگوست ۲۰۱۴ افزایش یافته بود. علی‌رغم وعده‌های نیروهای امنیتی کُرد (وابسته به بارزانی) برای محافظت از ایزدی‌ها تا «آخرین قطره خون» آنها، این نیروها در عوض به داعش اطمینان دادندکه می تواند اقدامات وحشتناک خود را انجام دهد.

پیشمرگه­‌ها به دستور رهبرشان (بارزانی)، ایزدی­‌ها را خلع سلاح و از فرار آنها از سنجار جلوگیری کردند و آن­ها را بی­‌دفاع و برای حملات تروریستی رها کردند. اما ده سال بعد، نقش بارزانی به‌عنوان سازمان‌دهنده نسل‌کشی ایزدی‌ها، در میان خود بازماندگان، تقریباً ناشناخته است.

دفاع از سنجار تا آخرین قطره خون

در ژانویه ۲۰۱۴، داعش عملیات رعدآسای خود را برای تصرف مناطقی در شرق سوریه و غرب عراق آغاز کرد. میرزا اسماعیل می­‌گوید که پس از کشتار کشاورزان ایزدی توسط داعش در شهر ربیعه در ماه مه، «می‌دانستیم که اتفاقی برای ما خواهد افتاد». پس از اینکه داعش، موصل، دومین شهر بزرگ عراق را در ماه ژوئن، تصرف کرد، وضعیت خطرناک‌تر شد. سنجار ناگهان از سه طرف توسط داعش محاصره شد: از شهر بعاج در جنوب، از تلعفر و موصل در شرق و از طرف سوریه در غرب.

 تنها راه خروج به سمت شمال، گذرگاه مرزی سوریه و سپس به شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق بود. بسیاری از ایزدی‌ها احساس می‌کردند که داعش در مرحله بعدی به سنجار حمله خواهد کرد، اما مقامات محلی حزب دموکرات کردستان از طرف بارزانی علناً به ایزدی‌ها اطمینان دادند که پیشمرگه از آنها دفاع خواهد کرد.

 یک روزنامه‌نگار به‌نام کریستین ون دن تورن در دیلی بیست گزارش داد که سربست بایپری، رئیس شاخه هفدهم حزب دموکرات کردستان در سنجار، به خود می‌­بالید که «تا آخرین قطره خون از سنجار دفاع خواهیم کرد».

پیشمرگه‌­ها ایزدی‌­ها را در سنجار به دام می­‌اندازند

با این حال، در بحبوحه تهدید داعش، پیشمرگه­‌ها تلاش کردند تا از فرار ایزدی­‌ها از سنجار جلوگیری کنند. یک مرد ایزدی اظهار داشت «زمانی که در ۱ اوت، درست دو روز قبل از حمله داعش به منطقه کردستان عراق به همراه خانواده‌اش به‌­دلیل ترس سعی بر فرار داشتند، پیشمرگه‌ها در یک ایست بازرسی جلوی آن­ها را گرفتند».

یک پیشمرگه به ​​او گفت: «از بارزانی دستور دریافت کردیم که هیچ یک از ساکنان اجازه فرار ندارند». وی افزود: «حتی برخی از کسانی که از دستورات پیشمرگه سرپیچی می‌کردند، هدف گلوله قرار گرفتند». وی در ادامه توضیح داد که مجبور شده بود سلاح­‌های خود را به همراه تمام مهمات به پایگاه پیشمرگه­‌های محلی تحویل دهد. او گفت: «در واقع ما اعتماد داشتیم که از ما محافظت خواهد شد». یکی دیگر از شاهدان ایزدی اهل سنجار فاش می­‌کند که نیروهای پیشمرگه خانه به خانه می­‌رفتند و اسلحه­‌های ایزدی‌­ها از جمله سلاح­‌های سنگین را که اعضای ایزدی ارتش عراق پس از فروپاشی ارتش در 


( ۱ )

نظر شما :