اختصاص یک بندر در عراق برای انتقال دریایی زوار اربعین

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۷ کد : ۲۰۲۷۳۸۶ سرخط اخبار

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در پایان جلسه امروز ستاد اربعین با بیان اینکه موعد سفر اربعین از ابتدای ماه صفر آغاز می‌شود، گفت: امسال با همکاری طرف عراقی، این آمادگی وجود دارد که ما حمل و نقل دریایی را هم داشته باشیم و یک بندر را برای ما آماده کرده‌اند.

به گزارش تسنیم، احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز ستاد اربعین در جمع خبرنگاران طی سخنانی بیان کرد: موضوعات متنوعی در جلسه امروز وجود داشت که باید دنبال شود؛ یکی از مسائل حمل و نقل است که مورد گفت‌وگو قرار گرفت. موضوع بعدی زیرساخت‌ها و تکالیف دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است که دنبال می‌شود.

وی افزود: هماهنگی‌های با دولت عراق را مورد بررسی قرار دادیم. موضوعات بهداشتی در مرزها و حضور زائران در کشور عراق با وزارت بهداشت و هلال احمر است. مدت سفر از ابتدای ماه صفر آغاز می‌شود و امیدواریم زوار زمان سفرشان را مدیریت کنند و از ابتدای ماه صفر برنامه‌ریزی کنند تا دچار مشکل نشویم.

وزیر کشور ایران گفت: مواکب ایرانی تا دو-سه روز بعد از اربعین در مرزها هستند و عزیزان سفر خود را برنامه‌ریزی کنند تا در مرزها دچار مشکل نشوند. همچنین می‌خواهیم در نهایت مجموع مدت سفر زوار در عراق 6-7 روز باشد.

وحیدی عنوان کرد: در خصوص ناوگان زمینی و هوایی بحث کردیم تا ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و همچنین مقرر شده کسانی که قصد عزیمت دارند، حتما در سامانه سماح ثبت‌نام داشته باشند. چون خدمات به زائر در گروی نام‌نویسی در این سامانه است و در سامانه معین کنند که از چه مرزهایی عزیمت دارند و چه مدت زمانی در عراق خواهند ماند تا بتوان مدیریت بهتری اعمال کرد.

وی اظهار داشت: توجه به موضوع گرمای و سلامت زوار مورد دقت است و دستگاه‌ها مشغول آماده‌سازی سایه‌بان و مه‌پاش‌ها هستند تا مشکلی برای زوار پیش نیاید.

وزیر کشور ایران در پاسخ به سوالی درباره فعالیت مواکب ایرانی در ابتدای ماه صفر در عراق، بیان کرد: معمولاً مواکب عراقی از دهم ماه صفر خدمت‌رسانی را شروع می‌کنند و نیاز است قبل از آن، مواکب ایرانی فعال شوند و ستاد بازسازی عتبات مأمور شد تا مواکب ایرانی از این بازه زمانی در عراق مستقر شوند.

وحیدی در پاسخ به سوالی درباره حضور کاروان‌های دانش‌آموزی در راهپیمایی اربعین، خاطرنشان کرد: کاروان‌های دانش‌آموزی هم مشکلی برای عزیمت ندارند و باید گذرنامه داشته و ضوابط را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: سامانه سماح تحت مدیریت سازمان حج و زیارت است و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا مشکلی نداشته باشیم و آماده نام‌نویسی از متقاضیان است‌.

وزیر کشور ایران درخصوص عزیمت دریایی زوار به عراق گفت: امسال با همکاری طرف عراقی، این آمادگی وجود دارد که ما حمل و نقل دریایی را هم داشته باشیم و یک بندر را برای ما آماده کرده‌اند.

وحیدی اضافه کرد: طرف عراقی برای ورود اتوبوس‌های عراقی به این کشور اظهار آمادگی نکرده ولی امکانات‌مان را در خاک عراق مستقر خواهیم کرد تا کمک‌رسانی در جابجایی زوار را داشته باشند.

وی درباره نرخ بلیط هواپیما برای عزیمت به عراق افزود: در این زمینه حساسیت داریم تا قیمت‌ها به صورت مناسب به زوار داده شود. طبق اعلام وزارت راه، عدد مشخصی را اعلام کردند و آن ملاک است و همه باید به آن پایبند باشند. درباره نرخ حمل و نقل زمینی هم توسط وزارت راه مشخص و اعلام می‌شود تا هم به زوار فشار وارد نشود و هم برای خدمت‌دهندگان هم مشکلی به وجود نیاید.

وزیر کشور ایران تصریح کرد: مانند سال گذشته، تسهیلات حضور در راهپیمایی اربعین برای سربازان در نظر گرفته شده است و خدمت‌رسانی صورت خواهد گرفت.


نظر شما :