فیدان: اردوغان ندای وجدان بشریت است

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۰۲۷۳۸۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه به اظهاراتی که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور ترکیه درباره جنگ غزه مطرح کرده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات «یسرائیل کاتس» همتای صهیونیست خود که پس از  مطرح شدن احتمال مداخله نظامی ترکیه در جنگ غزه برای کمک به فلسطینیان از سوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، گفته بود که اردوغان راه «صدام» را در پیش گرفته، گفت اردوغان «ندای وجدان بشریت است.»

روزنامه دیلی‌ صباح در این باره گزارش داد که فیدان در بیانیه‌ای در این باره گفت: محافل صهیونیستی بین‌المللی، به ویژه اسرائیل، عجله دارند که این ندای خالصانه را فروبنشانند. تاریخ پیامدهای یکسانی برای تمامی بانیان نسل‌کشی و حامیان آن دارد.

«جودت ییلماز» معاون رئیس‌جمهور ترکیه نیز در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت که «اظهارات گستاخانه» کابینه نتانیاهو که «به اتهام نسل‌کشی و جنایات جنگی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری در حال محاکمه است، باطل و بی‌اثر است.»

او افزود: «انسانیت در نهایت پیروز خواههد شد اما هیتلرهای زمانه و کسانی که ذهنیتی مانند نازی‌ها دارند، به همان سرنوشت گذشته‌شان دچار خواهند شد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی «هالک تی‌وی» با اشاره به جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه که جان هزاران تن را گرفته است، گفت: «ما باید بسیار قدرتمند باشیم تا اسرائیل نتواند این کارها را علیه فلسطینی‌ها انجام دهد.»

وی گفت: «همان‌طور که ما به قره‌باغ و لیبی وارد شدیم همین کار را با آنها [رژیم اسرائیل] نیز خواهیم کرد. هیچ چیز غیرممکن نیست. ما برای انجام چنین اقداماتی باید قدرتمند باشیم.»

طبق گزارش این کانال تلویزیونی، اردوغان به این شکل بر آمادگی خود برای حمایت از فلسطین به هر طریق ممکن تاکید کرده است. اما سخنان اردوغان، خشم سیاستمداران صهیونیست را برانگیخته است.

در پی آن «یسرائیل کاتس» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: «رئیس‌جمهور اردوغان راه صدام را می‌رود و تهدید به حمله به اسرائیل می‌کند. باید به یاد داشته باشد که ماجرای صدام چگونه در عراق به پایان رسید.»

«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی هم اظهار کرد که رئیس‌جمهور ترکیه «باز هم در حال جنجال درست کردن است و خطری برای خاورمیانه است.» لاپید افزود: «جهان به ویژه اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید به شدت تهدیدهای وحشتناک اردوغان علیه اسرائیل را محکوم کرده و او را مجبور به پایان دادن به حمایت از حماس کنند.»

در حالی صهیونیست‌ها از سخنان اردوغان برآشفته شده‌اند که با گذشت بیش از ۹ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین همچنان ادامه دارد و چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود. جنگ غزه که در پی عملیات فلسطینی «طوفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر آغاز شد، تاکنون جان بیش از ۳۹ هزار فلسطینی را گرفته و بیش از ۸۹ هزار مجروح بر جای گذاشته است.


نظر شما :